Opiskelijoita ohjataan pohtimaan tuotteiden ja palvelujen suunnittelua kiertotalouden näkökulmasta

Sitra ja viisi yliopistoa kehittävät monialaista kiertotalouden opinto-ohjelmaa.
Circular Economy Design Forum -kurssin banneri

Circular Economy Design Forum (CEDF) on Euroopan innovaatio- ja teknologiainstituutin EIT RawMaterials -yhteisön rahoittama kurssi, jota Aalto-yliopisto koordinoi. Kurssin aikana monialaiset työryhmät pyrkivät tunnistamaan tuotteisiin ja palveluihin liittyviä kiertotaloutta koskevia haasteita sekä kehittämään niihin ratkaisuja, joissa yhdistetään sekä teknisiä että liiketoimintaan liittyviä näkökohtia. Tämä on hyvin linjassa Aalto-yliopiston koulutusstrategian kanssa, koska se tuo suunnittelun, innovaation, teknologian ja liiketoiminnan yhteen projektimuotoisella kurssilla. CEDF-kurssia on järjestetty menestyksekkäästi nyt kahden vuoden ajan, ja Suomen itsenäisyyden juhlarahasto Sitra, johtava kiertotalouden toimija, on pannut merkille siihen liittyvät mahdollisuudet.

Sitra tukee kurssin kehittämistä osana uutta hanketta, jossa viisi suomalaista yliopistoa kehittää monialaista kiertotaloutta käsittelevää opinto-ohjelmaa. Hankekumppaneita ovat Aalto-yliopisto, Helsingin yliopisto, Itä-Suomen yliopisto, Lappeenrannan teknillinen yliopisto ja Oulun yliopisto. Kurssin kehitystyössä keskitytään digitaaliseen oppimiseen ja eri muotoja yhdistelevään oppimiseen, jotta muiden yliopistojen opiskelijat voivat osallistua kiertotaloutta käsitteleville kursseille verkossa.

Käytännön kokemusta mobiililaitteiden kierrätysprosessista

Keväällä 2018 CEDF-kurssin yhteydessä järjestettiin Circular Economy Daysyhteistyössä Aalto Ventures Programme -ohjelman kanssa. Tapahtumassa korostettiin kiertotalouden huomioimisen merkitystä tuotteiden suunnitteluvaiheessa sekä syvennettiin siihen liittyvien haasteiden ymmärrystä. Kaksipäiväisen avoimen tapahtuman aikana eri alojen – tieteen, taiteen ja liiketalouden – opiskelijat saivat käytännön kokemusta mobiililaitteiden monimutkaisesta kierrätysprosessista.

Ensimmäisenä päivänä osallistujat purkivat puhelimia ja tabletteja Kuusakoski Group Oy:n kierrätysasiantuntijoiden johdolla. Opiskelijat sekä CEDF-kurssin opettajat ja Kuusakosken asiantuntijat määrittelivät kierrätysprosessin pullonkauloja ja keskustelivat niistä.

Toisena päivänä professori Markus Reuter jakoi kokemuksiaan kierrätettävien tuotteiden ja tuotantoprosessien suunnittelusta kiertotalouden haasteita, mahdollisuuksia ja rajoituksia käsitelleessä esityksessään ”Circular Economy – Challenges, Opportunities and Limits”. Lisäksi tapahtumassa esiteltiin kaksi startup-yritystä, Fairphone ja Swappie, joiden molempien tavoitteena on vähentää matkapuhelimista kertyvää jätettä. Fairphone pyrkii lisäämään puhelinten kierrätettävyyttä kehittämällä helpommin kierrätettäviä puhelinmalleja. Aalto-yliopiston opiskelijoiden perustama Swappie puolestaan pyrkii ratkaisemaan kierrätysongelman pidentämällä matkapuhelinten käyttöikää.

Kun tulevaisuudessa CEDF- ja muita kiertotalouteen liittyviä kursseja järjestetään niin lähiopetuksena, verkossa kuin yhdistelmäkoulutuksenakin, saadaan osallistujiksi toivottavasti hyvin monista eri taustoista tulevia opiskelijoita. Kiertotalouteen liittyvien ongelmien ratkaisemiseen tarvitaan monialaisuutta, yrittäjähenkeä sekä yhteistyötä teollisuuden toimijoiden kanssa.

Lisätietoja:

Emmi Ollila, [email protected]
Yliopisto-opettaja, Kemian tekniikan korkeakoulu

URL kopioitu

Aalto Squad students on campus
Opinnot Julkaistu:

Hakijoiden määrä Aalto-yliopistoon kasvoi kevään toisessa yhteishaussa

Suomen- ja ruotsinkielisiin kandidaattikoulutuksiin oli 13 500 hakijaa
Nainen seisoo ulkona kädet levitettynä sivuille. Taustalla näkyy kaupunki, merta ja vuoria.
Opinnot Julkaistu:

Fia Hedman pääsi kehittämään taitojaan ja oppi valtavasti uutta korkeakouluharjoittelijana Kauppakorkeakoulun ulkoisten suhteiden yksikössä

Bella-Fia Hedman työskenteli syksyllä 2023 neljän kuukauden ajan viestinnän ja markkinoinnin harjoittelijana Kauppakorkeakoulun ulkoisten suhteiden yksikössä.
KPMG:n räätälöity projekti, tiimi koolla
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Opiskelijaprojektissa analysoitiin KPMG:n asemaa Suomen nopeasti kasvavilla konsultointimarkkinoilla

Tutkimuksen mukaan konsultointimarkkinat ovat kasvaneet poikkeuksellisen paljon viimeisten viiden vuoden aikana. Teknologiakonsultointi on viitoittanut kasvua ja se muodostaa suurimman osan markkinoista.
Charlotte Henriksson, Kauppiksen opiskelija
Opinnot Julkaistu:

Alppihiihdossa tarvitaan lihasvoimaa, nopeutta, kestävyyttä ja henkistä kanttia

Alppihiihtäjä Charlotte Henriksson opiskelee ensimmäistä vuottaan Kauppakorkeakoulussa.