Opiskelijat tutkivat kemikaalien turvallisuutta koskevaa tiedonkulkua

Euroopan kemikaalivirasto oli tyytyväinen tuloksiin ja on päättänyt tilata projektille jatkoa.
echa_017_ed_fi_fi.jpg

Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun organisoimassa opiskelijaprojektissa selvitettiin Euroopan Kemikaaliviraston (ECHA) toimeksiannosta kuinka tieto kemikaalien riskeistä ja turvallisesta käytöstä saavuttaa kemikaalien loppukäyttäjät. Poikkitieteellinen projekti perustui Kauppakorkeakoulun Räätälöidyt yritysprojektit -konseptiin.

Projektitiimiä koottaessa tavoitteena oli yhdistää Aalto-yliopiston eri alojen opiskelijoita. Projektiin valittiin Water and Environmental Engineering -maisteriohjelman opiskelija Giovanni Chaurand Insinööritieteiden korkeakoulusta ja laskentatoimen opiskelija Lassi Kervinen Kauppakorkeakoulusta.

Projektin myötä opiskelijat pääsivät kokeilemaan teoriaosaamistaan aidossa liike-elämän ympäristössä. Giovanni ja Lassi tekivät haastatteluja 17 kemikaaleja käyttävässä koneteollisuuden alan yrityksessä. Haastatteluista saadun tiedon pohjalta tunnistettiin tiedonkulkuun liittyviä puutteita ja ongelmia ja pohdittiin näihin ratkaisuja.

”Tutkimuksesta alkanut työ auttaa meitä kehittämään sekä meidän omaa että EU:n jäsenmaiden toimintaa tiedonkulun parantamiseksi", kertoi yksikönpäällikkö Matti Vainio Euroopan kemikaalivirastosta. ”Työskentely Aalto-yliopiston opiskelijoiden kanssa oli meille uraa uurtavaa – kerrassaan loistava pelin avaus – ja sille tulee jatkoa.”

Opiskelijat innoissaan projektin jatkosta

Tulokset koottiin ECHAn julkaisemaan raporttiin ja niitä esiteltiin projektissa mukana olleiden yritysten edustajille syyskuussa pidetyssä seminaarissa. Ongelmiksi osoittautuivat esimerkiksi tiedon vaikeaselkoisuus ja se, ettei tietoja aina saatu automaattisesti vaan niitä jouduttiin erikseen pyytämään tavarantoimittajilta. Lisäksi tiedot eivät aina olleet ajan tasalla.

”Projekti oli varsin opettavainen. Sen aikana pääsimme kokemaan ja tekemään monenlaisia asioita. Paras todistus projektin menestyksestä on se, että ECHA on päättänyt tilata projektille jatkoa ja suunnittelee palkkaavansa meidät toteuttamaan sitä”, opiskelijat kertovat.

Projektin ohjaajana toimi professori Jaana Sorvari Aalto-yliopiston insinööritieteiden korkeakoulusta. Opiskelijoiden tukena toimivat mm. Andrew Murray (ECHA), Jouni Räisänen (Tukes) ja Hannele Tonteri (Teknologiateollisuus ry.).

”Tämä oli win-win -hanke kaikin puolin! Projektin myötä opiskelijat kartuttivat projektityötaitojaan ja mikä parasta, todellisen, käytännön hankkeen kautta. He joutuivat myös perehtymään varsin syvällisesti kemikaalien maailmaan, mistä on heille varmasti hyötyä tulevaisuudessa samoin kuin yhteyksistä ECHAan, Tukesiin, Teknologiateollisuus ry:hyn ja mukana olleisiin yrityksiin”, kertoo professori Jaana Sorvari.

Kauppakorkeakoulun hallinnoiman Räätälöidyt yritysprojektit -konseptin kautta opiskelijat tekevät aitoja tutkimus-, kehitys- ja konsultointiprojekteja yrityksille ja organisaatioille.

Lisätietoja:
Tommi Vihervaara, projektiasiantuntija
Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu

Image from the conferment ceremony
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:
Otakaari 1 kyltti Y-siipi
Kampus, Opinnot Julkaistu:

Maarintalon toiminnot siirtyvät Kandidaattikeskukseen

Maarintalo suljetaan toukokuun lopussa.
EU parlamentti
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Milja Mieskolainen: Euroopan Parlamentin Schuman-harjoittelu ylitti odotukseni

Ihminen, joka katsoo kohti tulevaisuutta
Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Viisi vinkkiä, joilla voit kehittää luovuuttasi tänä keväänä ja kesänä