Prodeko-alumniyhteisö tarttuu elinikäisen oppimisen haasteeseen vertaistyöskentelyn voimalla

Vertaisoppimalla voi ymmärtää paremmin omia ja organisaation vahvuuksia.
Prodeko

Aalto-yliopiston tuotantotalouden laitos ja sen killan, Prodekon, alumniyhteisö ovat syksyn 2018 aikana ensi kertaa kokeilleet alumnien vertaistyöskentelyyn perustuvaa elinikäisen oppimisen mallia. Opiskelija- ja alumniyhdistykset sekä opetushenkilöstö ovat suunnitelleet ja toteuttaneet yhteistyössä ja vapaaehtoisvoimin kaksi tuotantotalouden alumneille suunnattua kurssia.

Prodeko Lifelong Learning -kurssien ensimmäiset teemat ovat yrityskauppojen toteutukseen liittyvät haasteet ja henkilökohtainen kehittyminen ihmisten johtajana. Alumnit ovat jakaneet työuran aikaisia kokemuksiaan kurssien aihepiireistä vertaisoppimisen hengessä. Laitoksen professorit ovat täydentäneet vertaiskeskustelua omilla näkökulmilla ja ajankohtaisen tieteellisen tutkimuksen kautta.

”On mahtava idea päivittää tutkinto talkoohengessä. On lisäksi innostavaa päästä vertaamaan uran aikana kertyneitä kokemuksia muiden Prodeko-yhteisön alumnien kanssa”, sanoo yrityskauppakurssille osallistunut alumni, pääomasijoitusyhtiö Redstone Nordicsin toimitusjohtaja Kaj Hagros.

”Opin kurssilla paljon paitsi toisilta alumneilta, myös täsmällisesti aiheeseen sopivista tieteellisistä artikkeleista. Kurssin ansiosta ymmärrän myös paremmin oman organisaationi vahvuuksia, ja miten niitä voi jatkossakin hyödyntää”, sanoo myös kurssille osallistunut Esperi Caren yritysostoista vastaava johtaja Sebastian Knight.

Kurssin ansiosta ymmärrän myös paremmin oman organisaationi vahvuuksia, ja miten niitä voi jatkossakin hyödyntää.

Sebastian Knight

Henkilökohtaiseen johtajuuteen ja kasvuun keskittyvällä kurssilla tarkastellaan muun muassa johtajuusperiaatteita, itsensä johtamisen käytänteitä, vuorovaikutussuhteita ja henkilökohtaisen hyvinvoinnin ylläpitämistä. Jari Ylitalon ja Juha Äkräksen ohjauksessa osallistujat tarkastelevat omia arjen käytänteitään, haastattelevat vuorovaikutuskumppaneitaan, tekevät muutoskokeiluja, laativat itselleen kehityssuunnitelman, sekä jakavat kokemuksiaan vertaiskeskusteluissa.

”Olemme kaikki jollain lailla keskeneräisiä ja meillä on tarvetta keskusteluun ja pohdintaan omasta jaksamisesta, kehittymisestä ja oppimisesta. Tämän kaltaisella kurssilla merkityksellisimpiä asioita ovat pysähtyminen omien kysymysten äärelle, keskustelu ja jakaminen vertaisten kanssa, sekä uusien vinkkien saaminen omaan arkeen”, kertoo Jari Ylitalo.

Tuotantotalouden laitoksen johtajan Risto Rajalan mukaan kokeilujen avulla mallinnetaan toimintatapoja, joista voivat jatkossa hyötyä kaikki yliopistoista valmistuneet sekä yliopistoissa opiskelevat ja työskentelevät.

”Jatkuva oppiminen on yhä tärkeämpi osa jokaisen työuraa. Kokeilussa kehitetyt toimintamallit ovat saaneet osallistujilta erittäin myönteisen palautteen.”

Jatkuva oppiminen on yhä tärkeämpi osa jokaisen työuraa.

Risto Rajala

Pilottikurssien tulosten analysoinnin jälkeen toimintaa elinikäisen oppimisen alueella on tarkoitus jatkaa ja kehittää. Prodekon Alumni ry:n puheenjohtaja 2019 Karla Nieminen kertoo, että seuraavat kurssit ovat jo suunnitteilla, ja seuraavaksi alumnit oppivat uutta killan, laitoksen sekä alumnien yhteisessä seminaarissa, joka järjestetään huhtikuussa teemalla ”Business with Purpose”.

”Alumniyhdistyksen näkökulmasta jäsentemme ammatillisen kehityksen tukeminen on yksi tärkeimpiä tehtäviämme.”

Hankkeen edetessä kehitetään toimintatapoja, jotka toivottavasti auttavat ratkaisemaan elinikäisen oppimisen tarpeita myös muualla Aalto-yliopiston piirissä ja koko yhteiskunnassa.

Lisätietoa:

Heikki Koponen
Project Director, FITech
Aalto University

Otakaari 1 kyltti Y-siipi
Kampus, Opinnot Julkaistu:

Maarintalon toiminnot siirtyvät Kandidaattikeskukseen

Maarintalo suljetaan toukokuun lopussa.
EU parlamentti
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Milja Mieskolainen: Euroopan Parlamentin Schuman-harjoittelu ylitti odotukseni

Ihminen, joka katsoo kohti tulevaisuutta
Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Viisi vinkkiä, joilla voit kehittää luovuuttasi tänä keväänä ja kesänä

Kaksi tummiin pukeutunutta miestä istuu suunnittelemiensa huonekalujen keskellä
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Aaltolaisten muotoilua esillä Milanon huonekalumessuilla