Opiskelijat ja startupit törmäävät Omnia Makerspacessa A Gridissä

Omnia Makerspace lanseerattiin startup-hubi A Gridin ensimmäisessä kerroksessa Ravintola Factorya vastapäätä huhtikuussa 2019. Sen jälkeen tila on kehittynyt tyhjästä kellarista kukoistavaksi työtilaksi, jossa opiskelijat ja startupit törmäävät.
Omnia Makerspace ja studio
Omnia Makerspace ja studio A Gridissä. Kuva: Aalto-yliopisto / Lauri Veerde.

Makerspacea ylläpitää Omnia, suuri ja moderni koulutuksen tarjoaja, jolla on laaja valikoima palveluita keskittyen elinikäisen oppimisen tukemiseen. Projektipäällikkö Esko Lius ja tilan isäntä Siim Saar ovat olleet mukana projektissa alusta asti.

Meille annettiin tyhjä autotallityyppinen tila, ja meitä pyydettiin miettimään mitä tehdä jotta opiskelijat ja startupit saadaan törmäämään toisiinsa. Alku oli pientä, vain pari 3D-tulostinta, mutta olemme pystyneet kehittämään tilaa startupien ja opiskelijaryhmien palautteen perusteella,” Saar kertoo.

Nyt tilassa on laaja valikoima erilaisia laitteita ja tekniikkaa roboteista, 3D-tulostimista ja VR-laitteista kunnolliseen studiotilaan podcasteja, valokuvaamista ja videokuvaamista varten. Työskentelyn, kokeilun ja prototyyppien tekemisen lisäksi tilaa käytetään kursseille, työpajoille ja erilaisille hackathoneille ja tapahtumille. Makerspace on avoin kaikille, mutta pääkäyttäjäryhmiä ovat Omnian opiskelijat ja A Gridin startupit.

Palautetta ja rekrytointimahdollisuuksia startupeille

A Gridin startup-yrityksille Makerspace tarjoaa arvokkaan mahdollisuuden löytää Omnian opiskelijoiden joukosta työntekijöitä tai harjoittelijoita, joilla saattaa olla jo työkokemusta alalta. Tilan kautta on myös mahdollista osallistua kurssiyhteistyöhön sekä erilaisiin hackathoneihin ja muihin tapahtumiin, joiden kautta voi esimerkiksi saada palautetta omasta palvelusta tai tuotteesta.

Perusajatuksena on järjestää kursseja ja tapahtumia, joissa tilan kalustoa voidaan hyödyntää. Kutsumme alan yrityksiä ja opiskelijoita yhteen ja katsomme, mitä tapahtuu kun he ovat vuorovaikutuksessa keskenään. Opiskelijat saavat opintopisteitä, ja yritykset käyttäjäkokemusta ja palautetta tuotteistaan ja palveluistaan,” Saar selittää.

Makerspacen toiminnan paras tulos on saada opiskelija työllistymään johonkin yhteistyössä toimivaan startupiin. Saar päättää: ”Parhaita hetkiä ovat olleet, kun opiskelijat keskustelevat yritysten kanssa esitellen omaa osaamistaan ja saavat yritykset innostumaan siitä – nämä ovat mielestäni todella kivoja hetkiä.

Omnia Makerspace
A Grid, Otakaari 5, 1. kerros, pohjoinen G-siipi
Ma-pe 10-15

Käy virtuaalikierroksella Makerspace-tilassa: virtualtour.aalto.fi

Tutustu Omnia Makerspaceen: oppiva.omnia.fi

Linkkejä

A Grid
Toimipisteet
AGrid logo

A Grid (ulkoinen linkki)

A Grid on Pohjois-Euroopan suurimpia kasvuyrityskeskuksia, jossa asuu mm. startupeja ja kiihdyttämöitä. Löydä tila yrityksellesi!

An aerial photo of the Aalto University campus at sunset.

Virtuaalikierros kampuksella (ulkoinen linkki)

Tutustu Aalto-yliopiston kampukseen virtuaalisesti. Kaksi opasta johdattavat sinut tutustumaan eri paikkoihin Aallon kampuksella – opiskelutiloihin, laboratorioihin, työpajoihin ja ulkoalueisiin. Liity mukaan tietokoneella, mobiililaitteella tai VR-laseilla!

Aalto_University_staff_campus_bikes_2-5-2013_photo_Mikko_Raskinen
Kampus Julkaistu:

Pyörävarkaudet lisääntyneet kampuksella – muista lukita pyöräsi kunnolla

Kevään myötä pyörävarakaudet Aalto-yliopiston kampuksella ovat kasvaneet.
Kesäinen Otaniemen rantanäkymä, jossa Aalto-yliopiston logo ja tapahtuman nimi sekä VTT:n ja Avoimen tieteen logot.
Kampus, Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Avoimen tieteen ja tutkimuksen kesäpäivät 2024 järjestetään Aalto-yliopistossa

Avoimen tieteen kesäpäivät pidetään Aalto-yliopiston Otaniemen kampuksella ja Zoomissa 3.–4.6. Ilmoittauduthan 3.5. mennessä!
Saastamoisen säätiön edustajat
Yhteistyö Julkaistu:

Saastamoisen säätiö toimii aktiivisesti edistääkseen tiedettä ja taidetta kansainvälisesti

Yhteiskunnallinen vaikuttaminen ja tuen kohdistaminen nuorten hyväksi on säätiölle tärkeää.
Ursula von der Leyen pitämässä avajaispuhetta
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

New European Bauhaus -festivaali toi yhteen Euroopan päättäjiä ja monialaisen kestävän kehityksen asiantuntijoita

Aalto-yliopisto oli mukana New European Bauhaus -festivaalilla kestävää rakentamista käsittelevällä näyttelyllään Time out! Rethinking construction.