Pekka Töytäri nimitetty tuote-palvelujärjestelmien myynnin työelämäprofessoriksi

Myynnin johtamiseen keskittyvä professuuri perustetaan Weisell-säätiöltä, Valmetilta ja Wärtsilältä saatujen lahjoitusten avulla.
Pekka Töytäri_Tuote-palvelujärjestelmien myynnin työelämäprofessori
Pekka Töytäri

Aalto-yliopisto perustaa tuote-palvelujärjestelmien myynnin ja sen johtamisen työelämäprofessuurin. Professuuri kehittää myynnin johtamisen tutkimukseen perustuvaa opetusta ja ratkoo myynnin johtamisen haasteita teknologiateollisuudessa.

Uusi professuuri sijaitsee Perustieteiden korkeakoulun tuotantotalouden laitoksella ja Kauppakorkeakoulun markkinoinnin laitoksella. Professuuri perustetaan Weisell-säätiöltä, Valmetilta ja Wärtsilältä saatujen lahjoitusten avulla.

Viisivuotiseen työelämäprofessuuriin kutsuttu Pekka Töytäri aloittaa tehtävässä lokakuussa 2019. Töytärillä on tekniikan tohtorin tutkinto Aalto-yliopiston perustieteiden korkeakoulusta. Hänen väitöskirjansa hyväksyttiin tuotantotalouden laitoksella vuonna 2015.

Töytäri on julkaissut teknologia-alojen myynnistä ja sen johtamisesta lukuisia artikkeleita, mukaan lukien Industrial Marketing Management -lehdessä julkaistu ”Value-based selling: An organizational capability perspective”, joka on noussut lehden useimmin siteerattujen artikkeleiden joukkoon.

”Tuote-palvelujärjestelmiin liittyvän asiakasarvon ymmärtäminen, arviointi, esittäminen ja kehittäminen ovat tulevaisuudessa yhä tärkeämmän, asiakasarvoon keskittyvän myynnin kulmakiviä”, Töytäri sanoo.

Tärkeä tuki teknologiateollisuudelle

Tuotantotalouden laitoksen johtaja Risto Rajala kiittää lahjoittajia ja tähdentää, että professuurilla on tärkeä merkitys teknologiateollisuudelle. ”Kehittäessään diplomi-insinööreille ja kauppatieteiden maistereille tuote-palvelujärjestelmien myynnin tutkimukseen perustuvaa opetusta professuuri mahdollistaa opintosisältöjen suunnittelun yhteistyössä Aalto-yliopiston tuotantotalouden ja kauppatieteiden lisäksi myös taiteen alojen, erityisesti teollisen muotoilun kanssa.”

Markkinoinnin laitoksen johtaja Arto Lindblom yhtyy kiitoksiin: ”Tämä on merkittävä lahjoitus, joka mahdollistaa myynnin johtamisen osaamisen monitieteisen kehittämisen.”

”Teknologia-alojen kasvuyritysten ratkaisut ja palvelut muodostavat yhä monimutkaisempia kokonaisuuksia, joiden liiketoiminnallinen menestys edellyttää uudenlaista myynnin osaamista”, sanoo Weisell-säätiön hallituksen puheenjohtaja Mikko Voipio

Työelämäprofessuuri tarjoaa mahdollisuuksia kytkeä myynnin kehittämisestä kiinnostuneita yrityksiä tutkimus- ja kehitysyhteistyöhön sekä opiskelijoiden harjoitustöiden toteutukseen. Se myös parantaa Aalto-yliopiston valmiuksia tarjota elinikäisen oppimisen mahdollisuuksia myynnin johtamisesta kiinnostuneille.

”Professuuri lisää suomalaisten teknologiayritysten valmiuksia kehittää osaamistaan ja tutkia aiheeseen liittyviä haasteita yhdessä Aalto-yliopiston kanssa”, toteaa Valmetin toimitusjohtaja Pasi Laine.

”Myynnin johtamiseen keskittyvä professuuri on merkittävä koko teknologiateollisuudelle ja se edesauttaa opiskelijoiden menestystä myynnin tehtävissä, missä tuotteet ja ratkaisut rakentuvat yhä tiiviimmässä vuorovaikutuksessa asiakkaiden kanssa”, sanoo Wärtsilän toimitusjohtaja Jaakko Eskola.

Lisätietoa:

Risto Rajala
laitoksen johtaja, tuotantotalouden laitos, Aalto-yliopisto
puhelin 040 358 8140

Arto Lindblom
laitoksen johtaja, markkinoinnin laitos, Aalto-yliopisto
puhelin 050 312 0929

Pekka Töytäri
työelämäprofessori, Aalto-yliopisto

Kampus, Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Avoimen tieteen ja tutkimuksen kesäpäivät 2024 järjestetään Aalto-yliopistossa

Vuoden 2023 kunniatohtorit
Palkinnot ja tunnustukset, Mediatiedotteet Julkaistu:

Viisi uutta tekniikan kunniatohtoria Aaltoon 2024

Kunniatohtorit vihitään juhlallisessa tohtoripromootiossa kesäkuussa.
Front and back covers of book called Unfolding Public Art. Text in red, book covers in sand colour.
Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:
Saastamoisen säätiön edustajat
Yhteistyö Julkaistu:

Saastamoisen säätiö toimii aktiivisesti edistääkseen tiedettä ja taidetta kansainvälisesti

Yhteiskunnallinen vaikuttaminen ja tuen kohdistaminen nuorten hyväksi on säätiölle tärkeää.