Opiskelijat suunnittelivat kattosaunan keskelle Lontoota

Lontoossa on avattu suomalainen sauna, joka hohtaa iltavalaistuksessa Thames-joen rannalla. Sauna on Aalto-yliopiston ja Southbank Centren yhteistyöprojektin tulos.
Photo: Valentina Casalini

Queen Elizabeth Hallin kattoterassilla Southbank Centren tapahtuma- ja taidekeskuksessa sijaitseva sauna on kiinnostava näyte suomalaisesta, tuoreesta design-osaamisesta, jossa yhdistyvät arkkitehtuuri ja taide. Sauna on Southbank Centren ja Aalto-yliopiston yhteistyöprojekti ja sen ovat suunnitelleet ja toteuttaneet Aalto-yliopiston kaluste- ja tilasuunnittelun maisteriopiskelijat Pedro Pablo Garcia Alcazar, Markus Holste, Monica Romagnoli ja Miki Sordi yhteistyössä kuvanveistäjä Jaakko Pernun kanssa. Sauna on auki joulukuun 30. päivään asti.

"On valtava kunnia Aalto-yliopistolle ja Suomelle saada kutsu suunnitella ja toteuttaa projekti näin näkyvälle ja riskialttiille paikalle keskellä Lontoota. Entistä haastavammaksi asian tekee se, että suunnittelutehtävänä on ollut sauna, joka maailmalla usein nähdään synonyyminä suomalaisuudelle. Saunaan liittyy valtava määrä symboliikkaa ja erilaisia odotuksia. On erityisen ilahduttavaa että opiskelijamme ovat itsenäisyytemme juhlavuoden kunniaksi tulkinneet aihetta eläytyen ja perinteitä rohkeasti uudelleen tulkiten”, toteaa projektia ohjannut Aalto-yliopiston professori Pentti Kareoja.

Saunan rakenne on puinen kehikko, jota toistamalla on luotu pituussuunnassa toimiva rakennus. Rakenne on peitetty läpikuultavilla polykarbonaattilevyillä, jotka on valaistu. Näin saunasta on haluttu luoda valoisa maamerkki Lontoon talvi-iltoihin. Sisätilan toiminnot etenevät molemmista päistä saunarituaalien mukaisesti päättyen rakennuksen keskellä sijaitsevaan yhteiseen saunaan. Siellä käyttäjät voivat kohdata toisensa, näkymät Thames-joelle sekä kuvataiteilija Jaakko Pernun teoksen.

Sauna on osa Southbank Centren Nordic Matters -näyttelyä, joka on esillä vuoden ajan. Näyttely esittelee laajalti Pohjoismaita, jotka on jo pitkään arvioitu maailman parhaiksi elinympäristöiksi ja yhteiskunniksi sekä sosiaalisen muutoksen etujoukoiksi. Näyttelyyn on valittu mielenkiintoisia aiheita ja ilmiöitä kulttuurin ja taiteen alalta kaikista Pohjoismaista.

Southbank Centre on maailmankuulu tapahtuma- ja taidekeskus, joka tarjoaa ohjelmaa ympäri vuoden. Se tavoittaa vuosittain yli kuusi miljoonaa ihmistä ja tarjoaa yli 5000 tapahtumaa, joissa esiintyy maailmanluokan taiteilijoita eri puolilta maailmaa.

Lisätietoja:

Professori Pentti Kareoja, Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu, p. 040 7680 659, [email protected]

Kaluste- ja tilasuunnittelun maisteriopiskelija Markus Holste, Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu, p. 041 4618 984, [email protected]i

Yritysyhteistyön päällikkö Pirita Posti, Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu, p. 050 3646 381, [email protected]

Instagram: finnish_rooftop_sauna
www.finnishnotfinland.com
Southbank Centre:  https://www.southbankcentre.co.uk/whats-on/124134-finnish-rooftop-sauna-2017

Tutkijoita Dipolin edustalla lumisessa maisemassa Otaniemessä
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Immersiiviset laajennetun todellisuuden kokemukset apuna aineettoman kulttuuriperinnön säilyttämisessä

Aalto-yliopiston taiteen ja median laitos koordinoi Euroopan-laajuista hanketta, jonka tavoitteena on paitsi tallentaa aineetonta kulttuuriperintöä myös hyödyntää sitä yhteiskunnallisten haasteiden ratkaisemisessa. Apuna ovat immersiiviset laajennetun todellisuuden (XR) ympäristöt.
Niskanen and Otsuka
Yhteistyö Julkaistu:

Kurkistus funktionaalisten polysakkaridijohdannaisten elektrospinning-tutkimukseen

Meillä oli kunnia isännöidä vierailevaa puhujaa, tutkija Issei Otsukaa Grenoble Alpesin yliopistosta "Kahvia ja tiedettä" -tapahtumassamme. Otsuka vierailee Suomessa Researcher Short Mobility -ohjelmassa, jonka tarkoituksena on edistää Ranskan ja Suomen välisiä tieteellisiä kumppanuuksia.
Students at the European Parliament building in Strasbourg participating in the European Student Assembly.
Yhteistyö Julkaistu:

Aalto-yliopiston opiskelija European Student Assemblyssä

Sofia Pascolo osallistui huhtikuussa 2024 Strasbourgissa järjestettyyn European Student Assemblyyn.
Anton Jantunen Aberdare vuorilla Keniassa.
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Alumni Anton Jantunen: Työssäni erityisen hyödyllisiä taitoja ovat analyyttisyys ja isojen kokonaisuuksien ja eri asioiden keskinäisten yhteyksien ymmärtäminen

Anton Jantusen polku vei isojen konsulttiyritysten ja startupien kautta töihin Nairobiin YK:n sanitaatioon, hygieniaan ja kuukautisterveyteen keskittyvään rahastoon, missä hän keskittyy innovatiivisten rahoitusmallien kehittämiseen.