Opiskelijoiden animaatiot valloittavat Flow-festivaalin esiintymislavat

"Animated Maniacs" -sarjan teokset hyödyntävät monipuolisesti eri tekniikoita 3D-tietokoneanimaatiosta piirrettyyn kädenjälkeen.
Havainnekuva “Human and Posthuman / Embodiment and Materiality. Sensorium as the Self and Infusion of the Environment” -animaatiosta. Kuva: Ville Niemi.

Aalto-yliopiston Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun opiskelijoiden kokeellisia animaatioita nähdään tämän vuoden Flow-festivaalin päälavan ja Lapin Kulta Red Arenan näytöillä artistien vaihtojen aikana koko festivaalin ajan. Animaatiot valittiin kilpailun kautta tämän vuoden keväällä.

New Media Design and Production -koulutusohjelmassa opiskelevan Ville Niemen animaatiossa hänen 3D-mallinnetut kasvonsa sulautuvat yhteen festivaalialueena toimivan Helsingin Suvilahden kanssa. “Mielestäni on kiinnostavaa, kun tutuille elementeille tapahtuu jotain outoa ja odottamatonta. Animaatiossa hahmo havainnoi festivaalia ja ruumiillistaa sen osaksi itseään. Ympäristö sulaa kävijän päälle ja käärii hänet. Tunteiden ja tuntemusten kirjon kautta festivaali muodostuu ihmiseksi itsekseen”, Niemi kuvailee.

Suvilahden 3D-mallinnuksen Niemi löysi verkosta, Helsingin kaupungin avoimesta 3D-mallien kirjastosta. “On viisasta hyödyntää netistä löytyvää aineistoa, jotta jonkun jo tekemälle työlle tulee käyttöä ja se saa uuden kontekstin. Ehkä eniten toivon, että ne, jotka ovat tuottaneet nuo avoimet 3D-mallit, bongaavat että niitä käytetään tällaisessa tarkoituksessa”, hän kertoo.

Kehittelyvaiheen kuvat animaatioista “Battle” (vas.) ja “Is this real life” (oik.). Kuvat: Jenna Seikkula; Aliina Kauranne ja Joonas Vähäkallio.

Visuaalisen viestinnän muotoilua opiskelevat Aliina Kauranne ja Joonas Vähäkallio tekevät Flow-festivaalille “Is this real life” -nimisen animaation. “Ideat teokseen kumpuavat omista opiskelukokemuksistamme Aalto-yliopistossa. Halusimme tiivistää teokseen kaikki ne koulussa koetut ahdistuksen ja onnistumisen tunteet. Animaation päähenkilö kulkee ne 30 sekunnissa läpi”, Kauranne ja Vähäkallio kertovat.

“Toivomme, että Flow-festivaalin aikana ihmisillä olisi mahdollisuus pysähtyä animaation äärelle ja samalla miettiä omaa rooliaan tässä opiskelun, työn ja elämän rajapinnassa”, Kauranne ja Vähäkallio lisäävät.

Jenna Seikkulan värikäs animaatio “Battle” kuvaa kahden robotin taistelua. “Haluan tuottaa katsojalle lapsen kaltaista iloa. Tavoittelen sitä tunnetta, kun lapsena viikonloppuaamuna avaa television ja katsoo aamun piirretyt”, Seikkula kertoo animaatiostaan.

“Idea animaatioon tuli gradua työstäessä: Lopputyöanimaationi sijoittuu samaan visuaaliseen maailmaan. Oli helppo jatkaa samalla teemalla”, hiljattain visuaalisen viestinnän muotoilun linjalta maisteriksi valmistunut Seikkula kertoo.

Yllämainittujen opiskelijoiden lisäksi animaationsa Flow-festivaalille tekevät myös Bertta Österman, Hertta Lehtovirta ja Oona Järvinen.

Flow-festivaali järjestetään 11.–13.8. Helsingin Suvilahdessa. Aalto-yliopisto on yksi festivaalin partnereista.

URL kopioitu

Vidha Saumyan teos, jossa groteskeja ihmishahmoja

Aalto ARTSin alumni Vidha Samyan teos esillä Venetsian biennaalissa 2024

Metallikuutio, jota kädet koskettaa