Podcastissa pohditaan energiajärjestelmän uudistamista alusta-ajattelun avulla

Alustatalouden faktat ja myytit -podcastin uudessa jaksossa keskustellaan ajankohtaisesta aiheesta eli energiasta. Torstaina 20.10. julkaistussa jaksossa pohditaan, miten energiajärjestelmän uudistamista voitaisiin tehostaa dataan ja tekoälyyn pohjautuvilla ratkaisuilla. Lisäksi keskustellaan uusista liiketoimintamalleista, joissa kuluttajat voisivat itsenäisesti tuottaa sähköä toisille kuluttajille. Kahdeksanosainen podcast ilmestyy joka toinen torstai. Podia tuottaa ETLA yhteistyössä Aalto-yliopiston kanssa.
Alustatalouden faktat ja myytit -podcastin isäntinä toimivat Aalto-yliopiston apulaisprofessori Robin Gustafsson ja yliopistolehtori Timo Seppälä. Podia juontaa William von der Pahlen.
Podcastin vakioääniin kuuluvat professori Robin Gustafsson, juontaja William von der Pahlen ja lehtori Timo Seppälä.

Alustatalouden faktat ja myytit -podcast tarttuu tällä viikolla ajankohtaiseen aiheeseen eli energiajärjestelmään. Jaksossa pohditaan ja keskustellaan energia-alan uudistamisesta ja siitä, miten data- ja tekoälypohjaiset ratkaisut voisivat nopeuttaa ja tehostaa prosessia. Torstaina 20.10. julkaistussa jaksossa ” Energiajärjestelmän uudistaminen vaatii alusta-ajattelua” vieraina ovat Aalto-yliopiston professori Peter Lund ja Virran toimitusjohtaja ja perustaja Jussi Palola. Keskustelua vetää William von der Pahlen yhdessä Aalto-yliopiston professori Robin Gustafssonin kanssa.

Energiamarkkinoiden murroksessa isossa roolissa on energian kulutuksen vähentäminen ja energian hyödyntäminen vähäpäästöisemmin. Alustapohjaiset ratkaisut energia-alalla voivat mahdollistaa myös uusien liiketoimintamallien syntymisen, jossa kuluttajat voisivat alustojen avulla myydä itsenäisesti tuottamaansa sähköä verkkoon toisille kuluttajille.

‒ Energia-alalla on mahdollisuuksia uusille data- ja alustamaisille innovaatioille, jotka vaikuttavat kuluttajien käyttäytymiseen sekä investointien suuntaamiseen ilmasto- ja energiatehokkaampaan suuntaan. Onkin kiinnostavaa nähdä, millaisia datainnovaatioita vielä syntyy, ja miten niiden avulla voidaan saavuttaa entistä enemmän energiatehokkuutta ja vähennyksiä päästöihin, Aalto-yliopiston Robin Gustafsson pohtii jaksossa.

Jaksossa keskustelijat pohtivat myös muita teknologian tarjoamia mahdollisuuksia energia-alalle sekä esimerkiksi sitä, miten pörssisähkön hintapiikeistä ilmoittamista voitaisiin kehittää.

Mikä on Alustatalouden faktat ja myytit?

Podcast-sarjaa on tehty jo kahden kauden verran. Syksyllä 2022 ilmestyvää kolmatta kautta tuottaa ETLA yhteistyössä Aalto-yliopiston kanssa. Podcastin hosteina jatkaa edelliseltä kaudelta tuttu kolmikko: Etlan johtava tutkija ja Aalto-yliopiston lehtori Timo Seppälä, Aalto-yliopiston professori Robin Gustafsson ja juontajana sarjayrittäjä William von der Pahlen.

Alustatalouden F&M sukeltaa uudella kaudella alustatalouden syvään päätyyn ja pyrkii selkiyttämään kuulijoille alustatalouden mysteerejä ajankohtaisten ilmiöiden kautta. Podcastissa on luvassa keskustelua muun muassa alustatalouden sääntelystä, kiertotalouden ja alustatalouden yhteydestä, SOTE-alustasta ja teknologiahypestä.

Kahdeksanosaisesta podcastista ilmestyy uusi jakso joka toinen torstai. Lisäksi bonuksena kuullaan englanninkielinen erikoisjakso, joka liittyy monivuotiseen BRIE-ETLA -tutkimushankkeeseen. Etlan ja BRIE:n (Berkeley Roundtable on the International Economy at the University of California Berkeley) tutkimusyhteistyö on perustettu jo vuonna 2001. Yhteistyön tarkoituksena on havaita ajoissa talouden häiriöitä, kompastuskiviä ja haasteita, kuten myös herättää keskustelua ja tuottaa ratkaisuja ennalta nähtyihin ongelmatilanteisiin.

teksti: Justiina Airas, ETLA

Jakso 18: Energiajärjestelmän uudistaminen vaatii alusta-ajattelua

Vieraina ovat Virta-yhtiön toimitusjohtaja Jussi Palola ja Aalto-yliopiston teknillisen fysiikan professori Peter Lund. Isäntinä Robin Gustafsson ja Williamin von der Pahlen.

Kuuntele Spotifyssä! Löytyy myös muilta podcast-alustoilta.

Shankar Deka on sähkötekniikan ja automaation laitoksen apulaisprofessori.

Robotiikka tarvitsee turvallisia käyttäytymismalleja

kuva puhelimesta ihmisen kädessä
Mediatiedotteet Julkaistu:

Kuinka helpottaa tekstin näpyttelyä puhelimella? Tutkijat loivat ensi kertaa ihmisen tekstinsyöttöä simuloivan tekoälymallin

Malli auttaa ymmärtämään, mitkä tekijät sujuvoittavat ja mitkä puolestaan vaikeuttavat puhelimen näpyttelyä erilaisilla käyttäjäryhmillä.
Tundramaisema, jossa maassa yläosastaan avoimia tutkimuskammioita.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Kampus, Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Avoimen tieteen ja tutkimuksen kesäpäivät 2024 järjestetään Aalto-yliopistossa