Ovatko digipalvelut ja digitaalisuus aina vihreää?

Uusi kestävään ICT:n kehitykseen keskittyvä kurssi on avoinna Fitechin kautta kaikille aiheesta kiinnostuneille. Kurssi alkaa tammikuussa 2024, ilmoittaudu pian.
Aalto-yliopistossa tehdään monialaista 5G-tutkimusta verkkotekniikasta ja signaalinkäsittelystä aina 5G:tä hyödyntäviin sovelluksiin. Kuva: Aalto-yliopisto / Mikko Raskinen
Kuva: Aalto-yliopisto / Mikko Raskinen

Oletko kiinnostunut ymmärtämään ICT:n merkitystä laajemmin? Mietityttääkö energiasyöppöjen digipalveluiden tai laitteiden valmistamisen jättämä jalanjälki ja pohditko, kuinka luoda kestävämpiä digitaalisia palveluita? Tervetuloa professori Jukka Mannerin vetämälle kurssille, joka on avoinna kaikille kandidaatin tutkintoa suorittaville opiskelijoille Aalto-yliopistossa, mutta myös kaikille aiheesta kiinnostuneille. Kurssi on Fitech-kurssi ja toteutetaan hybridinä, jossa luentoja voi seurata joko luentosalissa tai livelähetyksenä verkossa. Viikottaiset tehtävät laajentavat opiskelijoiden ymmärrystä eri aihepiireissä.

”Kestävä ICT on merkittävässä roolissa tulevaisuudessa ja kurssilla keskitymme siihen, miten ICT ja digitaaliset palvelut tuottavat päästöjä ja onko digitaalisuus pelkästään hyvä asia luonnollemme? Digitaaliset palvelut vaativat enenevässä määrin tallennustilaa, laskentaa ja tiedonsiirtoa sekä uusia laitteita. Keskustelemme myös energian tuotannosta, materiaalien riittävyydestä ja kierrätyksestä sekä monista muista alueista, jotka ovat merkittäviä kestävämpien ICT-ratkaisujen löytämisessä”, professori Manner sanoo.

Ilmoittaudu mukaan heti

Ilmoittautuminen kurssille on avoinna ja päättyy joulukuun 17. päivä.

Aallon opiskelijat ilmoittautuvat kurssille Sisun kautta tästä linkistä

Muut suomalaiset korkeakouluopiskelijat sekä lukiolaiset ja aikuisopiskelijat voivat tutustua kurssiin ja ilmoittautua mukaan suomalaisten tekniikan alan yliopistojen verkoston eli Fitechin kautta. Klikkaa kurssisivuille tästä.

Kurssi alkaa 9. tammikuuta 2024 ja päättyy 9. huhtikuuta 2024. Luennot ovat tiistaisin kello 16.15 alkaen.

Lämpimästi tervetuloa mukaan ensi kertaa järjestettävälle Elements of Sustainable ICT -kurssille!

Jukka Manner

Jukka Manner: Digipalvelut vievät järjettömästi energiaa - vihreä koodi voi ratkaista ongelman

Digitaaliset palvelut pitäisi suunnitella paljon nykyistä tehokkaammin, kirjoittaa professori Jukka Manner.

Kuvakaappaus greenpages palvelusta

Uusi, kaikille avoin palvelu kertoo, millainen datasyöppö verkkosivusi on – ja antaa vinkkejä sivun kehittämiseen

Mitä enemmän verkkosivulla on dataa, sitä enemmän se nielee energiaa. Aalto-yliopiston tutkijat kehittivät helppokäyttöisen palvelun, jolla voi analysoida minkä tahansa verkkosivun datamäärän ja saada parannusehdotuksia sivujen kehittämiseen.

Prinsessalle esitellään luonnollisia väriaineita
Yliopisto Julkaistu:

Thaimaan prinsessa Maha Chakri Sirindhorn vieraili Aalto-yliopistossa

Prinsessa seurueineen tutustui mm. tekstiilisuunnitteluun, Startup Saunaan, Aalto-yliopisto Junioriin sekä Aalto Ice Tankin toimintaan.
Kuvassa näkyvät Kauppakorkeakoulun opiskelijat Liina Röyskö ja Kerttu Lammi koulun pääovien edustalla.
Opinnot Julkaistu:

Tekoälyn fiksua käyttöä opettava verkkokurssi lisäisi opiskelun tasa-arvoa

Tekoäly on tullut jäädäkseen ja sen osaava ja tehokas hyödyntäminen auttaisi sekä opinnoissa että työnhaussa, sanovat Kauppakorkeakoulun opiskelijat.
Två studentar på Aalto-universitetets campus

2 027 uutta opiskelijaa hyväksyttiin Aalto-yliopistoon

Kaiken kaikkiaan 13 500 haki opiskelupaikkaa Aallosta kevään 2024 toisessa yhteishaussa
Syksyinen kampusalue

Syksyn 2024 avoimen yliopiston kurssit on nyt julkaistu

Syksyn kurssien ilmoittautuminen alkaa aikaisintaan elokuussa.