Oura-älysormus palkittiin Red Dot -muotoilukilpailussa

Älysormuksen kehittämisessä on ollut mukana Aalto-yliopiston maisteriopiskelija, teollinen muotoilija Mikko Latomäki.
header-ring-collection_fi_fi.jpg

Red Dot -muotoilupalkinto on yksi maailman suurimmista design-kilpailuista, jossa palkitaan korkealaatuisia, käytännöllisiä ja innovatiivisia tuotteita. Palkinto myönnettiin Oura-älysormuksille, jotka sisältävät hyvinvointiteknologiaa.

Älysormus mittaa unen laatua, kehon palautumista ja päivittäistä aktiivisuutta. Sormus ja siihen liittyvä Oura-sovellus opastavat käyttäjäänsä saamaan riittävästi palauttavaa unta. Ne myös opastavat yksilöllisen vuorokausiunirytmin tunnistamiseen ja seuraamiseen.

40-henkinen riippumaton raati antoi palkinnon korkeasta laadusta. Muotoilukilpailuun osallistui töitä 59 maasta.

“Kilpailussa menestyminen on osoitus korkealaatuisesta designista. Se osoittaa, että yritykset ovat menossa oikeaan suuntaan. Minulle hyvä design on muutakin kuin hyvännäköinen tuote. Kaikissa palkituissa tuotteissa tärkeää on myös ensiluokkainen käytettävyys, mikä kertoo siitä, että suunnittelijat ymmärtävät asiakkaita ja heidän tarpeitaan”, sanoo professori Peter Zec, Red Dot Awardin perustaja ja toimitusjohtaja.

Muotoilu tuntuu myös iholla

"Pientä esinettä suunniteltaessa on otettava huomioon, että jopa millimetrin tai millimetrin kymmenesosa on merkittävä. Nämä yksityiskohdat eivät ole ainoastaan näkyviä, vaan ne tuntuvat myös iholla", kertoo Mikko Latomäki.

Palkitut sormukset julkistettiin viime vuoden marraskuussa. “Asetimme riman todella korkealle, kun suunnittelimme uusia sormuksia”, kertoo Ouran perustajajäsen ja teknologia- ja muotoilujohtaja Kari Kivelä. “Aloitimme projektin erilaisten design-konseptien kanssa ja lähdimme siitä kehittämään yhä parempaa designia.”

“Kun suunnittelimme ensimmäistä Oura-sormusta, elektroniikka määräsi paljon, jopa sormuksen muotoa. Nykyään kaikki voidaan puristaa pieneen, kuten puhelimet, televisiot ja kamerat. Meidän muotoilijoiden on keksittävä muotoja, jotka ovat ihmisille merkityksellisiä. Siksi on tärkeää ymmärtää kaikki vivahteet ja erilaiset käyttötarkoitukset, sillä kaikki suunnitteluprosessin aikana tekemämme päätökset näkyvät ja tuntuvat lopulta tuotteessa”, Latomäki toteaa.

Oura Health on suomalainen, vuonna 2013 perustettu terveys- ja hyvinvointiteknologiayritys, jolla on käyttäjiä yli 50 maassa. Älysormuksia on ennakkotilattu jo 20 000 kappaletta. Yritys on palkittu CES 2016 Best of Innovation -palkinnolla ja vuonna 2017 se sai Best Health/Lifestyle Startup in Finland -palkinnon Nordic Startup Awardseissa.

Lisätietoa:

Teollisen suunnittelun opiskelija Mikko Latomäki, Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu, p. 044 32 00419, [email protected]

Oura-älysormus

Kuvassa Tuli ja Savu -runouslehden ilmettä

Vuoden Huiput-palkintoja visuaalisen viestinnän muotoilijoille

Visuaalisen viestinnän muotoilun opiskelijat ja professori palkittiin Vuoden Huiput -gaalassa, jossa juhlittiin parasta suomalaista luovaa suunnittelua.
Event information on a yellow to coral gradient background with yellow bubbles and a photo of a colorful event space.
Palkinnot ja tunnustukset, Kampus, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tule mukaan ensimmäiseen Aallon avoimen tieteen palkintotapahtumaan

Kaikki aaltolaiset ovat tervetulleita, osallistuminen ei vaadi ilmoittautumista!
kukka-asetelma

Yli 60 kauppatieteiden kandidaattiopiskelijaa palkittiin stipendillä

Ilkka Kontulan säätiön henkilökohtaisen apurahan suuruus on 1 000 euroa.
Aalto-yliopiston valaistu logo. Juhlavieraita logon takana tarkastelemassa radioantennia.

Metsähovin radio-observatorion 50-vuotisjuhla - kurkkaa kuvia tapahtumasta

Aalto-yliopiston Metsähovin radio-observatorio täytti tänä vuonna 50 vuotta. Observatorion syntymäpäivänä, torstaina 11. huhtikuuta, juhlavieraat kokoontuivat observatoriolle juhlistamaan menneitä vuosikymmeniä radioastronomisen tutkimuksen parissa.