Uutiset

PatternLab teki kaikkien aikojen myyntiennätyksen

Fashion, Clothing and Textile Design (FaCT) -maisteriohjelman PatternLab-kuosisuunnitteluprojekti on myynyt peräti 92 opiskelijoiden suunnittelemaa kuosia, mikä on kurssin historian kovin myyntiennätys. Vahvan brändin omaava opintoprojekti myös uudistuu.
PatternLab2022-kurssi myi ennätykselliset 92 kuosia
Kuosi: Edith Kankkunen/PatternLab

Myyntiennätys pääsi yllättämään myös vuosittaista kuosisuunnittelun kurssia vetävän tekstiilisuunnittelun professori ja FaCT-maisteriohjelman johtaja Maarit Salolaisen, joka luonnehtii nykyistä ryhmää ”täysin poikkeukselliseksi”.

”Minä tai kukaan muukaan ei voinut edes kuvitella, että voisimme saada aikaan tällaisen tuloksen.”  

Erinomaista tulosta selittänee useampi seikka. Opiskelijat itse arvelevat, että pandemian jälkeen ihmiset ovat pukeneet ”ostohousut” jalkaansa.

Koronalla oli jonkin verran vaikutuksia ryhmän toimintaan.

Aikaisempina vuosina PatternLab on osallistunut myyntitilaisuuksiin ulkomailla. Nyt matkustamista vaikeuttivat rajoitukset: esimerkiksi Euroopan suurimmat Heimtextil-tekstiilimessut jäivät tällä kertaa väliin.  

Rajoitukset ruokkivat luovuutta

Kuosi: Ione Rawlins / PatternLab
Kuosi: Ione Rawlins/PatternLab

Opiskelijat etsivätkin uusia, luovia keinoja järjestää tilaisuuksia ja lähestyä asiakkaita. Etäyhteydet mahdollistivat tapaamiset riippumatta koronatilanteesta. 

”Ehkä pandemia tsemppasi opiskelijoita vielä lisää, ja sai heidät myymään paljon messujen ulkopuolella”, pohtii Salolainen. 

Yksi keskeinen tekijä menestyksen taustalla oli kuitenkin tiimin aidosti aktiivinen, innostunut ja huolellinen myyntityö.

Kurssilaiset ovat olleet monialainen ryhmä ja jokainen on tuonut mukaan oman osaamisensa. Se on näkynyt myös markkinoinnissa ja tavassa, jolla yrityksiä on lähestytty. 

”Porukassamme on ollut suoranaisia myyntitykkejä. Se on varmasti vaikuttanut siihen, että myyntityötä on tehty jäntevästi ja yrityksiin on otettu yhteyttä aktiivisesti”, toteaa opiskelija Edith Kankkunen.

”Ja rohkeasti!”, lisää opiskelija Anna Poikonen

Kuoseissa näkyy tarinallisuus 

PatternLabille ominaisesti uusissa kuoseissa näkyy ajankohtaisuus. Suunnittelun tarkoituksena on ollut löytää trendejä mukailevia, toisistaan eriäviä aihealueita.  

Opiskelijat aloittivat työnsä yhteisestä kattoteemasta, joka oli tänä vuonna mielenmatkailu.  

”Suunnittelijat ovat päässeet matkailemaan mielessään korona-ajasta huolimatta”, toteaa Kankkunen.

Lopputuloksissa näkyvät maanläheisyys, Suomi-romanttisuus, välimerellisyys sekä tropiikki. Tarinallisuus on korostunut – sekin on varmasti lisännyt yritysten mielenkiintoa pandemia-aikana.  

Osasta asiakkaitaan kurssilaisilla on vielä vaitiolovelvollisuus. Yksi uuden mallistonsa jo julkaisseista yrityksistä on Vimma Company. 
 
”Olemme saaneet kiitosta sekä koululta että asiakkailtamme. Kuoseista kuulemma näkee, että olemme hypänneet sisälle teemaan”, toteaa Poikonen.
 
Salolainen kehuu vuolaasti ryhmän kädenjälkeä: ”Kuosit ovat kiinni ajassa raikkaalla, uudella ja nuorella tavalla.”

Kuosi: Aida Matuseviciute / PatternLab
Kuosi: Aida Matuseviciute/PatternLab

Yritysyhteistyö keskeistä

Opintoprojektin lanseerasi vuonna 1999 tekstiilisuunnittelun silloinen professori, sittemmin Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun dekaanina toiminut Helena Hyvönen. Vuosien varrella asiakkaita on riittänyt suurista keskusliikkeistä pienempiin muotialan yrityksiin. Alumneja työskentelee Suomessa ja ulkomailla, muun muassa Marimekolla, Finlaysonilla ja H&M:llä.  PatternLabin brändi on vahva ja arvostettu. Yrityksissä luotetaan opiskelijoiden ammattitaitoon.  

“Opiskelijoiden on tärkeää oppia työskentelemään yritysten kanssa tuotantotekniikat, niiden mahdollisuudet ja rajoitukset huomioon ottaen. Olemme tehneet pitkään yhteistyötä Lapuan Kankureiden kanssa, prototyyppejä on myös kudottu korkeakoulun studioissa”, kertoo Salolainen.

Yhteistyö ei kuitenkaan rajoitu tekstiiliyrityksiin. Arvokasta osaamista on opiskelijoille tullut myös muun muassa Metsä-Serlan kanssa työskentelystä.

PatternLab on vuosia suunnitellut yrityksen Deko-talouspaperikokoelmat ja niiden painamiseen liittyvien seikkojen huomioiminen on ollut opiskelijoille kiinnostavaa ja opettavaista.

PatternLab ei kuitenkaan ole yksin kuosisuunnittelua. Kolme kurssia käsittävä sivuainekokonaisuus on tarjonnut nuorille suunnittelijoille mahdollisuuden syventää pinta- ja tekstiilisuunnittelun lisäksi markkinoinnin ja myynnin taitojaan: keskeistä sisältöä on myös myyntiosaaminen ja lopulta valmiin tuotteen toimittaminen asiakkaalle. Kontaktien solmiminen on tärkeää jo opiskeluaikana.

Opiskelijoille kurssi on ollut innostava ja ainutlaatuinen tilaisuus hankkia valmiuksia työelämään. Koko kuosi- ja tekstiilisuunnittelun työprosessin kaari on tullut heille tutuksi. Tiimissä työstetyistä tunnelmakartoista on edetty painokelpoisiksi kuoseiksi. 

”Pedagogisesti kurssin tärkein sisältö on vahvistaa opiskelijoiden itsevarmuutta”, kertoo Maarit Salolainen.

Tekstiilisuunnittelua korostetaan 

Myyntiennätykset, merkittävät asiakkuudet ja kansainvälinen kiinnostus vuosien varrelta kertovat, että PatternLab-projektista on muodostunut vahva brändi.  

Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulussa ensi lukuvuonna voimaan astuvan koulutusuudistuksen myötä PatternLab kokee muodonmuutoksen. Se muotoutuu sivuainekokonaisuudesta FaCT-maisteripääaineen tekstiilisuunnittelu- ja studiokursseihin linkittyväksi projektiksi.

”PatternLabiin liittyvä tekeminen on ollut hyvin lähellä graafista suunnittelua. Meidän on kuitenkin pääaineessa huolehdittava, että pidämme tekstiili- ja materiaali- sekä valmistusosaamisen opetustarjontamme keskiössä”, sanoo Salolainen. 

Tavoitteena on tarjota jatkossa suunnittelua, joka liittyy yhä enemmän tekstiili- ja materiaaliosaamiseen. Se ei silti estä sitä, etteivätkö myös muiden pääaineiden ja ohjelmien opiskelijat voisi valita sivuainetta. Esimerkiksi visual communication design -opiskelijat ovat vahvoina tarinankertojina olleet tärkeitä PatternLab-tiimin jäseniä. 

Salolainen korostaa, että opetuksen on tärkeää mukautua ajan vaatimuksiin: on painotettava niitä sisältöjä, joita työelämässä tarvitaan. Uudistuksen myötä koulutuksessa tehdään myös karsintaa, mutta sen tarkoitus on voida opettaa joustavia työelämän taitoja. 

”On tulevienkin patternlabbaajien tehtävä miettiä sitä, missä kaikkialla kuosi voikaan olla.” 

Kurssin opiskelijat:

Fashion, Clothing and Textile Design - maisteriohjelma: Ione Rawlins, Sanna Ahonen, Edith Kankkunen, Anna Poikonen, Tuulikki Peltonen, Aida Matuseviciute, Praejeen Kunawong

Visual Communication Design -maisteriohjelma: Sabina Friman, Aino Salonen, Saara Obele

Teksti: Venla Välikangas

Lue lisää:

project group with men and women in black and white

Pattern Lab 20 suunnittelijat julkaisevat uuden mallistonsa Frankfurtin Heimtextil-messuilla 7.–10.1.

Pattern Lab on vuosittainen kuosisuunnitteluprojekti, jonka toteuttavat Aalto-yliopiston maisteriopiskelijat. Opiskelijoiden suunnittelemat kauniit ja trendikkäät kuosit soveltuvat useisiin eri käyttötarkoituksiin.

Uutiset
Aalto-yliopisto Muotoilun laitos, PatternLab18

PatternLab18

PatternLabin tavoitteena on luoda laaja, ammattimainen kuosimallisto. Vuoden mittaisen projektin aikana opiskelijat oppivat suunnittelemaan ja koordinoimaan kuoseja eri käyttötarkoituksiin.

Muotoilun laitos
patternlab_w700_fi_fi.jpg

PatternLab-kurssin opiskelijat suunnittelivat kuvioinnit Serla Design -talouspapereihin

Vuodenajat-kuvioperheen teema on Suomen seuraavat sata vuotta

Uutiset
  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu

Lue lisää uutisia

Professor Marko Hinkkanen/ Aalto University/ photo: Anni Hanén
Palkitut, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Professori Marko Hinkkaselle IEEE Fellow -arvo

Professori Hinkkanen saa tunnustusta sähkömoottorikäyttöjen ja verkkosuuntaajien ohjausmenetelmien kehitystyöstä.
Hanna-Kaisa Korolaisen väitöskirjan The Making of Inspiration sisäaukeama.
Palkitut, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Aalto ARTS Booksille kultaa kansainvälisessä ICMA-kilpailussa sekä tieteellisten että oppikirjojen sarjassa

Neljä Aalto ARTS Booksin kirjaa palkittiin ICMA (International Creative Media Award) -kilpailun kirjojen osiossa.
Professor Jens Schmidt opening the first Aalto Alumni Strategy Circle. Audience in the front.
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Aalto Alumni Strategy Circle -tapahtumassa jaettiin fuusioiden ja yrityskauppojen parhaita käytäntöjä

Aalto Alumni Strategy Circle kokoaa yhteen strategia-alan ammattilaisia ja yritysjohtajia oppimaan ja vaihtamaan ajatuksia strategian ajankohtaisista aiheista.
Food Futures, ATARCA
Yhteistyö, Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tekemällä oppien: Yhteismaan ongelman ratkominen, yksi ateria kerrallaan

Food Futures, joka on osa Aalto Yliopiston ATARCA:a, yhteistyössä Helsingin yliopiston Globaalin politiikan ja viestinnän ohjelman kanssa ylpeänä esittävät videon, ”Tekemällä oppien: Yhteismaan ongelman ratkominen, yksi ateria kerrallaan.”