Pohjoisen Euroopan tie kestävään tulevaisuuteen

Suomen EU-puheenjohtajuuteen liittyvä seminaari kokoaa pohjoisen ulottuvuuden asiantuntijoita marraskuun lopussa Aalto-yliopiston Dipoliin.
Tulevaisuusfoorumin esitteen kansi.

Pohjoinen ulottuvuus tuli osaksi Euroopan unionin ulkosuhteita Suomen aloitteesta vuonna 1999, joten tänä vuonna vietetään 20-vuotisjuhlia. Vuonna 2006 pohjoinen ulottuvuus uudistettiin EU:n, Venäjän, Norjan ja Islannin yhteiseksi tasavertaiseksi politiikaksi.

Ihmis- ja teknologialähtöisiä ratkaisuja isoihin haasteisiin

Aalto-yliopistossa 28.11. järjestettävä tulevaisuusfoorumi pohtii pohjoisen kestävää kehitystä niin ihmisen hyvinvoinnin ja terveyden, uuden teknologian kuin yritystoiminnankin näkökulmista. Tilaisuuden järjestää Pohjoisen ulottuvuuden instituutti yhdessä ulkoministeriön kanssa.

Professori Riitta Kosonen Kauppakorkeakoulun käytävällä.
Riitta Kosonen toimii Pohjoisen ulottuvuuden instituutin johtajana.

Tilaisuuden järjestelyistä vastaa Aalto-yliopiston professori Riitta Kosonen. ”Tilaisuuteen osallistuu sekä päättäjiä ja asiantuntijoita että aivan tavallisia pohjoisen asioista kiinnostuneita ihmisiä. Tuomme foorumissa esiin niitä ratkaisuja, joita pohjoisella alueella on tehty kestävän kehityksen ja hyvän elämän tiimoilta. Hyviä toimintamalleja ja käytäntöjä olisi mahdollisuus toteuttaa laajemminkin maailmassa”, Kosonen sanoo.

Päivän ensimmäisen paneelikeskustelun teemana ovat tiet kestävään tulevaisuuteen. Panelistien joukossa on Aalto-yliopistosta mukana Minna Halme, vastuulliseen liiketoimintaan erikoistunut johtamisen professori ja kestävän kehityksen innovaatioiden tutkimuksen uranuurtaja Suomessa, sekä Otso Sillanaukee, yrittäjä, kirjailija, opiskelija ja Nollahukka-blogin perustaja.

”Keskustelemme myös siitä, miten teknologia voi tukea kestävää hyvää elämää ja miten saada aktivoitua ihmisiä kestävään elämäntapaan”, Kosonen kertoo.

Pohjoisen ulottuvuuden instituutti tarjoaa tietoa päätöksenteon tueksi

Pohjoisella ulottuvuudella halutaan edistää hyvinvointia ja kestävää kehitystä Pohjois-Euroopassa aina arktisilta alueilta Itämerelle saakka. Toiminnan teemat on jaettu neljään ryhmään: ympäristö, terveys, liikenne ja kulttuuri.

Yliopistot ja tutkimustieto ovat vahvasti mukana pohjoisen ulottuvuuden yhteistyössä. Aalto-yliopisto koordinoi Pohjoisen ulottuvuuden instituuttia, verkostoa, jossa on mukana 33 yliopistoa eri puolilta maailmaa. Instituutti vastaa pohjoisen ulottuvuuden toimijoiden ja päättäjien tiedontarpeisiin, etsii asiantuntijoita ja koordinoi tutkimusta tärkeistä aiheista.

Professori Riitta Kosonen on Aalto-yliopiston kehittyvien markkinoiden tutkimuskeskuksen CEMATin johtaja ja johtaa myös Pohjoisen ulottuvuuden instituutin toimintaa.
”Haluamme lähentää tutkimusta ja päätöksentekijöitä. Viime aikoina tärkeiksi aiheiksi ovat nousseet esimerkiksi liikenteen digitalisaatio, uudet kaupankäynnin reitit, väestön ikääntyminen, luovien alojen rooli sosiaalisten ongelmien ratkaisijana ja tietysti ilmastonmuutos”, Riitta Kosonen kertoo.

”Euroopan unionilla, Venäjällä, Norjalla ja Islannilla on paljon yhteisiä kysymyksiä ja pohjoinen ulottuvuus tarjoaa erinomaisen työkalun niiden käsittelyyn”, Kosonen summaa.

Seminaari “Fresh and Sustainable Experiments of the Global North” on osa Suomen kautta Euroopan unionin neuvoston puheenjohtajana ja järjestetään Aalto-yliopistossa 28.11. Ilmoittautumisaika on umpeutunut.

Kuvat: Roope Kiviranta / Aalto-yliopisto

Students sitting together on stairs.
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Teamwork First-Aid Kit tukee projektikurssien opiskelijoita

Mikkelin IB-ohjelma 35 vuotta
Yliopisto Julkaistu:

Silmälasipäinen mies katsoo kameraan, taustalla kesäinen luonto
Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:

Image from the conferment ceremony
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu: