Uutiset

Preethi Lahoti tuntee olevansa etuoikeutettu saadessaan osallistua professori Aristides Gionisin johtamaan tutkimusryhmään

Kärkiopiskelija Preethi Lahoti tutkii tiedonlouhintaa ja analysoi sosiaalisia verkostoja.

Tietotekniikan kärkiopiskelijaohjelmaan on liittynyt erityisen lahjakkaita opiskelijoita. Ympäri maailmaa tulevat 15 diplomi-insinööriopiskelijaa saavat käytännön kokemusta tietotekniikan tutkimuksesta. Suurin osa kärkiohjelman opiskelijoista on erikoistunut koneoppimisen, tiedonlouhinnan ja todennäköisyysmallinnuksen tutkimusaloihin.

Preethi Lahoti tuntee olevansa etuoikeutettu, saadessaan osallistua professori Aristides Gionisin johtamaan tutkimusryhmään jo toista vuotta. Hän tutkii tiedonlouhintaa ja analysoi sosiaalisia verkostoja.

  • Tutkimme Aristides Gionisin ja Gianmarco De Francisci Moralesin kanssa ongelmaa, joka koskee aihekohtaisten asiantuntijoiden löytämistä suurista verkoista. Tämä tutkimus on osa henkilötietojen hallinnointia koskevaa Tekes-projektia, Lahoti kertoo.

Lahoti oli Nokia Bell Labsin tutkimusharjoittelussa Dublinissa kesällä 2016. Hän osallistui Data analytics -tiimissä tekstinlouhinnan tutkimukseen, jossa keskityttiin tehokkaiden algoritmien suunnitteluun tekstien samankaltaisuuden mittaamiseksi. Tutkimustulosten perusteella tehty artikkeli ”Efficient Set Intersection for Text Similarity Measures”, hyväksyttiin algoritmeja käsitelevään huipputason konferenssiin ALENEX 2017.

- Haimme myös patenttia laitteelle, jolla ohjataan löytämään samanlaisista asioista kiinnostuneita ihmisiä. Laitteen patentin käsittely on parhaillaan käynnissä, Lahoti lisää.

Lahoti on toiminut aktiivisesti sosiaalisessa mediassa, esimerkiksi Quorassa hän vastaa kysymyksiin, jotka liittyvät koneoppimiseen ja opiskeluun Aalto-yliopistossa. Lahoti osallistui myös womENcourage 2016 -konferenssiin, jossa naisia kannustettiin tietotekniikan pariin, ja hän toimii myös kurssiapulaisena koneoppimisen ja tiedonlouhinnan opiskelijoiden opetuksessa.

Oleksii Abramenko ja Ivan Baranov Ukrainasta, Shishir Bhattarai Nepalista, Mustafa Celikok Turkista, Kunal Ghosh ja Preethi Lahoti Intiasta, Alexandru Mara Espanjasta ja Romaniasta, Van Linh Nguyen Vietnamista ja Siddhart Ramchandran Intiasta tutkivat kaikki koneoppimisen, tiedonlouhinnan ja todennäköisyysmallinnuksen eri näkökulmia.

Rinu Boney Intiasta erikoistuu tietokonenäköön, Rory How Isosta-Britanniasta tutkii pilvilaskentaa, Xiaoxiao Ma Kiinasta osallistuu pelitutkimukseen, Hannu Seppänen tutkii teollisuuden digitaalista disruptiota ja Rajagopalan Ranganathan Intiasta ja Manish Thapa Nepalista kuuluvat tietoturvajärjestelmien tutkimusryhmään.

Lisätietoa:

Kärkiopiskelijaohjelma englanniksi

Kärkiopiskelija Alexandru Mara tutkii valtavia, verkkorakenteisia tietoaineistoja

Van Linh Nguyen analysoi syitä tulehdukselliseen suolistosairauteen

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu

Lue lisää uutisia

Kemian tekniikan tutkija / Chemical engineering researcher
Yhteistyö Julkaistu:

Metallien jalostuksesta akkujen kierrätykseen – Aalto-yliopiston ja Bolidenin yhteistyö vahvistaa metallurgian huippuosaamista

Metallurgian osaamista tarvitaan nyt kipeästi, kun energiamurros lisää metallien kysyntää ja materiaalien uusiokäyttö vaatii uutta osaamista.
An Cong
Opinnot Julkaistu:

Informaatioverkostojen ohjelmassa opiskeleva An Cong kannustaa naisia tekniikan alalle: ”Tulkaa kampukselle katsomaan, miten mahtavaa täällä on”

Cong harkitsi lukioikäisenä opintoja niin lääketieteellisessä kuin kauppakorkeassa. Abivuonna kypsynyt päätös hakea Aalto-yliopistoon tekniikan alalle osoittautui loistoajatukseksi.
Professor Marko Hinkkanen/ Aalto University/ photo: Anni Hanén
Palkitut, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Professori Marko Hinkkaselle IEEE Fellow -arvo

Professori Hinkkanen saa tunnustusta sähkömoottorikäyttöjen ja verkkosuuntaajien ohjausmenetelmien kehitystyöstä.
Kolme henkilöä Kauppakorkeakoululla
Yliopisto Julkaistu:

Opetusta ja kursseja kehitetään opiskelijoilta saadun palautteen pohjalta

AllWell?-kyselyllä kartoitetaan asioita, joita voidaan kehittää opiskelijoiden opiskelukyvyn parantamiseksi.