Parannuksia Aalto.fi-päävalikkoon

Vastikään tehdyt muutokset päävalikkoon yhdenmukaistavat kirjautuneiden ja kirjautumattomien valikot. Merkittävimpiä muutoksia ovat pikalinkkien sijainti ja yksinkertaistaminen sekä Työkalut-osion muutokset, jossa on nykyään osio myös käytetyimmille palveluille.

Pääsivustomme käytettävyyden parantaminen ja sisältöjen löydettävyys ovat kaksi keskeisintä painopistealuettamme tänä vuonna. Olemme myös uudistaneet päävalikkoa merkittävästi analytiikan ja käyttäjäymmärryksen perusteella. Olemme yhdenmukaistaneet valikot sekä kirjautuneille että kirjautumattomille käyttäjille, vaikka järjestys on erilainen sisältötarpeiden mukaan. Aiemmin sivuston ylälaidassa sijainnut "Henkilöstölle" -linkki on siirretty "Opiskelijan opas" -linkin viereen valikkoon ja pikalinkkiosiota on yksinkertaistettu. Lopuksi "Työkalut" -valikkokohdassa on nyt "Suosituimmat palvelut " -osio, josta pääsee helposti eniten käytettyihin työkaluihin ja palveluihin. Sisältömuutosten lisäksi valikon visuaalista ilmettä on parannettu kompaktimmaksi ja yhtenäisemmäksi.

Dataan perustuvat jatkuvat parannukset

Käyttäjäpalaute ja sivustoanalytiikka ovat keskeisessä osassa päätöksentekoprosessiamme, kun kehitämme aalto.fi-sivustoa. Verkkosivujen parannuksia suunnitellessamme, olemme huomioineet sivujen niin käyttäjäkunnan monimuotoisuuden kuin ulkoisten ja sisäisten käyttäjien sisältötarpeiden yhtäläisyydet ja eroavaisuudet. Tavoitteenamme on tarjota sisäänkirjautuneelle yhteisöllemme nopea pääsy tärkeimpiin sisältöihin, ja samalla tarjota nopea ja helposti sisäistettävä yleiskatsaus tarjonnastamme uusille vierailijoille, joille yliopistoomme on vielä vieras. Perimmäisenä tavoitteena on, että jokainen löytää etsimänsä, mutta tehtävä on haasteellinen rajoitetun tilan ja käyttäjiemme monenlaisten sisältötarpeiden vuoksi. Perspektiiviä varten aalto.fi:ssä vierailee 2 miljoonaa käyttäjää vuosittain, jotka kerryttävät yli 15 miljoonaa sivulatausta.

Aalto.fi-sivustoa kehitetään jatkuvasti. Uusia ominaisuuksia, muutoksia ja parannuksia julkaistaan kahden viikon välein kehityssyklimme mukaisesti. Jatkamme päävalikon käytön ja palautteen seuraamista ja teemme niihin tarvittavia muutoksia.

Mitkä ovat tärkeimmät muutokset?

Linkit tärkeimpiin sisäisiin sisältöalueisiin Opiskelijan opas ja Henkilökunnalle löytyvät nyt vierekkäin niin sanotun hampurilaismenun "pikalinkeistä". Nämä linkit vievät aaltolaisten arkea tukeville sivuille, jotka tarjoavat polkuja työtä ja opiskelua tukeviin sisältöihin. Henkilöstölle -hubin tavoitteena on olla intranet-etusivumme ja jatkamme sen kehittämistä palautteen ja analytiikkadatan perusteella. Kuten aina, muistathan kirjautua sivustolle varmistaaksesi, että kaikki sisäinen sisältö on näkyvissä. Tämä on erityisen tärkeää hakutoimintoa käytettäessä. "Henkilöstölle"-linkin siirtämisestä vapautunut tila on korvattu "Hae Aaltoon" valikolla, jotta potentiaaliset uudet opiskelijat voivat navigoida tarjolla oleviin hakukohteisiin.

Kaikki sisäiset linkit työkaluihin, palveluihin tai ohjeisiin on siirretty saman osion alle. Työkalut ja palvelut -osio tarjoaa jatkossa suorat linkit käytetyimpiin työkaluihin sekä henkilöstölle että opiskelijoille. Tutkimus- ja opetushenkilöstön linkit on siirretty käytetyimpien palveluiden alle.

Muista tarkistaa Kaikki työkalut- ja Kaikki palvelut -linkit, jos etsimäsi linkki ei ole valikossa.

Näyttökuva uudistetusta päävalikosta, jossa on korostettuba pikalinkit, Kaikki työkalut- sekä Kaikki palvelut -linkit
Tools and services section has seen most changes

Muita muutoksia tulossa tänä vuonna

Olemme innoissamme siitä, mitä meillä on valmisteilla loppuvuodelle 2023. Viimeistelemme ja teemme muutoksia hakukoneeseen, minkä toivomme tuovan huomattavia parannuksia hakutuloksiin. Työskentelemme myös sivuston visuaalisen ilmeen kehittämisen parissa, jotka toteutetaan ajan myötä, ja jatkamme tietysti sivuston suorituskyvyn ja saavutettavuuden parantamista.

Anna palautetta sivusta

Aalto Space mockup ravintolatarjonnasta
Kampus, Yliopisto Julkaistu:

Ravintolapalvelut Aalto Spaceen - testaa ja voita!

Testaa, löydätkö kampuksen ravintolat Aalto Space -sovelluksesta ja voita kesäisiä palkintoja.
Opiskelijan opas uutinen, kuvitus
Opinnot Julkaistu:

Valmistuva maisteri – anna palautetta opinnoista ja vaikuta!

Vastaa maisterin tutkinnon suorittaneiden palautekyselyyn ja vaikuta alasi opintojen kehittämiseen.
Tulevaisuuden uran pohtimisessa käytetään luovuutta.
Opinnot Julkaistu:

Uramuotoilukurssilla pysähdytään oppimaan itsestä ja pohtimaan tulevaisuutta

Career Design Lab tukee opiskelijoiden siirtymää työelämään. Avain kestävään tulevaisuuden työhön on ennakkoluuloton ja luova tapa muotoilla uraa.
Poikkeustilanne-kuvitus
Kampus, Poikkeustilanteet, Yliopisto Julkaistu:

Kesä tuo muutoksia Aalto-yliopiston metroasemalle

Aalto-yliopiston metroaseman muutostyöt sulkevat sisäänkäyntejä kesällä 2024.