Uutiset

Opiskelijat tutkivat digitaalisen oppimisen mahdollisuuksia Finnairin kanssa

Finnairlaisten ymmärrys myös käyttäjien odotusten suhteen lisääntyi.
fin_airbus_a330_new_02_rgb_en_fi_fi.jpg

Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun opiskelijat Aki Putkiranta Information Service Management -aineesta ja Linh Pham yrittäjyyden ja innovaatiojohtamisen aineesta tutkivat eri näkökulmia digitaalisessa oppimisessa työympäristöissä vastatakseen Finnairin tarpeisiin työssä oppimiselle.

Opiskelijat selvittivät Finnairin tämänhetkisen oppimis- ja koulutustoiminnan tilanteen haastattelemalla 21 finnairlaista eri yksiköistä, tehtävistä ja eri organisaatiotasoilta. He yhdistivät opinnoissaan hankkimiaan HR-asioihin ja digimurrokseen liittyviä tietoja haastatteluissa saamiinsa tietoihin pystyäkseen antamaan arvokkaita näkemyksiä Finnairille.

Projekti oli Akille ja Linhille hieno oppimiskokemus – he oppivat ymmärtämään, miten tietojärjestelmillä ja henkilökohtaisilla mieltymyksillä on merkitystä työssä oppimiseen.

”Finnairlaisten haastattelut paransivat merkittävästi ymmärrystäni siitä, miten eri tavoilla ihmiset haluavat oppia. Monenlaisten mielenkiintoisten ihmisten tapaaminen ja keskustelu heidän kanssaan oppimisesta Finnairilla oli avartavaa”, Linh Pham kertoo.

Haastatteluissa keräämiensä tietojen pohjalta opiskelijat jakoivat Finnairin henkilökunnan ryhmiin, jotka perustuivat ammattien luonteisiin ja oppijatyyppeihin. He myös tunnistivat tämänhetkisiä trendejä digitaalisessa oppimisessa ja vertailivat digitaalisen oppimisen sisällön luomisen markkinapaikkoja. Akateemiset lähteet ja Aalto-yliopistossa hiljattain tehty tutkimus aiheesta olivat tässä tärkeitä. Opiskelijat ehdottivat useita aloitteita, jotka käsittelivät sekä teknologisia että ei-teknologisia näkökulmia työntekijöiden oppimisen kehittämiseen Finnairilla, järjestelmällisesti pitäen kiinni ”ihminen ensin” -periaatteesta teknologisten ratkaisujen käyttämisessä.

”Erityisen innostavana tässä projektissa koin ihmiskeskeisen näkökulman kehittämisen ammatillisessa oppimisessa; yhden ja saman tarjoaminen kaikille ei useinkaan toimi, ja työntekijöiden tehokkaan oppimisen varmistaa parhaiten, kun ymmärtää, mitä he haluavat”, kertoo Aki Putkiranta.

Tiivistä yhteistyötä ja viestintää henkilökunnan ja opiskelijoiden välillä

Finnairilla oltiin tyytyväisiä projektin lopputulokseen. Henkilöstön kehittämisjohtajan Outi Sivosen mukaan Linh ja Aki lähestyivät hyvin aihetta; he onnistuivat keräämään eri näkökulmia digitaaliseen oppimiseen, vaikka ala kehittyy jatkuvasti. Saimme hyvää taustatietoa, jota voimme käyttää päätöksenteossa, kun tulevaisuudessa teemme päätöksiä digitaalisista oppimisalustoista ja sisällöntuotannosta. Ymmärryksemme erityisesti käyttäjien odotusten suhteen lisääntyi.

Projektin ohjaaja Hertta Vuorenmaa on myös tyytyväinen tuloksiin.
”Aki ja Linh olivat molemmat esimerkillisiä siinä, miten he työskentelivät tässä projektissa. He olivat itseohjautuvia ja tehokkaita, reagoivat välittömästi asiakkaan toiveisiin ja oma roolini ohjaajana oli lähinnä keskustella ja kommentoida esiinnousseita asioita. Lopputapaamisemme oli erittäin mukava, sillä kaikki osapuolet, niin Finnair, opiskelijat kuin projektin ohjaaja, kokivat projektin onnistuneeksi.”

Tiivis yhteistyö ja tehokas viestintä Finnairin ja Aalto-yliopiston edustajien välillä siivitti menestyksekkääseen lopputulokseen. Finnairlaiset olivat hyvin selkeitä esittäessään odotuksiaan ja tukivat opiskelijoita haastattelujen järjestämisessä ja tiedon tuottamisessa. ”Yhteistyö oli sujuvaa ja mukavaa ja heti alusta alkaen tuntui, että ymmärsimme toisiamme erittäin hyvin”, Hertta Vuorenmaa sanoo.

Projekti organisoitiin Kauppakorkeakoulun hallinnoiman Räätälöidyt yritysprojektit -konseptin kautta. Konseptin kautta opiskelijat tekevät reaalimaailman tutkimus-, kehitys- ja konsultointiprojekteja yrityksille ja organisaatioille. Projekteja koordinoi Tommi Vihervaara Kauppakorkeakoululta. 

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu

Lisää tästä aiheesta

Digital Challenge -kurssin 6-henkinen voittajatiimi ja oikealla pitchaus-kilpailun juontaja
Palkitut, Opinnot Julkaistu:

Digitalism Challenge -kurssilla innovoituja ratkaisuja viedään käytännön toteutukseen

Luomuliitto, Tapola-Camphillin luomutila ja Fat Lizard Brewing Co. olivat erittäin tyytyväisiä kurssin aikana syntyneisiin sovelluksiin.
Kuvassa näkyy Jesús Manuel Castro Félix.
Opinnot Julkaistu:

Kauppakorkeakoulun alumnitarina: Jesús Manuel Castro Félix

Hyvä viestintä ja jatkuva oppiminen olivat tärkeimmät asiat, jotka alumni sai mukaansa MIB-maisteriohjelmasta.
Jesse Rajala sitting in a big armchair in the Business School lobby, looking up.
Opinnot Julkaistu:

Alumni Jesse Rajala: “Tieto- ja palvelujohtaminen maisteriopintojen pääaineena oli urani kannalta erittäin hyvä valinta”

Vastavalmistunut tieto- ja palvelujohtamisen alumni Jesse Rajala kertoo opinnoistaan ja antaa vinkkejä opiskelijoille jotka tulevat Aalto-yliopistoon ammattikorkeakouluista.
Aliisa Pietilä
Opinnot Julkaistu:

Itseohjautuvallakin on rajansa – tukea tarvitaan etenkin työn organisoinnissa ja työkuorman hallinnassa

Palkittu diplomityö osoitti, etteivät asiantuntijoiden työtavat tue palautumista.