Paavo Penttilälle myönnetty vuoden 2022 Hayashi Jisuke -palkinto

The Cellulose Society of Japan on myöntänyt Paavo Penttilälle Hayashi Jisuke -palkinnon merkittävistä kansainvälisistä saavutuksista selluloosatutkimuksen alalla. Penttilä työskentelee tällä hetkellä akatemiatutkijana Aalto-yliopiston biotuotteiden ja biotekniikan laitoksella, missä hän johtaa "Biopohjaisten materiaalien rakenne" -tutkimusryhmää. Palkinto luovutettiin virallisesti erityisessä seremoniassa, joka järjestettiin kansainvälisen selluloosakonferenssin yhteydessä Hiroshimassa Japanissa viime viikolla.
Palkinto jaettiin Penttilälle Hiroshimassa.
Palkinto luovutettiin Hiroshimassa syyskuussa 2023. Kuva: Patrik Ahvenainen, Aalto-yliopisto

Filosofian tohtori Penttilä on keskittynyt tutkimustyössään hierarkkisten selluloosamateriaalien rakenteen tutkimiseen röntgen- ja neutronisironnan avulla. Hän on soveltanut näitä tekniikoita erilaisissa tutkimustapauksissa, joiden tuloksena on syntynyt yli 50 tieteellistä artikkelia laajan kansainvälisen yhteistyökumppaniverkoston kanssa. Paavo Penttilä on saanut useita tutkimusapurahoja, muun muassa Suomen Akatemian akatemiatutkijan rahoituksen vuosille 2021-2026.

Paavo Penttilä on edistänyt merkittävällä tavalla selluloosamateriaaleista mitatun sirontadatan tulkintaa, muun muassa kehittämällä mallin puusta mitattujen sirontaintensiteettien analysointiin. Tutkimuksessaan Penttilä on käyttänyt sirontamenetelmiä erityisesti puun ja veden vuorovaikutusten tutkimiseen nanokokoluokassa. Tutkimus on tuottanut perustavanlaatuista tietoa veden aiheuttamasta paisumiskäyttäytymisestä puun soluseinien mikrofibrillirakenteissa ja parempaa ymmärrystä kosteuden vaikutuksista selluloosakiteisiin. Äskettäin Penttilä on ottanut käyttöön koneoppimisen työkaluja, joiden avulla pyritään analysoimaan tehokkaasti suuria määriä puun sirontadataa.

Palkintoa myönnettäessä huomioitiin myös Paavo Penttilän aktiivisuus kansainvälisessä toiminnassa. Penttilä on aktiivisesti edistänyt kansainvälistä yhteistyötä ja yhdistänyt eurooppalaisia ja japanilaisia tutkijoita vierailemalla japanilaisissa yliopistoissa ja rakentamalla yhteistyötä molempien yhteisöjen tutkijoiden kanssa. Hän viettää palkintoseremonian jälkeiset kolme viikkoa vierailijana Kioton yliopistossa, mihin hän on saanut apurahan Japan Society for the Promotion of Sciencelta. Penttilä toimii aktiivisesti myös tieteellisissä järjestöissä, sillä hän on tällä hetkellä American Chemical Societyn selluloosa- ja uusiutuvien materiaalien jaoston varavaltuutettu ja Suomen kansallisen kristallografian komitean sihteeri.

Aiemmin vain yksi suomalainen on saanut tämän tunnustuksen, professori Eero Kontturi Aalto-yliopistosta vuonna 2017. Aiemmat Hayashi Jisuke -palkinnon voittajat.

Paavo Penttilä

Academy Research Fellow
Colour photo of wood chips and samples on textured surfaces, in a petri dish and a closed test tube

Biopohjaisten materiaalien rakenne

Akatemiatutkija Paavo Penttilän johtama ryhmä

Three female students studying

Hae siemenrahoitusta Aallon, KU Leuvenin ja Helsingin yliopiston yhteisille tutkimusprojekteille

Aalto-yliopisto, KU Leuven (Belgia) ja Helsingin yliopisto avaavat tutkimusyhteistyön käynnistämistä tukevan siemenrahoitushaun. Rahoitushaku on käynnissä 10. syyskuuta 2024 asti.
Nainen lukemassa tabletilla
Opinnot Julkaistu:

Aalto EE julkaisee Alex-oppimisalustan: Uusi alusta muuttaa elämänlaajuista oppimista

Aalto University Executive Education (Aalto EE) lanseeraa kesäkuussa ensimmäisen version Alex-oppimisalustasta, joka on suunniteltu elämänlaajuiseen oppimiseen ja jatkuvaan ammatilliseen kehittymiseen. Alex tarjoaa yksilöllisiä oppimispolkuja, pieniä osaamiskokonaisuuksia ja ammatillisen kehittymisen ohjelmia, jotka sovittavat taidot yhteen alan tarpeiden kanssa. Alusta, joka kehittyy jatkuvasti uusilla ominaisuuksilla, kuten mobiilisovelluksella ja tekoälyn integroinnilla, asettaa uuden standardin ammatilliselle kehittymiselle Suomessa.
Yhdeksän suurta jäälohkaretta muodostivat taideinstallaation Kansalaistorilla Helsingissä 2021
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Aalto ARTS -kesäkoulu tutkii veden merkitystä taiteen linssien läpi

Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun kesäkoulun teema on tänä vuonna vesi, jonka merkitystä käsitellään monialaisesti taiteen, elokuvan ja digitaalisuuden näkökulmista.
Apulaisprofessori Viktar Asadchy. Kuva: Aalto-yliopisto / Jaakko Kahilaniemi
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Nuoren tutkijan palkinto Viktar Asadchylle

Tekniikan edistämissäätiö on myöntänyt vuoden 2024 Nuoren tutkijan palkinnon apulaisprofessori Viktar Asadchylle.