Perttu Kähärin väitöskirja kansainvälisen liiketoiminnan parhaimmistoa

Aalto-yliopisto oli ainoa eurooppalainen yliopisto viiden finalistin joukossa.

The Academy of International Business (AIB) (suom. Kv. liiketoiminnan akatemia) jakoi Peter J. Buckley and Mark Casson AIB-väitöskirjapalkinnon parhaalle kansainvälisen liiketoiminnan aineen väitöskirjalle vuotuisessa konferenssissaan Bengalurussa Intiassa 30.6.2015. Aalto-yliopisto oli ainoa eurooppalainen yliopisto tämän vuoden finalistien joukossa, sillä Perttu Kähärin väitöskirja oli yksi viidestä finaaliin valitusta väitöskirjasta.

Palkinnon voitti tänä vuonna Michael A. Sartor Western Universitystä Kanadasta. Kaikki viisi finalistia saivat kutsun pitämään esityksen tässä kansainvälisen liiketoiminnan globaalin yhteisön vuoden päätapahtumassa. Kähärin valinta ja hänen esityksensä saivat paljon huomiota ja positiivista palautetta konferenssiosallistujilta.

Perttu Kähärin väitöskirja on nimeltään Why do regional headquarters live and die? ja hän väitteli Kauppakorkeakoulussa lokakuussa 2014. Kähärin väitöskirja on ensimmäinen, jossa tutkitaan syvällisesti aluepääkonttoreiden selviämistaistelua. Tutkimus pohjautuu pitkittäistutkimustietoon 375 Suomessa sijaitsevasta aluepääkonttorista ja se selvittää, miksi aluepääkonttorit elävät ja kuolevat.

Kauppakorkeakoulun kansainvälinen liiketoiminta -aine oli erittäin hyvin esillä tämän vuoden konferenssissa, koska myös tutkijatohtori Alexei Koveshnikov oli ehdolla Alan M. Rugmanin palkinnon saajaksi (Alan M. Rugman Most Promising Scholar(s) Award). Koveshnikovin ekspatriaattien uria käsittelevä tutkimuspaperi on nimeltään “What keeps them going: Career anchors and cross-cultural adjustment of expatriates”, ja hän on kirjoittanut sen yhdessä Heidi Wechtlerin kanssa.

Perttu Kähärin väitöskirja on luettavissa: http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-60-5853-5

Lisätietoja: Perttu Kähäri, perttu.kahari(a)aalto.fi, puh. 040 774 8794

Professori Maria Sammalkorpi

Tutustu meihin: Professori Maria Sammalkorpi

Sammalkorpi on väitellyt tohtoriksi Teknillisestä korkeakoulusta vuonna 2004. Väiteltyään Sammalkorpi on toiminut tutkijana mm. Princetonin ja Yalen yliopistoissa sekä Aalto-yliopistossa.
bakteereja ohjataan magneettikentän avulla
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Fyysikot saivat bakteerit uimaan lähes täydellisissä riveissä

Bakteerien ohjaaminen onnistui magneettikentän avulla. Löytö auttaa ymmärtämään bakteeripopulaatioiden käyttäytymistä ja voi jatkossa auttaa esimerkiksi kehittämään uuden sukupolven materiaaleja, joista kaavaillaan apua muun muassa lääkkeiden kohdennettuun kuljettamiseen kehon sisällä.
2020 rajanylitykset pohjoismaissa
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tutkijat loivat ainutlaatuisen ennustemallin kuvaamaan pandemian leviämistä maiden rajojen yli

Pohjoismainen yhteishanke pureutui koronaviruksen leviämiseen vuonna 2020. Tutkimuksen avulla voidaan jatkossa ennakoida paremmin, milloin ja mitkä matkustusrajoitukset ovat pandemiaolosuhteissa tarkoituksenmukaisia.
Event poster with a young researcher looking down with lighst and code reflected around her.
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Unite! Research Week 14.-18.lokakuussa, Grenoble-Autrans

Verkostoitumistapahtuma tohtoriopiskelijoille Unite!-verkoston yliopistoista.