PAWWS – People and Animal Wellbeing at Work and in Society -konsortiohankkeelle merkittävä rahoitus Suomen Akatemialta

Aalto-yliopiston apulaisprofessori Astrid Huopalainen, Hankenin apulaisprofessori Linda Tallberg ja Helsingin yliopiston dosentti Anna Hielm-Björkman ovat hankkeen vastuullisia tutkijoita.
A dog and two researchers. Photo: Aalto University/Mikko Raskinen
Kuva: Aalto-yliopisto / Mikko Raskinen

Suomen Akatemian kulttuurin ja yhteiskunnan tutkimuksen toimikunta myönsi 840 000 euron tutkimusrahoituksen Aalto-yliopiston, Hankenin ja Helsingin yliopiston monitieteelliselle akatemiahankeelle.

Aalto-yliopiston apulaisprofessori Astrid Huopalainen, Hankenin apulaisprofessori Linda Tallberg ja Helsingin yliopiston dosentti Anna Hielm-Björkman saivat 840 000 euron tutkimusrahoituksen konsortiohankkeelleen PAWWS – People and Animal Wellbeing at Work and in Society.

PAWWS kehittää monitieteellistä yhteistyötä eläinorganisaatiotutkimuksen, eläinlääketieteen sekä sosiaali- ja terveystieteiden välillä ihmisten ja eläinten työhyvinvoinnin edistämiseksi uudella ja integroidulla tavalla. Empiirisesti tutkijat keskittyvät ihmisen ja koiran välisiin työsuhteisiin organisaatioissa, kuten palvelu-, hajuntunnistus-, terapia-, kipu- ja syöpäkoiriin työpaikalla.

Tutkimuksen aineisto kerätään laadullisin ja määrällisin menetelmin. PAWWS-hanke luo syvällistä ymmärrystä ja uutta tietoa monilajisesta työhyvinvoinnista ja eläinten toimijuudesta ihmis-eläintyössä. Hankkeeseen sisältyy poikkeuksellisen vahva yhteiskunnallisen vaikuttavuuden ulottuvuus. Yhteiskunnalliset vaikutukset huomioidaan kehittämällä eläinten hyvinvointisertifiointia, ei-inhimillisten toimijoiden työsopimuksia ja työpaikkojen DogWork-logoja.

Akatemiahanke on kulttuurin ja yhteiskunnan tutkimuksen toimikunnan (KY) tärkein rahoitusmuoto tutkimuksen vaikuttavuuden ja uudistumisen edistämiseksi. Akatemiahankerahoituksen tarkoituksena on edistää tutkimuksen vaikuttavuutta ja uudistumista. Tutkimussuunnitelman korkean tieteellisen laadun ohella toimikunta painottaa rahoituspäätöksissä erityisesti sellaisia akatemiahankkeita, joissa korkea laatu yhdistyy vahvaan akateemiseen ja yhteiskunnalliseen vaikuttavuuteen sekä tieteen uudistumiseen.

Muita merkittäviä akatemiarahoituksia

Suomen Akatemian kulttuurin ja yhteiskunnan tutkimuksen toimikunta myönsi merkittävät apurahat myös seuraaville Kauppakorkeakoulun professoreille ja projekteille:

Ewald KIBLER: Jokapäiväinen ja kaikille kuuluva yrittäjyys: Sosiaalista osallisuutta vaalimassa

Seongtae KIM: Toimitusketjun uudelleenjärjestely megahäiriöiden valossa: kohti kestävää tulevaisuutta

Matti LISKI: Vihreä tuloverouudistus / Konsortio: COP27

Parhaat onnittelut kaikille tutkimusrahoitusta saaneille!

Kolme iloista ihmistä verkostoitumassa.

Monilla suomalaisilla yrityksillä olisi paljon opittavaa japanilaisesta palvelukulttuurista

Tuoreessa tietokirjassa ”Omotenashi – Mitä voimme oppia japanilaisesta vieraanvaraisuudesta?” kerrotaan, millä tavoin luodaan ylivoimainen asiakaskokemus arkisissakin kohtaamisissa.
Pöydällä kipsimallin tekovälineitä
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Käsikirja johdattaa keramiikan maailmaan

Keramiikan käsikirja johdattaa lukijan kaikkiin saven kanssa työskentelyyn liittyviin aiheisiin tekstien, kuvien, kuvituksien, animaatioiden ja videoiden avulla.
Aalto ARTSin vuosikatselmuksen aluksi nähtiin Radical Creatives dokumenttielokuva
Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:

Vuosikatselmus loi katsauksen viime vuoteen

Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun vuosikatselmuksessa 13. maaliskuuta peilattiin edellisen vuoden tapahtumia ja kohokohtia. Tilaisuudessa jaettiin myös tunnustuksia vuoden tekijöille ja nimettiin Vuoden alumni.
Hymyilevä silmälasipäinen nainen pitkät hiukset auki seisoo portaikossa ja katsoo ylöspäin kameraan
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Mariana Salgado on Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun vuoden alumni

Palvelumuotoilun asiantuntija korostaa muotoilijoiden roolia yhteisen politiikan luomisessa ja osallistumisen vahvistamisessa.