Prodeko Ventures uskoo tutalaiseen yrittäjyyteen

Yhtiö tarjoaa alkupääomaa ja neuvonantoa opiskelijoiden ja alumnien startupeille.
Aalto-yliopiston tuotantotalouden kilta Prodeko järjesti 50-vuotisjuhlavuotensa kunniaksi seminaarin Finlandia-talossa huhtikuussa. Kuva: Auri Väljä.

Suomi tarvitsee lisää menestyviä yrityksiä, totesi Risto Siilasmaan johtama tuotantotalouden killan Prodekon neuvottelukunta keväällä 2015. Idea tutalaisen yrittäjyyden tukemisesta konkretisoitui loppuvuodesta Prodeko Ventures -kehitysyhtiöksi, joka tukee alkuvaiheen yrittäjyyttä paitsi taloudellisesti, myös tarjoamalla maksutonta neuvonantoa alumnien piiristä.

– Jokainen startup ruokkii parhaimmillaan kansantulon kehitystä, sillä oman liikevaihdon ja palkanmaksun lisäksi voi syntyä laajempiakin katalyyttivaikutuksia esimerkiksi yhteistyön myötä. Me etenemme yritys yritykseltä, kertoo Prodeko Venturesin hallituksen puheenjohtaja Kaj Hagros.

Hyvät neuvot arvokkaita

Yhtiön ensimmäiseen osakeantiin osallistui reilut 100 alumnia, ja pääomaa kertyi mittavat 1,3 miljoonaa euroa. Lisäksi yli 300 alumnia ilmoittautui vapaaehtoisiksi neuvonantajiksi. Hagrosin mukaan kokeneen ja verkostoituneen alumnin näkemykset ovat usein alkuvaiheen yrittäjille kultaakin kalliimpia.

– Jokainen saa perustettua yrityksen, mutta neuvot ovat usein tarpeen kun pohditaan esimerkiksi osakassopimuksia ja ensimmäisiä rahoituskierroksia, tiimin kokoonpanoa, asiakaskontakteja, strategiaa ja liiketoimintamallia.

Ensimmäisen viiden toimintakuukauden aikana Prodeko Ventures on jo sijoittanut viiteen startupiin, joita ovat You-App-sovelluksen kehittänyt Fifth Corner, hukkaan menevää lounasruokaa pelastava ResQ Club, matematiikan video-opetuspalvelu Vidoppi, lean-transformaation työkalu Agilefant sekä rekrytointipalautejärjestelmä TalentAdore.

– Alkupääoma on liikkeelle laittava voima. Esimerkiksi opiskelijatiimillä ei välttämättä olisi muuten pääsyä pääomaan eikä kontakteja riskirahoittajiin. Halusimme tarjota helpon ja turvallisen, klubimuotoisen instrumentin, Hagros sanoo.

Osaava tiimi ratkaisee

Rahoitusta hakevalle startupille ei ole muita lähtökohtaisia kriteereitä kuin se, että vähintään yhden yrityksen perustajista tulee olla Aalto-yliopiston tuotantotalouden alumni tai opiskelija. Luotto prodekolaisten osaamiseen on korkealla.

– Startup vaihtaa yleensä kurssiaan monta kertaa alkuvuosien aikana, minkä vuoksi emme analysoi ensimmäistä bisnesideaa läpikotaisin. Sen sijaan uskomme ennen kaikkea hyvän tiimin merkitykseen. Tuotantotalouden koulutusohjelma on tuottanut loisto-osaajia jo 50 vuotta, joten me luotamme, että se tekee niin myös jatkossa, Hagros toteaa.

Tuotantotalouden opiskelijat ja alumnit perustavat yhteensä noin 15 yritystä vuosittain.

Tuotantotalouden linjalta onkin valmistunut huomattava liuta Suomen elinkeinoelämän vaikuttajia: Siilasmaan lisäksi muun muassa Ilkka Paananen, Jorma Eloranta, Ilkka Kivimäki ja Riku Mäkelä. Myös yrityksiä on syntynyt tehokkaalla tahdilla. Tuotantotalouden opiskelijat ja alumnit perustavat yhteensä noin 15 yritystä vuosittain, ja tunnetuimpia läpimurtoja ovat muun muassa Supercell, F-Secure, Accountor ja CRF Health.

Mikä tekee prodekolaisista hyviä yrittäjiä?

– Monipuolisuus, monialaisuus, ennakkoluulottomuus teknologiaa kohtaan sekä oppimiskyky. Prodekolaiset ovat koulutuksen puolesta generalisteja, joilla ymmärrys teknologian mahdollisuuksista yhdistyy laaja-alaiseen liiketoimintaosaamiseen. Tämä on erinomainen lähtökohta yrittäjälle, Hagros summaa.

Students sitting together on stairs.
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Teamwork First-Aid Kit tukee projektikurssien opiskelijoita

Camilla Hollanti, photo: Lasse Lecklin.
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Camilla Hollanti Suomalaisen Tiedeakatemian uudeksi jäseneksi

Camilla Hollanti johtaa merkittävää algebran ja lukuteorian sovellusten tutkimusryhmää. Hänen tutkimustensa punaisena lankana on soveltaa tietoliikenteessä vastaan tulleiden ongelmien käsittelyssä algebran ja lukuteorian tarjoamia menetelmiä. Tutkimusten sovelluskohteena on esimerkiksi langaton viestintä.
Vidha Saumyan teos, jossa groteskeja ihmishahmoja

Aalto ARTSin alumni Vidha Samyan teos esillä Venetsian biennaalissa 2024

Mikkelin IB-ohjelma 35 vuotta