Opiskelijat kehittävät uusia innovaatioita älynosturiin

Opiskelijat hyödyntävät nosturidataa ja avoimia rajapintoja kehittääkseen uusia tuotteita ja palveluita teollisen internetin kampuksella.
crane_700x400_fi_fi.jpg

Aalto-yliopisto ja Konecranes sopivat keväällä 2016 yhteistyöstä teollisen internetin tutkimuksessa ja opetuksessa. Yhteistyötä varten Konecranes on lahjoittanut yliopistolle älynosturin, jonka toimitusjohtaja Panu Routila vihki tänään käyttöön Aalto-yliopiston teollisen internetin kampuksella Otaniemessä.

Nosturissa on joukko turvalliseen käyttöön ja kunnonvalvontaan liittyviä älykkäitä toimintoja. Nosturin ohjausjärjestelmä on kytketty Konecranesin alustaan, jonka kautta opiskelijoilla ja tutkijoilla on pääsy nosturin toimintoihin.

”Projektikurssilla opiskelijat suunnittelevat nosturiin järjestelmän, joka tunnistaa käyttäjän. Tunnistusta voidaan käyttää käyttöoikeuksien määrittelyyn sekä optimaalisen käytön opastukseen. Konecranes on mukana mentoroimassa opiskelijoita”, kertoo Jari Juhanko, Aallon teollisen internetin kampuksen vetäjä.

Digitaalinen kaksonen ja avoin innovaatioalusta

Konecranes on panostanut digitalisaatioon ja tuonut markkinoille teknologioita ja niitä hyödyntäviä palveluja, jotka ovat toimialalle uusia.

"Teollisen internetin kampus tarjoaa konseptina autenttisen toimintaympäristön ja lyhyen polun verkostoituneesta tutkimuksesta kaupallisiksi tuotteiksi. Digitalisaatio tulee muuttamaan niin teollisuuden käyttämää tekniikkaa kuin liiketoimintamalleja, ja yhdessä eri alojen huippututkimuksen sekä teollisten toimijoiden kanssa realisoimme tuon muutoksen", sanoo Konecranesin johtaja Juha Pankakoski.

Nosturin suunnittelussa käytetään Siemens PLM ohjelmistoa, jossa uusia ratkaisuja voidaan simuloida käyttämällä nosturin digitaalista kaksosta eli virtuaalista kopiota nosturista ja sen automaatiojärjestelmästä.

”Digitaalinen kaksonen kehittyy todellisesta nosturista saadun datan perusteella. Sitä voidaan hyödyntää simuloinnin lisäksi esimerkiksi tuotekehityksessä.  Silloin kehitystyö perustuu oikeaan dataan eikä oletuksiin”, sanoo Siemens Osakeyhtiön toimitusjohtaja Janne Öhman.

Nosturi on kytketty myös Siemensin toimittamaan avoimeen innovaatioalustaan.

”Avoimessa IoT-alustassamme eri toimijat voivat kehittää datan avulla uusia sovelluksia ja liiketoimintamalleja turvallisesti ja muodostaa parhaimmillaan tuottavia ekosysteemejä”, Öhman jatkaa.

Aluksi alustaa käyttävät opiskelijat ja tutkijat. Se tullaan avaamaan myöhemmin myös muille toimijoille.

Lisätietoja:

Jari Juhanko
operatiivinen johtaja, Aalto-yliopiston teollisen internetin kampus

Students sitting together on stairs.
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Teamwork First-Aid Kit tukee projektikurssien opiskelijoita

Verkkosivusto tarjoaa työkaluja opiskelijatiimien tukemiseen koko projektikurssin ajan.
Image from the conferment ceremony
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:
EU parlamentti
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Milja Mieskolainen: Euroopan Parlamentin Schuman-harjoittelu ylitti odotukseni

Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun laskentatoimen maisteriopiskelija Milja Mieskolainen oli jo aiemmin pohtinut hakemista harjoitteluun Euroopan Unioniin, mutta oli ajatellut harjoittelupaikan saamisen olevan liian haastavaa. Keväällä 2023 hän kuitenkin huomasi ilmoituksen harjoittelupaikoista ja päätti kokeilla hakemista, sillä avoinna oli kiinnostava paikka talouden hallinnan ja EMUn valvontayksikössä. Hakeminenkaan ei osoittautunut vaikeaksi. Milja haki paikkaa, sai sen ja harjoittelu Euroopan Parlamentissa alkoi lokakuussa.
kuva puhelimesta ihmisen kädessä
Mediatiedotteet Julkaistu:

Kuinka helpottaa tekstin näpyttelyä puhelimella? Tutkijat loivat ensi kertaa ihmisen tekstinsyöttöä simuloivan tekoälymallin

Malli auttaa ymmärtämään, mitkä tekijät sujuvoittavat ja mitkä puolestaan vaikeuttavat puhelimen näpyttelyä erilaisilla käyttäjäryhmillä.