Perhepäivässä lapset innostuivat tieteestä

Työpajoissa lapset tutkivat karkkivärejä, rakensivat kolmiulotteisia rakennelmia ja ohjelmoivat robotin kulkemaan labyrintissa.
Aalto ELEC family day

Sähkötekniikan korkeakoulu järjesti lauantaina 15.9.2018 hauskan ja mielenkiintoisen päivän korkeakoulun henkilökunnalle ja alumneille sekä heidän perheilleen. Ensimmäistä kertaa järjestetty perhepäivä kokosi Otaniemeen yli 500 pientä ja isoa tieteestä ja tutkimisesta kiinnostunutta.

Tutkija Pii Sähkötekniikan korkeakoulu perhepäivässä, kuva: Tuomas Sauliala (vain perhepäivän viestintään)
Sähkötekniikan korkeakoulun perhepäivän karkkityöpaja, kuva: Tuomas Sauliala (kuvaa voi käyttää vain perhepäivän viestinnässä)

Karkkitutkimustyöpajassa tutkittiin värikkäistä karkeista liukenevia värejä oikeilla tutkijavälineillä.

Aalto Juniorin ohjelmointipuuhapaja, kuva: Tuomas Sauliala
Sähkötekniikan korkeakoulun perhepäivä, kuva: Tuomas Sauliala
Sähkötekniikan korkeakoulun perhepäivän Tutkija Piin esitys, kuva: Tuomas Sauliala

Lapset seurasivat tarkkaavaisina tutkija Piin esitystä.

Sähkötekniikan korkeakoulun perhepäivässä esiteltiin muun muassa satelliittitutkimusta, kuva: Tuoma Sauliala
Sähkötekniikan perhepäivässä oli esillä myös paloauto, kuva: Tuomas Sauliala

Tekniikkaluentojen lisäksi Sähkötekniikan korkeakoulun tutkimukseen pääsi tutustumaan demopisteillä, joissa oli esillä muun muassa satelliittitutkimus, terveystuoli ja 3D-ääni.  Ulkona lapset pääsivät tutustumaan paloautoon, poliisimoottoripyörään ja panssariautoon. Vanhemmille puolestaan oli varattu sähköautoja koeajettavaksi.

Kampus, Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Avoimen tieteen ja tutkimuksen kesäpäivät 2024 järjestetään Aalto-yliopistossa

Saastamoisen säätiön edustajat
Yhteistyö Julkaistu:

Saastamoisen säätiö toimii aktiivisesti edistääkseen tiedettä ja taidetta kansainvälisesti

Yhteiskunnallinen vaikuttaminen ja tuen kohdistaminen nuorten hyväksi on säätiölle tärkeää.
Ursula von der Leyen pitämässä avajaispuhetta
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

New European Bauhaus -festivaali toi yhteen Euroopan päättäjiä ja monialaisen kestävän kehityksen asiantuntijoita

Aalto-yliopisto oli mukana New European Bauhaus -festivaalilla kestävää rakentamista käsittelevällä näyttelyllään Time out! Rethinking construction.
Apurahanjakotilaisuus
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Fabian ja Jaakko Ahvenaisen rahasto palkitsi sillan- ja talonrakennusalan osaajia

Vuodelle 2024 myönnettiin yhteensä yhdeksän apurahaa.