Paluu tulevaisuuden tuotteisiin

PDP kurssin 25-juhlavuosi huipentui Gaalaan Design Factoryssa 13.5. Esillä oli muun muassa puinen sähkövene, supertarkka tehdasnosturi ja syötävä pakkausmateriaali.
Picture from PdP Gala
Kuva: Joel Meneses, Aalto Design Factory

PDP -kurssin Gala palasi kampukselle 13.5.2022 kahden vuoden jälkeen ja samalla juhlistettiin kurssin 25-vuotista taivalta. Monialaiset opiskelijatiimit paneutuivat syyskuusta lähtien yrityskumppanien esittämiin haasteisiin ja esittelivät gaalassa tulokset ja prototyypit maailmalle. Gaalassa oli useita satoja kävijöitä sekä yliopisto- että yritysmaailmasta ja Design Factory oli koko päivän avoinna kaikille kiinnostuneille.

Katso tallenne gaalasta: https://pdp.fi/gala22/

PDP (Product Development Project) on projektikurssi, jossa monialaiset tiimit ratkaisevat yrityskumppanien esittämiä haasteita 9 kuukauden ajan. PDP on ainutlaatuinen, sillä jokaisella tiimillä on 10 000 euron budjetti mitä on vapaasti käytettävissä projektiin. Kurssi perustuu yritysten ja yliopiston yhteistyöhön, ja vuosien aikana mukana on ollut lukuisia suuryrityksiä, kuten Audi, ABB, Ericsson, Panasonic ja Philips. Viime aikoina myös pienten yritysten ja startup-partnerien määrä on kasvanut suuresti.

Kurssin pedagogiikka perustuu ongelmalähtöiseen oppimiseen, ja tavoitteena on soveltaa yliopistossa saatuja oppeja käytännön ongelmien ratkaisemisessa. Monialaisessa ryhmässä työskentely kehittää työelämässä tarvittavia valmiuksia. Kurssi on avoin kaikille Aalto-yliopiston opiskelijoille, ja mukana on runsaasti osanottajia myös yhteistyöyliopistoistamme.

Lisätietoa kurssista ja gaalasta löytyy kurssin sivulta www.pdp.fi ja kurssin koodi Sisussa on MEC-E3001. Kurssi alkaa ensimmäisessä periodissa.

Tutustu Gaalassa esillä olleisiin projekteihin:

Team Elwood

Kuopiolainen Elwood rakentaa hienostuneita puisia sähköveneitä. Jotta sähköistys tulisi vietyä loppuun asti, opiskelijat ovat tutkineet vaihtoehtoja sähköiselle ohjaukselle. Heidän prototyyppinsä avulla huoleton kruisailu onnistuu äänettömästi niin ulapalla kuin tarkkuutta vaativassa laituriin ajossakin.

Team KoneQueens

Tuhansien vuosien aikana merenkulkijat navigoivat tähtien avustuksella aluksiensa kulkua kaukana maasta. Konecranes:in sponsoroima tiimi on soveltanut samanlaista periaatetta nosturien paikannukseen tehtaissa käyttämällä tietokonenäköä ja kattoa referenssinä.

Team Foamheads

Team FOAMWOOD on kehittänyt tuotantolinjan pakkausteollisuutta mullistavaan uudenlaiseen pakkausmateriaaliin. Materiaali on niin turvallinen että sitä voi syödä ja tiimi tarjosi gaalassa materiaalista tehtyjä makupaloja vierailijoille.

Team Noctus

Onko se lintu, onko se lentokone – voi ei, se on drooni! Kauko-ohjattavia ilma-aluksia käytetään myös pahoissa aikeissa: salakuljetusta, vakoilua, uhkaa. Opiskelijoiden keksintö tunnistaa droonin ja käynnistää tarvittavat toimenpiteet uhkan torjumiseksi. Yrityspartnerina on SAAB.

Team Crosshair Splitter

Metsästäjät tekevät tärkeää työtä luonnon ja luonnonsuojelun hyväksi. Hyvä osuma saaliiseen on aina tärkein tavoite kärsimysten minimoimiseksi. SAKO:n toimeksiannosta kehitetty digiavustin parantaa laukauksen osumatarkkuutta.

Team Lifa-Air

Puhdas ilma ei ole kaikkialla maailmalla itsestään selvä asia. Team Lifa-Air on kehittänyt kannettavia henkilökohtaisia ilmanpuhdistuslaitteita, jotka takaavat hyvän ja terveen hengitysilman. Laitteet kulkevat helposti mukana ja tuo käyttäjille useita hyötyjä arjessa.

Team Cleandet

Käsihygienia on viimeisten vuosien aikana ollut hyvin keskeinen osa meidän elämäämme. Mutta miten voidaan varmistaa, että kädet ovat oikeasti puhtaita pesun jälkeen? Team Cleandet on kehittänyt laitteen, joka osaa arvioida käsien puhtaus koneennäön avulla.

Team Ensto

Moderni yhteiskunta tarvitsee paljon sähköä ja suuri osa tästä sähköstä kulkee meidän taloihimme maanalaisten johtojen kautta. Team Ensto on kehittänyt uudenlainen ympäristöystävällisempi ratkaisu johtojen kytkemiseen. Edellisen ratkaisuun verrattuna sekä materiaalia että aikaa säästyy runsaasti.

Team Chicks with Sticks

Leijonien menestys jääkiekko kisoissa ovat monille suomalaisille hyvin tärkeä asia. Pahinta mitä voi käydä on vastustajan maalinteko rikkoutuneen mailan takia. Team Chicks with Sticks ovat kehittänyt menetelmän millä mailoista voidaan löytää viat ennen, kun on liian myöhäistä ja tällöin estää niiden rikkomista pelin aikana.

URL kopioitu

Aalto Squad students on campus
Opinnot Julkaistu:

Hakijoiden määrä Aalto-yliopistoon kasvoi kevään toisessa yhteishaussa

Suomen- ja ruotsinkielisiin kandidaattikoulutuksiin oli 13 500 hakijaa
Nainen seisoo ulkona kädet levitettynä sivuille. Taustalla näkyy kaupunki, merta ja vuoria.
Opinnot Julkaistu:

Fia Hedman pääsi kehittämään taitojaan ja oppi valtavasti uutta korkeakouluharjoittelijana Kauppakorkeakoulun ulkoisten suhteiden yksikössä

Bella-Fia Hedman työskenteli syksyllä 2023 neljän kuukauden ajan viestinnän ja markkinoinnin harjoittelijana Kauppakorkeakoulun ulkoisten suhteiden yksikössä.
KPMG:n räätälöity projekti, tiimi koolla
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Opiskelijaprojektissa analysoitiin KPMG:n asemaa Suomen nopeasti kasvavilla konsultointimarkkinoilla

Tutkimuksen mukaan konsultointimarkkinat ovat kasvaneet poikkeuksellisen paljon viimeisten viiden vuoden aikana. Teknologiakonsultointi on viitoittanut kasvua ja se muodostaa suurimman osan markkinoista.
Charlotte Henriksson, Kauppiksen opiskelija
Opinnot Julkaistu:

Alppihiihdossa tarvitaan lihasvoimaa, nopeutta, kestävyyttä ja henkistä kanttia

Alppihiihtäjä Charlotte Henriksson opiskelee ensimmäistä vuottaan Kauppakorkeakoulussa.