Petter Holme: Ajalliset verkostot auttavat ymmärtämään asioiden leviämistä

Petter Holme on tietotekniikan ja verkostotieteen professori. Hän tuli Aaltoon Tokion teknillisestä instituutista.
Petter Holme, photo: Matti Ahlgren, Aalto University
Kuva: Matti Ahlgren.

Mitä tutkit ja miksi?

Tutkimukseni koskee yleisen tason verkostoja – sähkö-, bussi-, sosiaalisia ja ekologisia verkostoja, sekä monia muita. Lähestyn tutkimusta matemaattisten teorioiden ja viitekehysten sekä tietokonemallinnuksen avulla. Konkreettisia esimerkkejä näistä tutkituista verkostoista ovat muun muassa Internet-deittailu, Frozen-elokuva ja koronaepidemia.

Monitieteinen tutkimus saa minut työskentelemään useiden alojen asiantuntijoiden, kuten sosiologien ja biologien kanssa. Joskus on turhauttavaa, toisinaan taas palkitsevaa opetella uutta alaa koskeva sanasto.

Maailma ja kohtaamamme haasteet ovat hyvin monimutkaisia. Esimerkiksi ilmastonmuutos on viime kädessä myös verkosto-ongelma, ja sitä haluaisin tutkia tulevaisuudessa. Olen myös kiinnostunut digitaalisten ihmistieteiden ja verkostotieteen rajapinnasta.

Miten sinusta tuli tutkija?

Lukiossa olin kiinnostunut fysiikasta, abstraktista ajattelusta ja ongelmanratkaisusta. Luin myös yleistajuisia kirjoja kvanttivallankumouksesta. Olin kilpailuhenkinen ihminen ja halusin haastaa itseäni.

Ensin Tukholman yliopistossa ja sitten Kiinassa aloin opiskella kiinaa ja kiinalaista kirjallisuutta. En voinut kuitenkaan jatkaa tohtoriopintoihin saakka, koska ala on pitkälti alirahoitettu. Jouduin valitsemaan toisen alan. Päädyin suorittamaan maisterin tutkintoni teknillisestä fysiikasta.

Pidän eri tieteenalojen rajapinnoista ja Aasia kiinnostaa minua kovasti. Koen, että toinen kotini on siellä. Ensimmäinen varsinainen professuurini oli Koreassa ja sitten Tokiossa, ja teen edelleen yhteistyötä aasialaisten kanssa.

Mikä on urasi tärkein kohokohta?

Toivottavasti se on vielä edessä. Mutta olen ylpeä yhteistyöstämme professori Jari Saramäen kanssa. Tapasimme eräässä konferenssissa ja huomasimme, että ajallisia verkostoja käsittelevät artikkelimme julkaistiin lähes samanaikaisesti, joskin aineistot, verkostot ja ajan vaikutus olivat kaikki toisistaan poikkeavia. Saramäen ryhmä tutki puhelindataa ja puheluverkostoja, ja me tutkimme prostituutioon liittyvää seksuaalisten kontaktien verkostoa ymmärtääksemme sukupuolitautien leviämistä Brasiliassa.

Ajallisissa verkostoissa ajalla on merkitystä ja verkostojen avulla näkee, kuka on yhteydessä kehen ja kuinka nopeasti jokin asia leviää. Kirjoitimme vuonna 2012 yhdessä Jari Saramäen kanssa tutkimuskatsauksen ajallisista verkostoista, ja vuotta myöhemmin myös kirjan.

Mikä on tutkijan olennaisin ominaisuus?

Tieteessä on monenlaisia persoonallisuuksia. Koen sen vahvuudeksi. Uteliaisuus on kenties yleisin vastaus tähän kysymykseen, ja se motivoi monia tutkijoita. Ehkä minä olen yksi heistä. Mutta monia tutkijoita motivoi myös ura. Tutkimusta voi tehdä monista syistä.

Katso animaatio, joka on konkreettinen esimerkki verkostosta: ranskalaiset koululaiset käyttävät antureita, jotka kertovat kuka on kenenkin lähellä. Pystytkö havainnoimaan, milloin koululaiset syövät lounasta ja milloin taas palaavat takaisin luokkahuoneisiinsa?

Ville Miikkulainen

Tutustu meihin: Apulaisprofessori Ville Miikkulainen

Ville Miikkulainen siirtyy professoriksi Aalto-yliopiston yliopistonlehtorin tehtävästä.
Anton Jantunen Aberdare vuorilla Keniassa.
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Alumni Anton Jantunen: Työssäni erityisen hyödyllisiä taitoja ovat analyyttisyys ja isojen kokonaisuuksien ja eri asioiden keskinäisten yhteyksien ymmärtäminen

Anton Jantusen polku vei isojen konsulttiyritysten ja startupien kautta töihin Nairobiin YK:n sanitaatioon, hygieniaan ja kuukautisterveyteen keskittyvään rahastoon, missä hän keskittyy innovatiivisten rahoitusmallien kehittämiseen.
Liituraitapukuinen mies seisoo betoniseinän edessä kädet taskuissa
Yliopisto Julkaistu:

Vesa Kemppainen: ”Työelämässä tärkeä ominaisuus on mielenkiinto uusia asioita kohtaan”

Alumnitarina: Fiskars Groupin Art Director Vesa Kemppainen pitää tärkeänä työelämätaitona luovuutta ja kykyä luovaan päätöksentekoon. Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun alumnilla on tapana sanoa uusille asioille mieluummin kyllä kuin ei.
Nimitykset Julkaistu:

Biotuotteiden ja biotekniikan laitoksen uusi johto

Professori Lauri Rautkari on nimitetty laitosjohtajaksi ja professorit Tiina Nypelö ja Mauri Kostiainen varalaitosjohtajiksi Biotuotteiden ja biotekniikan laitokselle ajalle 1.5.2024-31.12.2025.