Pienyrityskeskuksen toiminta siirtyy Mikkelin ammattikorkeakoululle

Pienyrityskeskuksen henkilöstö jatkaa Mikkelin ammattikorkeakoulun palveluksessa.

Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun Pienyrityskeskuksen (PYK) toiminta Mikkelissä, Helsingissä, Pietarissa ja Tallinnassa siirtyy 1.5.2016 alkaen Mikkelin ammattikorkeakoululle (Mamk) liikkeenluovutuksena.

Mamkiin siirtymisen myötä PYK tulee osaksi fuusiossa syntyvää Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulua (Xamk) vuoden 2017 alussa.

Yrittäjyyttä tukeva toiminta jatkuu

Pienyrityskeskus tarjoaa palveluita ja kehittämisratkaisuja yrittäjyyteen ja pk-yrityksille. Toiminta on keskittynyt pääasiassa hankerahoituksella tapahtuvaan tutkimus- ja kehittämistyöhön sekä täydennyskoulutukseen. Yksikkö perustettiin vuonna 1980 ja siinä työskentelee yli 20 henkilöä.

Aalto-yliopisto päätti kuluvan vuoden alussa luopua asteittain Pienyrityskeskuksen toiminnoista osana säästötoimenpiteitä ja toimintojen uudelleen organisointia. Samalla Pienyrityskeskuksen toiminnoille etsittiin jatkajaa.

– On hienoa, että Pienyrityskeskukselle löytyi nyt uusi omistaja. Aalto-yliopisto jatkaa vahvaa toimintaansa kasvuyrittäjien kouluttamiseksi ja valmentamiseksi sekä tutkimuslähtöisten innovaatioiden kaupallistamiseksi. Pyrimme jatkossakin tekemään yhteistyötä myös Pienyrityskeskuksen kanssa, sanoo Aalto-yliopiston rehtori Tuula Teeri.

Kansainväliseen hanketoimintaan vahvistusta

Mikkelin ja Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulussa nähdään, että PYKin osaaminen tukee hyvin ammattikorkeakoulun strategisia tavoitteita.

– Pienyrityskeskuksen siirtyminen ammattikorkeakouluun nostaa erityisesti yritystoiminnan kehittämisen uudelle tasolle.  Emme myöskään menetä sitä osaamista, mikä PYKille on vuosikymmenten mittaan kertynyt, tiivistää Mamk Oy:n hallituksen puheenjohtaja Jyrki Koivikko.

PYK-siirto vahvistaa Xamkin asemaa vahvana tutkimus- ja kehittämistyön toimijana myös kansainvälisesti, erityisesti Suomen lähialueilla.

– Hankkeet istuvat hyvin Xamkin tutkimuksen ja kehittämisen painoaloihin. PYK tuo lisäarvoa erityisesti Itämeri-ohjelmiin, suoriin EU-hakuihin ja kansainvälisiin verkostoyhteyksiin liittyen. Yrittäjyyden tukeminen ja lähialueyhteistyö sopivat kaikin puolin uuden, kahdessa maakunnassa toimivan ammattikorkeakoulumme toimintaan, toteaa Xamk Oy:n hallituksen puheenjohtaja Jussi Lehtinen.

Siirto on osa suomalaisen korkeakoulukentän rakenteellista uudistumista ja työnjaon selkiyttämistä.

– Tätä työtä Mamk ja Kyamk ovat tehneet aktiivisesti jo vuosia.  Yhteistyötä Aalto-yliopiston kanssa halutaan edelleen kehittää, toteaa Lehtinen.

Aalto-yliopisto jatkaa tiivistä yhteistyötä Pienyrityskeskuksen kanssa. Aalto-yliopistolla ja Mamkilla on jo nyt yhteistyöhankkeita, kuten Savonlinnassa toimivan Kuitulaboratorion hyödyntäminen.

Lisätietoja:

• Marianna Bom, talousjohtaja, Aalto-yliopisto, puh. 050 575 3762
  • Esa Ahonen, talouspäällikkö, Aalto-yliopisto, puh. 050 566 5671
  • Jyrki Koivikko, hallituksen puheenjohtaja,
    Mikkelin Ammattikorkeakoulu Oy, puh. 040 670 5509
  • Jussi Lehtinen, hallituksen puheenjohtaja,
    Kaakkois-Suomen Ammattikorkeakoulu Oy, 0400 644 206

kuva puhelimesta ihmisen kädessä
Mediatiedotteet Julkaistu:

Kuinka helpottaa tekstin näpyttelyä puhelimella? Tutkijat loivat ensi kertaa ihmisen tekstinsyöttöä simuloivan tekoälymallin

Malli auttaa ymmärtämään, mitkä tekijät sujuvoittavat ja mitkä puolestaan vaikeuttavat puhelimen näpyttelyä erilaisilla käyttäjäryhmillä.
Tundramaisema, jossa maassa yläosastaan avoimia tutkimuskammioita.

People registration to SSD
Mediatiedotteet Julkaistu:

Vuoden suurimman kestävyystapahtuman ohjelma julkaistu - mukana muun muassa taloustieteilijä Kate Raworth ja presidentti Tarja Halonen

Aalto-yliopiston ja Helsingin yliopiston Sustainability Science Days -tapahtuma yhdistyy tänä vuonna maailman suurimman kestävyys- ja innovaatiokonferenssin kanssa. Tapahtumassa 2000 asiantuntijaa kokoontuu ratkaisemaan kestävyyshaasteita.
Ilmakuvassa kosken kuivunut uoma, jonka ylittää silta.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Kuivuus on uhka runsaiden vesivarojen Suomessakin

Viime vuosikymmenien kuivista kausista on Suomessa aiheutunut vakavia vaikutuksia etenkin maataloudelle ja vesihuollolle.