Preethi Lahoti tuntee olevansa etuoikeutettu saadessaan osallistua professori Aristides Gionisin johtamaan tutkimusryhmään

Kärkiopiskelija Preethi Lahoti tutkii tiedonlouhintaa ja analysoi sosiaalisia verkostoja.

Tietotekniikan kärkiopiskelijaohjelmaan on liittynyt erityisen lahjakkaita opiskelijoita. Ympäri maailmaa tulevat 15 diplomi-insinööriopiskelijaa saavat käytännön kokemusta tietotekniikan tutkimuksesta. Suurin osa kärkiohjelman opiskelijoista on erikoistunut koneoppimisen, tiedonlouhinnan ja todennäköisyysmallinnuksen tutkimusaloihin.

Preethi Lahoti tuntee olevansa etuoikeutettu, saadessaan osallistua professori Aristides Gionisin johtamaan tutkimusryhmään jo toista vuotta. Hän tutkii tiedonlouhintaa ja analysoi sosiaalisia verkostoja.

• Tutkimme Aristides Gionisin ja Gianmarco De Francisci Moralesin kanssa ongelmaa, joka koskee aihekohtaisten asiantuntijoiden löytämistä suurista verkoista. Tämä tutkimus on osa henkilötietojen hallinnointia koskevaa Tekes-projektia, Lahoti kertoo.

Lahoti oli Nokia Bell Labsin tutkimusharjoittelussa Dublinissa kesällä 2016. Hän osallistui Data analytics -tiimissä tekstinlouhinnan tutkimukseen, jossa keskityttiin tehokkaiden algoritmien suunnitteluun tekstien samankaltaisuuden mittaamiseksi. Tutkimustulosten perusteella tehty artikkeli ”Efficient Set Intersection for Text Similarity Measures”, hyväksyttiin algoritmeja käsitelevään huipputason konferenssiin ALENEX 2017.

- Haimme myös patenttia laitteelle, jolla ohjataan löytämään samanlaisista asioista kiinnostuneita ihmisiä. Laitteen patentin käsittely on parhaillaan käynnissä, Lahoti lisää.

Lahoti on toiminut aktiivisesti sosiaalisessa mediassa, esimerkiksi Quorassa hän vastaa kysymyksiin, jotka liittyvät koneoppimiseen ja opiskeluun Aalto-yliopistossa. Lahoti osallistui myös womENcourage 2016 -konferenssiin, jossa naisia kannustettiin tietotekniikan pariin, ja hän toimii myös kurssiapulaisena koneoppimisen ja tiedonlouhinnan opiskelijoiden opetuksessa.

Oleksii Abramenko ja Ivan Baranov Ukrainasta, Shishir Bhattarai Nepalista, Mustafa Celikok Turkista, Kunal Ghosh ja Preethi Lahoti Intiasta, Alexandru Mara Espanjasta ja Romaniasta, Van Linh Nguyen Vietnamista ja Siddhart Ramchandran Intiasta tutkivat kaikki koneoppimisen, tiedonlouhinnan ja todennäköisyysmallinnuksen eri näkökulmia.

Rinu Boney Intiasta erikoistuu tietokonenäköön, Rory How Isosta-Britanniasta tutkii pilvilaskentaa, Xiaoxiao Ma Kiinasta osallistuu pelitutkimukseen, Hannu Seppänen tutkii teollisuuden digitaalista disruptiota ja Rajagopalan Ranganathan Intiasta ja Manish Thapa Nepalista kuuluvat tietoturvajärjestelmien tutkimusryhmään.

Lisätietoa:

Kärkiopiskelijaohjelma englanniksi

Kärkiopiskelija Alexandru Mara tutkii valtavia, verkkorakenteisia tietoaineistoja

Van Linh Nguyen analysoi syitä tulehdukselliseen suolistosairauteen

Students sitting together on stairs.
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Teamwork First-Aid Kit tukee projektikurssien opiskelijoita

Camilla Hollanti, photo: Lasse Lecklin.
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Camilla Hollanti Suomalaisen Tiedeakatemian uudeksi jäseneksi

Camilla Hollanti johtaa merkittävää algebran ja lukuteorian sovellusten tutkimusryhmää. Hänen tutkimustensa punaisena lankana on soveltaa viestintäsovelluksissa vastaan tulleiden ongelmien käsittelyssä algebran ja lukuteorian tarjoamia menetelmiä. Tutkimusten sovelluskohteena on esimerkiksi turvallinen langaton viestintä ja hajautettu laskenta.
Vidha Saumyan teos, jossa groteskeja ihmishahmoja

Aalto ARTSin alumni Vidha Samyan teos esillä Venetsian biennaalissa 2024

Mikkelin IB-ohjelma 35 vuotta