Uutiset

Opiskelijat kehittivät Finnairin digitaalisia palveluita nuorille japanilaisille kuluttajille

ITP- ja IDBM-ohjelmat yhdessä Kyushun yliopiston kanssa toteuttivat Aalto Explorers -ohjelman.
Sekä opiskelijat että Finnair saivat projektin myötä oppia asiakaskokemuksesta, digitaalisen arvon luomisesta, ketteristä projektityöskentelyn menetelmistä ja monialaisissa ja -kansallisissa tiimeissä työskentelemisestä. Keskellä vieraileva apulaisprofessori Miikka J. Lehtonen. Kuvat: Laura Sivula

Aalto Explorers on kaksiviikkoinen ITP- (Information Techology Program) ja IDBM- (International Design Business Management) ohjelmien yhteinen projekti, jossa pilotoitiin uudenlaisia oppimisalustoja kansainvälisellä kentällä. Finnairille räätälöity projekti toteutettiin toukokuussa yhdessä japanilaisen Kyushun yliopiston kanssa. Projektin tavoitteena oli monialaisissa tiimeissä kehittää sekä kokonaan uusia että Finnairin jo olemassa olevia digitaalisia palveluita vastaamaan entistä paremmin lentoyhtiön nuorten japanilaisten kuluttajien toiveita ja odotuksia. Kurssi oli opiskelijoille kolmen opintopisteen arvoinen.

Ajatus mahdollisesta projektista syntyi Slush Tokyon aikana keväällä 2017, kun Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun vieraileva apulaisprofessori Miikka J. Lehtonen tapasi Jaron Millnerin, joka vastaa Finnairilla digitaalisista alustoista. Digitalisaation synnyttämien murrosten myötä Finnairilla oli herännyt tarve ymmärtää erityisesti nuoria japanilaisia kuluttajia sekä hyödyntää tätä ymmärrystä uusien palvelujen kehittämisessä.

”Finnairin lentoliikenne Helsingistä Japaniin on viime vuosina lisääntynyt koko ajan, ja palvelumuotoilun keinojen avulla kasvua voidaan rakentaa kestävälle pohjalle”, kertoo Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun ITP-ohjelman ohjelmajohtaja Laura Sivula. Sekä ITP- että IDBM-ohjelma on molemmat perustettu jo vuonna 1995, mutta Finnairille toteutettu projekti oli ensimmäinen ohjelmien yhdessä toteuttama kokonaisuus. ”Sekä ITP:llä että IDBM:llä on globaalistikin pitkä historia monialaisessa opiskelussa ja yritysyhteistyössä, joten näillä ohjelmilla on erinomaiset edellytykset toimia suunnannäyttäjinä rakennettaessa tulevaisuuden oppimisalustoja”, jatkaa Miikka J. Lehtonen.

Aalto Explorers -ohjelman tavoitteena on rakentaa partnereille räätälöityjä monialaisia ja -kulttuurisia projekteja yhteistyössä Aalto-yliopiston yhteistyöyliopistojen kanssa, joissa opiskelijat tuottavat yhteissuunnittelun keinoin partnereille näkemystä ja uusia konsepteja toiminnan kehittämiseksi. Pilottiprojektin yhteistyöyliopistoksi valikoitui Kyushun yliopisto Fukuokasta, Japanista, joka Aalto-yliopiston tavoin tuo yhteen opiskelijoita eri tieteenaloilta. Kyushun yliopistolta Sivula ja Lehtonen ottivat keskusteluun mukaan muotoilustrategioiden apulaisprofessori Tokushu Inamuran, ja tällä yhdistelmällä projekti konkretisoitui nopeasti.

Kaksikymmentä eri alojen opiskelijaa ympäri maailmaa

”Saadaksemme nopeassa tahdissa rekrytoitua kurssille opiskelijoita Miikka J. Lehtonen välitti tietoa projektista Kauppakorkeakoulusta Aasiassa vaihdossa oleville opiskelijoille ja Tokushu Inamura puolestaan kontaktoi mahdollisia osallistujia omista verkostoistaan Kyushun yliopistosta. Näin saatiin muodostettua erittäin kansainvälinen, monialainen, korkeatasoinen ja innostunut opiskelijaryhmä”, Laura Sivula kertoo.

”Oli aivan upeaa saada työskennellä monikulttuurisessa ja monitieteisessä tiimissä. Japanissa meille opiskelijoille annetaan selkeät tehtävänannot, tässä puolestaan tuntui, että kaikki lähti liikkeelle enemmän tai vähemmän kaaoksesta, mikä oli vain mahtavaa. Sain siis opiskella täysin eri tyylillä kuin mihin olen tottunut”, kertoo japanilainen opiskelija Taku Inoue.

Kauppakorkeakoulussa opiskeleva ja Nagoyassa vaihdossa oleva Akintayo Oyebola puolestaan iloitsee siitä, että tässä projektissa ulkomaalaiset todella pääsivät tekemään yhteistyötä japanilaisten kanssa. "Vaihtonsa aikana vaihto-opiskelijat ovat onnistuneet verkostoitumaan enemmän keskenään kuin paikallisten kanssa, joten kurssi rikkoi mahtavasti tätä asetelmaa", Oyebola kertoo.

Jaettu oppimiskokemus

Finnairilla oltiin hyvin tyytyväisiä kurssin loppuesityksiin, jotka ryhmät esittivät heille perjantaina 8.6. yhtiön pääkonttorilla. Kyse ei ollut vain siitä, että opiskelijat saivat oppia asiakaskokemuksesta, digitaalisen arvon luomisesta, ketteristä projektityöskentelyn menetelmistä ja monialaisissa ja -kansallisissa tiimeissä työskentelemisestä, vaan myös Finnairin työntekijät pääsivät jakamaan saman oppimiskokemuksen. Kokemuksen oltua positiivinen Finnair on jo ilmaissut halukkuutensa jatkaa yhteistyötä.

”Olemme erittäin tyytyväisiä sekä tiimien lopputuotoksiin että tutkimuksen kautta synnytettyyn kuluttajaymmärrykseen. Suhteellisen lyhyen projektin aikana tiimit pystyivät luomaan tietoa ja näkemystä, joka suoraan hyödyttää Finnairin liiketoimintaa Japanin tiukkaan kilpailluilla markkinoilla. Kokemuksemme yhteistyöstä Aalto-yliopiston ja Kyushun yliopiston kanssa ovat todella positiivisia ja kehotamme muitakin yrityksiä integroimaan tämän tulevaisuuden oppimisalustan omaan tekemiseensä”, tiivistää Finnairin myynnin kehityspäällikkö Anssi Partanen.

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:

Lue lisää uutisia

Students sitting together on stairs.
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Teamwork First-Aid Kit tukee projektikurssien opiskelijoita

Verkkosivusto tarjoaa työkaluja opiskelijatiimien tukemiseen koko projektikurssin ajan.
Image from the conferment ceremony
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:
Otakaari 1 kyltti Y-siipi
Kampus, Opinnot Julkaistu:

Maarintalon toiminnot siirtyvät Kandidaattikeskukseen

Maarintalo suljetaan toukokuun lopussa.
EU parlamentti
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Milja Mieskolainen: Euroopan Parlamentin Schuman-harjoittelu ylitti odotukseni

Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun laskentatoimen maisteriopiskelija Milja Mieskolainen oli jo aiemmin pohtinut hakemista harjoitteluun Euroopan Unioniin, mutta oli ajatellut harjoittelupaikan saamisen olevan liian haastavaa. Keväällä 2023 hän kuitenkin huomasi ilmoituksen harjoittelupaikoista ja päätti kokeilla hakemista, sillä avoinna oli kiinnostava paikka talouden hallinnan ja EMUn valvontayksikössä. Hakeminenkaan ei osoittautunut vaikeaksi. Milja haki paikkaa, sai sen ja harjoittelu Euroopan Parlamentissa alkoi lokakuussa.