Paljon onnea 50-vuotias Metsähovin radio-observatorio

Tasan 50 vuotta sitten 11.4.1974 radioteleskooppi Kirkkonummella liikahti ensimmäistä kertaa ja siitä lähtien radioastronomisen havaintodatan kerääminen on ollut katkeamatonta.

Aalto-yliopiston Metsähovin radio-observatoriossa on tänään juhlapäivä. Tasan 50 vuotta sitten Kirkkonummen Kylmälässä sijaitseva radioteleskooppi, joka on halkaisijaltaan 13,7-metrinen, tarkkaili avaruutta ensimmäistä kertaa ja siitä lähtien radioastronomisen havaintodatan kerääminen on ollut katkeamatonta 24 tuntia vuorokaudessa ympäri vuoden.

Aalto-yliopiston edeltäjän Teknillisen korkeakoulun radiolaboratoriolle Metsähoviin sijoitettu radioteleskooppi avasi aikoinaan pääsyn suuren mittakaavan radiotieteellisiin ja radioastronomisiin tutkimusprojekteihin. Nykyään Metsähovin radio-observatorion havainnoissa on kolme pääaluetta: aktiivisten galaksien tutkimus, Auringon radiomonitorointi sekä kansainväliset radioteleskooppiverkostojen yhteishavainnot.

”Viimeisten kymmenen vuoden aikana olemme siirtyneet enemmän observatoriotoimintaan, ja Metsähovista on tullut Aalto-yliopiston merkittävä tutkimuksen ja opetuksen infrastruktuuri, jossa keskeistä on myös radioastronomian ja avaruuteen liittyvän radiotekniikan opetus”, Metsähovin radio-observatorion johtaja Joni Tammi kertoo.

Rakenteilla oleva MCA eli Metsähovi Compact Array on useamman 5,5-metrisen radioteleskoopin kokonaisuus, josta kaksi on jo tehnyt ensimmäiset mittaustulokset yhdessä. Kolmannen rakennustyöt alkavat kesällä.

”Olemme jo 90-luvulta lähtien tehneet useiden ympäri maailmaa sijaitsevien teleskooppien yhteishavaintoja pääinstrumentillamme eli 14 metrin radioteleskoopilla. Uusi, pienempien teleskooppien kokonaisuus toimii vastaavalla tavalla eli ne voivat toimia sekä itsenäisinä teleskooppeina, mutta myös yhdessä niin sanottuna radiointerferometrina. Interferometria on radioastronomian kärkeä edustava tekniikka, jolla eri yksittäisiä radioteleskooppeja yhdistetään jättiläisteleskoopiksi”, Tammi kertoo.

Uudet teleskoopit avaavat uusia mahdollisuuksia monialaiseen avaruustutkimukseen ja -koulutukseen. Radioteleskoopit mahdollistavat myös yhteistyön koulujen kanssa aivan eri tavalla kuin aiemmin. Radioteleskooppikokonaisuuden myötä Metsähovin radio-observatorio avaa ovensa kevään aikana koululais- ja lukiolaisryhmille. Metsähovissa koululaisryhmät voivat tutustua havaintojen tekoon ja oppia lisää tähtitieteestä.

Aalto-yliopiston Metsähovin radio-observatorio täyttää tänä vuonna 50 vuotta. Kirkkonummella sijaitseva Metsähovi on Suomen ainoa tähtitieteellinen radio-observatorio. Metsähovissa tutkitaan avaruutta radioaalloilla, sekä kehitetään alan tekniikkaa ja menetelmiä. Tiesitkö, että 50 vuotta sitten 11.4.1974 radioteleskooppimme teki ensimmäiset radioastronomiset havaintonsa, ja siitä lähtien havaintodatan kerääminen on ollut katkeamatonta. Tutustu lisää metsahovi.aalto.fi

MCA-teleskoopit Aalto-yliopiston Metsähovin radio-observatoriossa revontulien alla.

50 vuotta täyttävän radio-observatorion uudet teleskoopit valmistuivat

Teleskoopit avaavat uusia mahdollisuuksia monialaiseen avaruustutkimukseen ja -koulutukseen. Opiskelijoille on tarjoutunut ainutlaatuinen mahdollisuus suunnitella ja rakentaa monet teleskooppijärjestelmän keskeiset osat syöttötorvista antennien mekaniikkaan.

Metsähovi 50 juhlavuosi

Metsähovin radio-observatorio mitannut merkittäviä löytöjä jo 50 vuoden ajan

Aalto-yliopiston Metsähovin radio-observatoriolla on ollut tärkeä merkitys radioastronomian kehityksessä Suomessa.

Aalto-yliopiston valaistu logo. Juhlavieraita logon takana tarkastelemassa radioantennia.

Metsähovin radio-observatorion 50-vuotisjuhla - kurkkaa kuvia tapahtumasta

Aalto-yliopiston Metsähovin radio-observatorio täytti tänä vuonna 50 vuotta. Observatorion syntymäpäivänä, torstaina 11. huhtikuuta, juhlavieraat kokoontuivat observatoriolle juhlistamaan menneitä vuosikymmeniä radioastronomisen tutkimuksen parissa.

Havainnekuva puisesta lavarakenteesta torimaisemassa
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Wood Programin 30-vuotisjuhlaprojekti nousee Kuhmon torille

Aalto-yliopiston puuarkkitehtuuriin erikoistuvat opiskelijat toteuttavat joka vuosi Wood Program -projektin. Opintokokonaisuuden 30-vuotisjuhlavuonna yhteistyökumppanina toimii Kuhmon kaupunki. Toteuttava kohde on Kuhmon torille nouseva torilava.
Two students and a professor sitting around a table, talking and looking at laptop screen.
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Tule uusien tohtoriopiskelijoiden tutoriksi kesäkuussa 2024

lmoittaudu uusien tohtoriopiskelijoiden tutoriksi kesäkuun orientaatiopäiville!
Tutkijoiden kehittämä WAVE-tekniikka perustuu tulevan liikkeen, esimerkiksi käännöksen ennakointiin. Kuva: Markus Laattala.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Tutkijat kehittivät yleisöaaltoon perustuvan tavan ohjata tanssia virtuaalitodellisuudessa

Tutkijat kokeilivat aluksi aiemmista tanssipeleistä tuttuja visualisointikeinoja. Useiden prototyyppien ja vaiheiden jälkeen he päätyivät kuitenkin kokeilemaan urheilutapahtumista tuttua yleisöaaltoa tanssin ohjauksessa.
Tutkijat suunnittelivat algoritmin, joka ohjaa ilmasuuttimen suuntaa kahdella moottorilla.
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tutkijat valjastivat tuulen esineiden liikuttamiseen

Tutkijoiden mukaan ilmavirtojen luova hyödyntäminen voi synnyttää uusia robottiteknologioiden muotoja.