Opiskelijat tutkivat taloushallinnon ohjelmistojen automaatiomahdollisuuksia

Accountorille tehdystä toimeksiannosta syntyi ohjelmistojen automaatiokyvykkyyksiä arvioiva mittaristo.
Accountorille räätälöidyn opiskelijaprojektin tiimi
Työelämäprofessori Esko Penttinen (vas.) ja opiskelijat Aleksi Hyytiä ja Eero Ala-Heikkilä Aalto-yliopistosta, Janne Fredman Taloushallintoliitosta ja Petri Karjalainen Accountor Group Oy:stä

Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun opiskelijatyöpari perehtyi Accountorin toimeksiannosta taloushallinnon automaatioon ja mahdollisuuksiin mitata taloushallinnon ohjelmistojen automaatiokyvykkyyksiä. Tutkimukseen pohjaten opiskelijat loivat mittariston, jonka avulla eri taloushallinto-ohjelmistojen ominaisuuksia voidaan arvioida. Kaksihenkisen opiskelijatyöparin muodostivat laskentatoimen maisteriopiskelijat Aleksi Hyytiä ja Eero Ala-Heikkilä.Projekti tehtiin osana Kauppakorkeakoulun Räätälöidyt opiskelijoiden yritysprojektit -konseptia.

Projekti oli opiskelijoille hyvä tilaisuus yhdistää opinnoissa hankkimiaan tietoja alan asiantuntijoiden näkemyksiin.

”Rakensimme mittaristoamme yhteistyössä tilitoimistojen ja ohjelmistokehittäjien kanssa, ja saimme näkökulmaa sekä taloushallinnon automaation nykytilaan että tulevaisuuden mahdollisuuksiin. Teimme projektin aikana haastatteluja ja kyselytutkimuksen, joiden pohjalta rakensimme lopullisen mittaristomme. Mittaristossamme otimme huomioon sekä ohjelmistojen ominaisuudet että käyttäjän näkökulman”, opiskelijat kertovat.

Opiskelijoiden luomalle mittaristolle on kysyntää taloushallinnon alalla

Accountor Group Oy:n strategiajohtajan Petri Karjalaisen mukaan tilitoimistoille suunnattu kirjanpito-ohjelmien Automaatioaste-projekti oli mielenkiintoinen yhteishanke. Hankkeessa alan johtavat toimijat eli Accountor, Taloushallintoliitto, KPMG ja Aalto-yliopisto rakensivat koko tilitoimistoalaa hyödyttävän mittariston. Projekti opiskelijoiden kanssa sujui jouhevasti ja lopputulos on laadukas.

Myös tiivisti projektissa mukana ollut Taloushallintoliiton johtava asiantuntija Janne Fredman oli tyytyväinen projektin tuloksiin.

”Taloushallinnon ohjelmistojen käyttökelpoisuutta vertailevalle mittaristolle on ollut selkeä tarve. Esimerkiksi ohjelmistoa hankkiessaan tilitoimisto voi käyttää mittaristoa oman arviointinsa ja objektiivisen päätöksenteon tukena. Opiskelijat onnistuivat hankkeessa mainiosti – laadittu mittaristo on käytännönläheinen ja kattava”, Janne Fredman kommentoi.

Projektin ohjannut Kauppakorkeakoulun työelämäprofessori Esko Penttinen yhtyy kehuihin.

”Aleksi ja Eero toimivat itsenäisesti ja ammattimaisesti. Projekti eteni aikataulussa, ja lopputulos oli kattava ja hyvin perusteltu”, hän sanoo.

Räätälöidyt opiskelijoiden yritysprojektit -konsepti tarjoaa opiskelijoille mahdollisuuden päästä ratkomaan yritysten ajankohtaisia liiketoiminnan haasteita, ja toimeksiantajayritykselle mahdollisuuden kehittää ja sparrata uusia ideoita yhdessä opiskelijoiden kanssa.

Three female students studying

Hae siemenrahoitusta Aallon, KU Leuvenin ja Helsingin yliopiston yhteisille tutkimusprojekteille

Aalto-yliopisto, KU Leuven (Belgia) ja Helsingin yliopisto avaavat tutkimusyhteistyön käynnistämistä tukevan siemenrahoitushaun. Rahoitushaku on käynnissä 10. syyskuuta 2024 asti.
Aalto-wide sustainability minor logo
Opinnot Julkaistu:

Uusi monialainen sivuaine Luonnonvarojen kestävä käyttö käynnistyy Aallossa

Aalto tarjoaa uuden monitieteisen sivuaineen, Luonnonvarojen kestävä käyttö, joka on nyt valmis lisättäväksi opintosuunnitelmaasi!
Nainen lukemassa tabletilla
Opinnot Julkaistu:

Aalto EE julkaisee Alex-oppimisalustan: Uusi alusta muuttaa elämänlaajuista oppimista

Aalto University Executive Education (Aalto EE) lanseeraa kesäkuussa ensimmäisen version Alex-oppimisalustasta, joka on suunniteltu elämänlaajuiseen oppimiseen ja jatkuvaan ammatilliseen kehittymiseen. Alex tarjoaa yksilöllisiä oppimispolkuja, pieniä osaamiskokonaisuuksia ja ammatillisen kehittymisen ohjelmia, jotka sovittavat taidot yhteen alan tarpeiden kanssa. Alusta, joka kehittyy jatkuvasti uusilla ominaisuuksilla, kuten mobiilisovelluksella ja tekoälyn integroinnilla, asettaa uuden standardin ammatilliselle kehittymiselle Suomessa.
Yhdeksän suurta jäälohkaretta muodostivat taideinstallaation Kansalaistorilla Helsingissä 2021
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Aalto ARTS -kesäkoulu tutkii veden merkitystä taiteen linssien läpi

Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun kesäkoulun teema on tänä vuonna vesi, jonka merkitystä käsitellään monialaisesti taiteen, elokuvan ja digitaalisuuden näkökulmista.