Opiskelijat kehittivät Finnairin digitaalisia palveluita nuorille japanilaisille kuluttajille

ITP- ja IDBM-ohjelmat yhdessä Kyushun yliopiston kanssa toteuttivat Aalto Explorers -ohjelman.
Sekä opiskelijat että Finnair saivat projektin myötä oppia asiakaskokemuksesta, digitaalisen arvon luomisesta, ketteristä projektityöskentelyn menetelmistä ja monialaisissa ja -kansallisissa tiimeissä työskentelemisestä. Keskellä vieraileva apulaisprofessori Miikka J. Lehtonen. Kuvat: Laura Sivula

Aalto Explorers on kaksiviikkoinen ITP- (Information Techology Program) ja IDBM- (International Design Business Management) ohjelmien yhteinen projekti, jossa pilotoitiin uudenlaisia oppimisalustoja kansainvälisellä kentällä. Finnairille räätälöity projekti toteutettiin toukokuussa yhdessä japanilaisen Kyushun yliopiston kanssa. Projektin tavoitteena oli monialaisissa tiimeissä kehittää sekä kokonaan uusia että Finnairin jo olemassa olevia digitaalisia palveluita vastaamaan entistä paremmin lentoyhtiön nuorten japanilaisten kuluttajien toiveita ja odotuksia. Kurssi oli opiskelijoille kolmen opintopisteen arvoinen.

Ajatus mahdollisesta projektista syntyi Slush Tokyon aikana keväällä 2017, kun Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun vieraileva apulaisprofessori Miikka J. Lehtonen tapasi Jaron Millnerin, joka vastaa Finnairilla digitaalisista alustoista. Digitalisaation synnyttämien murrosten myötä Finnairilla oli herännyt tarve ymmärtää erityisesti nuoria japanilaisia kuluttajia sekä hyödyntää tätä ymmärrystä uusien palvelujen kehittämisessä.

”Finnairin lentoliikenne Helsingistä Japaniin on viime vuosina lisääntynyt koko ajan, ja palvelumuotoilun keinojen avulla kasvua voidaan rakentaa kestävälle pohjalle”, kertoo Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun ITP-ohjelman ohjelmajohtaja Laura Sivula. Sekä ITP- että IDBM-ohjelma on molemmat perustettu jo vuonna 1995, mutta Finnairille toteutettu projekti oli ensimmäinen ohjelmien yhdessä toteuttama kokonaisuus. ”Sekä ITP:llä että IDBM:llä on globaalistikin pitkä historia monialaisessa opiskelussa ja yritysyhteistyössä, joten näillä ohjelmilla on erinomaiset edellytykset toimia suunnannäyttäjinä rakennettaessa tulevaisuuden oppimisalustoja”, jatkaa Miikka J. Lehtonen.

Aalto Explorers -ohjelman tavoitteena on rakentaa partnereille räätälöityjä monialaisia ja -kulttuurisia projekteja yhteistyössä Aalto-yliopiston yhteistyöyliopistojen kanssa, joissa opiskelijat tuottavat yhteissuunnittelun keinoin partnereille näkemystä ja uusia konsepteja toiminnan kehittämiseksi. Pilottiprojektin yhteistyöyliopistoksi valikoitui Kyushun yliopisto Fukuokasta, Japanista, joka Aalto-yliopiston tavoin tuo yhteen opiskelijoita eri tieteenaloilta. Kyushun yliopistolta Sivula ja Lehtonen ottivat keskusteluun mukaan muotoilustrategioiden apulaisprofessori Tokushu Inamuran, ja tällä yhdistelmällä projekti konkretisoitui nopeasti.

Kaksikymmentä eri alojen opiskelijaa ympäri maailmaa

”Saadaksemme nopeassa tahdissa rekrytoitua kurssille opiskelijoita Miikka J. Lehtonen välitti tietoa projektista Kauppakorkeakoulusta Aasiassa vaihdossa oleville opiskelijoille ja Tokushu Inamura puolestaan kontaktoi mahdollisia osallistujia omista verkostoistaan Kyushun yliopistosta. Näin saatiin muodostettua erittäin kansainvälinen, monialainen, korkeatasoinen ja innostunut opiskelijaryhmä”, Laura Sivula kertoo.

”Oli aivan upeaa saada työskennellä monikulttuurisessa ja monitieteisessä tiimissä. Japanissa meille opiskelijoille annetaan selkeät tehtävänannot, tässä puolestaan tuntui, että kaikki lähti liikkeelle enemmän tai vähemmän kaaoksesta, mikä oli vain mahtavaa. Sain siis opiskella täysin eri tyylillä kuin mihin olen tottunut”, kertoo japanilainen opiskelija Taku Inoue.

Kauppakorkeakoulussa opiskeleva ja Nagoyassa vaihdossa oleva Akintayo Oyebola puolestaan iloitsee siitä, että tässä projektissa ulkomaalaiset todella pääsivät tekemään yhteistyötä japanilaisten kanssa. "Vaihtonsa aikana vaihto-opiskelijat ovat onnistuneet verkostoitumaan enemmän keskenään kuin paikallisten kanssa, joten kurssi rikkoi mahtavasti tätä asetelmaa", Oyebola kertoo.

Jaettu oppimiskokemus

Finnairilla oltiin hyvin tyytyväisiä kurssin loppuesityksiin, jotka ryhmät esittivät heille perjantaina 8.6. yhtiön pääkonttorilla. Kyse ei ollut vain siitä, että opiskelijat saivat oppia asiakaskokemuksesta, digitaalisen arvon luomisesta, ketteristä projektityöskentelyn menetelmistä ja monialaisissa ja -kansallisissa tiimeissä työskentelemisestä, vaan myös Finnairin työntekijät pääsivät jakamaan saman oppimiskokemuksen. Kokemuksen oltua positiivinen Finnair on jo ilmaissut halukkuutensa jatkaa yhteistyötä.

”Olemme erittäin tyytyväisiä sekä tiimien lopputuotoksiin että tutkimuksen kautta synnytettyyn kuluttajaymmärrykseen. Suhteellisen lyhyen projektin aikana tiimit pystyivät luomaan tietoa ja näkemystä, joka suoraan hyödyttää Finnairin liiketoimintaa Japanin tiukkaan kilpailluilla markkinoilla. Kokemuksemme yhteistyöstä Aalto-yliopiston ja Kyushun yliopiston kanssa ovat todella positiivisia ja kehotamme muitakin yrityksiä integroimaan tämän tulevaisuuden oppimisalustan omaan tekemiseensä”, tiivistää Finnairin myynnin kehityspäällikkö Anssi Partanen.

Lisää tästä aiheesta

Aalto Thesis is a multidisciplinary program for making the master's thesis.
Yhteistyö, Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Aalto Thesis: Monitieteistä yhteistyötä ja työelämärelevanssia vahvistamassa

Aalto Thesis on ainutlaatuinen mahdollisuus toteuttaa maisterin opinnäytetyö todelliselle työelämän organisaatiolle osana monitieteistä projektia elämiseen tarkoitetun apurahan turvin.
Accountorille räätälöidyn opiskelijaprojektin tiimi
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Opiskelijat tutkivat taloushallinnon ohjelmistojen automaatiomahdollisuuksia

Accountorille tehdystä toimeksiannosta syntyi ohjelmistojen automaatiokyvykkyyksiä arvioiva mittaristo.
Yliopistonlehtori Panu Erästö. Kuva: Terhi Ollikainen / Aalto-yliopisto
Opinnot Julkaistu:

Yliopistonlehtori Panu Erästö on digitalisoinut tilastotieteen peruskurssien opiskelua

Opetusvideot näyttävät, miten esimerkiksi Excel toimii, jolloin siihen ei tarvitse käyttää aikaa luokassa.
Kuva: Sanna Lehto
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Miten katkaista haavoittuvaisuusketju

Claudia Garduño ja AaltoLAB Mexico selvittivät, kuinka empatian, tiiviin kuuntelemisen ja muotoiluajattelun avulla voidaan löytää alkuperäisyhteisön keskeisimmät ongelmat.
  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu