Paula Jouhten on nimitetty määräaikaiseen Associate Professor -tehtävään Biotuotteiden ja biotekniikan laitokselle

Professuurin ala on mikrobifysiologia. Viiden vuoden määräaikainen tehtävä alkaa 1.1.2022.
Paula Jouhten
Kuva: Aalto-yliopisto, Paula Jouhten

Tekniikan tohtori Paula Jouhten on nimitetty Aalto-yliopiston Biotuotteiden ja  biotekniikan laitokselle tenure track -urapolulle viiden vuoden määräaikaiseen Associate Professor -tehtävään 1.1.2022 alkaen.

Jouhten on väitellyt tohtoriksi Teknillisestä korkeakoulusta vuonna 2009. Tällä hetkellä hän toimii tutkimustiimin vetäjänä VTT:llä.

"Paula Jouhten yhdistää tutkimuksessaan laskennallisia ja kokeellisia menettelytapoja ja pidän tätä vahvana yhdistelmänä. Hän on erinomainen tieteentekijä, ja odotan innolla hänen liittymistä koulumme joukkoihin”, sanoo Kemian tekniikan korkeakoulun dekaani Kristiina Kruus.

Camilla Hollanti, photo: Lasse Lecklin.
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Camilla Hollanti Suomalaisen Tiedeakatemian uudeksi jäseneksi

Camilla Hollanti johtaa merkittävää algebran ja lukuteorian sovellusten tutkimusryhmää. Hänen tutkimustensa punaisena lankana on soveltaa tietoliikenteessä vastaan tulleiden ongelmien käsittelyssä algebran ja lukuteorian tarjoamia menetelmiä. Tutkimusten sovelluskohteena on esimerkiksi langaton viestintä.
EU parlamentti
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Milja Mieskolainen: Euroopan Parlamentin Schuman-harjoittelu ylitti odotukseni

Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun laskentatoimen maisteriopiskelija Milja Mieskolainen oli jo aiemmin pohtinut hakemista harjoitteluun Euroopan Unioniin, mutta oli ajatellut harjoittelupaikan saamisen olevan liian haastavaa. Keväällä 2023 hän kuitenkin huomasi ilmoituksen harjoittelupaikoista ja päätti kokeilla hakemista, sillä avoinna oli kiinnostava paikka talouden hallinnan ja EMUn valvontayksikössä. Hakeminenkaan ei osoittautunut vaikeaksi. Milja haki paikkaa, sai sen ja harjoittelu Euroopan Parlamentissa alkoi lokakuussa.
Olli Ikkana in Otaniemi, photo by Lasse Lecklin.

Bioinspiroituja värejä ja olosuhteisiin sopeutuvia materiaaleja – Professori Olli Ikkalan kolmas EU-hanke pohjaa eläviin systeemeihin

Teknillisen fysiikan professori Olli Ikkala on saanut kolmannen kerran Euroopan tutkimusneuvoston Advanced Grant -rahoituksen. Rahoituksen suuruus on 2,5 miljoonaa euroa, ja hanke kestää viisi vuotta.
Professori Antti Oulasvirta. Kuva: Aalto-yliopisto / Jaakko Kahilaniemi
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tutkijat selvittävät, miten tekoäly saadaan ymmärtämään ihmistä paremmin

Antti Oulasvirta on saanut 2,5 miljoonan euron Euroopan tutkimusneuvoston Advanced Grant -rahoituksen käyttäjämallien tutkimiseen.