Uutiset

Opiskelijat vauhdittamassa tuotekehitystä – Design Factoryn PDP-kursseja jo 25 vuotta

Lukuvuoden mittainen kurssi yhdistää eri alojen opiskelijoita ja tosielämän toimeksiannon. Viimeisimmällä, toukokuussa 2022 päättyneellä PDP-kurssilla uudistettiin niin pakkausmateriaalituotantoa kuin sähköveneen ohjausjärjestelmää.
Kuvassa on useita PDP-rintamerkkejä pöydällä, kuva-aiheet ovat muunnoksia Paluu tulevaisuuteen -elokuvasta
PDP:n 25-vuotisjuhlan ilme oli saanut vaikutteita Paluu tulevaisuuteen -elokuvasta. Kuva: Aalto Design Factory.

Jo neljännesvuosisadan ajan Product Development Project -kurssi, tuttavallisemmin PDP, on koonnut eritaustaisia opiskelijoita yhteen ratkomaan yritysten esittämiä todellisia haasteita. Opiskelijoille kurssi tarkoittaa yhdeksän kuukauden mittaista ongelmanratkomista ja usein ensimmäistä todellista kosketusta jonkin tietyn toimialan maailmaan. 

Mukana olevalle yritykselle, sponsorille, PDP-yhteistyö tarkoittaa apua tai uutta näkökulmaa jonkin tietyn ongelman ratkaisuun, kun sitä ryhtyy tarkastelemaan kokonaisvaltaisesti monialainen, -kulttuurinen ja -kielinen opiskelijaryhmä. 

Maailmalle PDP tarkoittaa sitä, että vuosien saatossa kurssit ovat tuottaneet jo 300 uudenlaista projektia ratkaisuiksi eri toimialojen esittämiin haasteisiin. Kurssille on osallistunut 25 vuoden aikana 3 000 opiskelijaa.  

Tänä vuonna opiskelijoita haastoivat muiden muassa Saab, Konecranes, Ensto ja Lifa-Air. Yksi sponsoreista oli Foamwood. Yrityksen taustalla on Aalto-yliopiston tutkijaryhmä.

Lähikuva valkoisesta vaahdosta kahden teräslieriön välissä, taustalla näkyvät ihmisen sormet

Foamheads – puupohjaista vaahtoa entistä nopeammin

  • Yhteistyökumppani/sponsori: Foamwood – sittemmin Woamy Oy 
  • Tuote: Foamwood, biohajoava ja kierrätettävä puupohjainen vaahto 
  • Opiskelijaryhmä: Juan Gil Escribano, Yulia Kulkova, Jēkabs Ozols, Susanna Partanen, Artis Rušiņš, Marika Taipalus, Akseli Vuorilehto

Täysin uudenlainen vaahtomateriaali oli jo olemassa. Tutkijaryhmä oli kehittänyt biopohjaisen Foamwood-vaahdon osana Aalto-yliopiston Älyä vaahtoihin -tutkimushanketta. Puupohjainen vaahto haastaa pakkausteollisuudessa käytettävät styroksit, kuplamuovit, polyuretaanit ja muut öljypohjaiset pakkausmateriaalit. Oli aika saada vaahto laboratoriosta ulos maailmalle, kasvattaa toimintaa, skaalautua ja esittäytyä markkinalle. 

Opiskelijoille heitettiin lavea haaste.

Susanna Partanen, joka toimi Foamheads-opiskelijaprojektin ryhmänvetäjänä, korostaa vastuullisuuden merkitystä. Ryhmää yhdisti se, että tuote, jonka tulevaisuutta lähdettiin kurssilla suunnittelemaan, on ekologinen ja kestävä ratkaisu todelliseen ongelmaan. 

”On uskomaton lisä opiskelijatyöhön, kun omalla projektilla voi olla oikeasti vauhdittamassa alaa”, Juan Gil Escribano sanoo.

Foamheads-ryhmä jakautui nopeasti kahteen osaan; osa opiskelijoista keskittyi konetekniikkaan ja tuotantoprosessiin toisten syventyessä materiaalin soveltamiseen, markkinoiden kartoittamiseen ja siihen, miten yritys voisi tuotteensa lanseerata. 

Mitä pidemmälle projekti eteni, sitä tärkeämmäksi muodostui yhteisen lopputuloksen saavuttaminen, vaikka töitä tehtiinkin pienemmissä ryhmissä.

Entä lopputulos? 

Aikaa oli kulunut yhdeksän kuukautta, budjetti oli ollut 10 000 euroa. 

Ensimmäisenä ryhmä kiittelee yhteistyötä sponsorin kanssa. Tiivis yhteys Foamwood-tutkijoiden kanssa mahdollisti matalan kynnyksen kysymykset ja toisinaan tarvittavat lisämateriaalit. 

”Saatoimme kysyä heiltä mitä vain”, Partanen toteaa. ”Ja kaiken aikaa sponsori muistutti antaneensa meille vapaat kädet”, Gil Escribano täydentää. 

Viime kevään PDP-gaalassa Foamheads-ryhmä esitteli projektin tulokset. Kunnianhimoinen ajatus jakaa hanke kahtia, tekniseen ja soveltavaan osaan, oli onnistunut. 

Akseli Vuorilehdon ja Juan Gil Escribanon johdolla ryhmä oli moninkertaistanut Foamwood-vaahdon tuotannon. 

”Selvitimme, miten vaahdon valmistamista ja tuottamista voidaan kasvattaa laboratorio-olosuhteista teollisuuden tarpeisiin”, insinööriopiskelijat kertovat.

Kurssin aikana ryhmä onnistui 50-kertaistamaan vaahdon tuotantonopeuden itse kehittämällään ja rakentamallaan laitteistolla.

Mutta ei vain laitetta – ryhmä esitteli myös prototyypin. 

Gaalassa oli esillä kaunis ja kestävä kirjekuori, jolla voisi postittaa helposti särkyvän esineen. Kuori oli pehmustettu vaahtokuvioinnilla: Foamwood-vaahto muuttuu kovettuessaan kevyeksi ja kestäväksi materiaaliksi. Materiaali soveltuu suojapakkauksiin, ja biopohjaisena tuotteena sen kierrättäminen on helppoa. PDP-gaalassa Foamheads-ryhmä esitteli materiaalin myrkyttömyyttä tarjoamalla sitä syötäväksi.

Iskuja ja kuumuutta kestävä puuvaahto haastaa muovin ja sopii jopa syötäväksi
Foamheads-tiimin seitsemän jäsentä istumassa lattialla ryhmäkuvassa, joka on otettu työpajatilassa. Henkilöiden takana on violetti taustakangas ja ympärillä tiiliseinää sekä sähkölaitteiden ohjauspaneeleita.
Foamheads-ryhmä 50-kertaisti vaahdon tuotantonopeuden.
Sähköveneen musta ohjainyksikkö muistuttaa tietokonepeliohjainta, siinä on pieni näyttötaulu sekä kolme nappulaa. Yksikkö on kiinnitetty puiseen lakattuun konsoliin.

Elwood – sähköveneelle uusi ohjausjärjestelmä

  • Yhteistyökumppani/sponsori: Elwood Boats Oy
  • Tuote: Käsityönä valmistetut puiset sähköveneet 
  • Opiskelijaryhmä: Oona Linna, Mattias Nystrand, Valtteri Rantanen, Andreas Rosas, Priya Singh

”Se oli elämäni hienoin venereissu”, muistelee konetekniikan maisteriopiskelija Priya Singh. Puuveneitä valmistava Elwood Boats -yritys vei PDP-ryhmänsä kurssin alkajaisiksi veneajelulle Otaniemen edustalle. Superlatiivit ovat ryhmänvetäjällä muutenkin tiuhassa hänen kuvaillessaan käsinrakennettuja Elwood-veneitä: 

”Ne ovat maailman kauneimpia veneitä, elegantteja, ekologisia ja täysin puisia. Niitä valmistetaan Kuopiossa niin vastuullisesti kuin se suinkin on mahdollista.” 

Vastuullisuudesta oli kyse myös yrityksen toimeksiannossa. Elwood-veneet ovat sähköveneitä, joissa ainoastaan ohjausjärjestelmä ei vielä ollut täysin sähköinen. Ryhmä sai tehtäväkseen kehitellä korvaajan käytössä olevalle, hydrauliselle ohjausjärjestelmälle. 

Tyypilliseen PDP-kurssin tapaan Elwood on ryhmänä monitieteinen, -kansallinen ja -kielinen. Yhdistävä tekijä oli kuitenkin konetekniikka. Ryhmän viidestä jäsenestä neljä opiskelee alaa; viides jäsen, Oona Linna, kauppatieteitä. 

Ryhmä ei kehittänyt sähköveneisiin ainoastaan sähköistä ohjausjärjestelmää, vaan suunnitteli järjestelmän kokonaan uusiksi. Opiskelijoiden kehittämä, täysin sähköinen ohjausjärjestelmä on modulaarinen ja muunneltavissa helposti käyttäjän tarpeiden mukaan. Se on kytkettävissä muutaman piuhan avulla, ja poissa ovat hydrauliset öljyt vuotoriskeineen.

PDP-käsittelyn jäljiltä sähkövenettä voi ohjata usealla eri tavalla. Kevään gaalassa näytteillä oli laatikkomallinen prototyyppi, jossa peräsintä saattoi liikuttaa niin ruorin, autopilotin kuin joystick-ohjaimen avulla. Oona Linnan johdolla sponsorille laadittiin myös uudet markkinointi- ja brändistrategiat, ja kuopiolaisyrityksen verkkosivusto uudistettiin.

Elwood-tiimin henkilöt seisovat ryhmäkuvassa kädet toistensa hartioilla ja pitävät keskellä käsissään suurta teräksistä Aalto-vaasin muotoista tarjotinta, joka on kehystetty ja kiinnitetty alustaan.
Elwood palkittiin vuoden tiiminä. Opiskelijoiden kanssa iloitsivat Elwoodin perustaja Pasi Virnes puolisonsa Tiina Virneksen kanssa.

Teksti: Tiiu Pohjolainen

Artikkeli on julkaistu Aalto University Magazinen numerossa 31 (issuu.com) lokakuussa 2022.

Paluu tulevaisuuden tuotteisiin

PDP kurssin 25-juhlavuosi huipentui Gaalaan Design Factoryssa 13.5. Esillä oli muun muassa puinen sähkövene, supertarkka tehdasnosturi ja syötävä pakkausmateriaali.

Lue lisää
Picture from PdP Gala
  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu

Lue lisää uutisia

Jukka Jokinen_Flip_2018_2_photo Jukka Jokinen
Aalto Magazine, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Sähköskuutit muuttavat kaupunkiympäristöämme – mutta miten?

Sähköpotkulaudat ovat osa aiempaa ekologisempaa kaupunkiliikennettä. Näkymä ei kuitenkaan ole aivan yksioikoinen.
Mashrura Musharraf ja Sauli Eloranta seisovat aurinkoisena päivänä merenrannassa. Etualalla näkyy rantakiviä, taustalla meri. Musharraf tervehtii kuvaajaa hymyillen kuten laivan kapteeni, "vieden kättä lippaan".
Aalto Magazine Julkaistu:

Jaakonmeren testialue ja etäohjattu autolautta olivat vasta alkua – Suomi on autonomisen merenkulun edelläkävijä

Autonomiset laivat voivat muuttaa koko merenkulkualan tulevaisuuden, sanovat meriteknologian asiantuntijat Mashrura Musharraf ja Sauli Eloranta.
Tom Lindholmin henkilökuvaan on yhdistetty piirroskuva, jossa on lentokone ja voimalaitos.
Aalto Magazine Julkaistu:

Oho: Matka, joka jäisi nyt tekemättä

Tom Lindholm on Aalto University Executive Education Oy:n toimitusjohtaja ja Aalto-yliopiston elämänlaajuisesta oppimisesta vastaava johtaja. Tehdessään graduaan 1990-luvun lopulla hän matkasi voimalaitoksissa eri puolilla maailmaa.
Punaiseen kukkamekkoon pukeutunut Eliisa Lotsari katsoo hymyillen kameraan, taustaseinällä on suuri sinisävyinen lasitaideteos
Aalto Magazine Julkaistu:

Arjen valintoja: Eliisa Lotsari, pulahdatko mielelläsi avantoon?

Akatemiatutkija ja vesitekniikan apulaisprofessori viihtyy kylmien vesien äärellä niin luonnossa kuin laboratoriossa.