Opiskelijat ideoivat Otaniemen Alvari-ravintolan ja Aino-kahvilan uudistamista

Fazer toteuttaa ensi kesänä joitain Aalto Crossroads -case-kilpailussa syntyneistä ideoista.
Aalto Crossroads -case-kilpailu järjestettiin Töölön kampuksella 8.11.2016. Voittajajoukkue finaaliesityksessään.

”Case-kilpailu on hieno mahdollisuus päästä soveltamaan ja kehittämään omaa osaamistaan sekä luoda kontakteja yritysmaailmaan”, kilpailun järjestänyt yliopistonlehtori Christa Uusi-Rauva kertoo.

Case-kilpailussa mukaan valittu yritys esittelee jonkin todellisen ongelman omasta liiketoiminnastaan, ja opiskelijatiimit kehittävät siihen erilaisia ratkaisuja. Kukin tiimi esittelee omat ratkaisunsa yrityksen edustajista ja muista asiantuntijoista koostuvalle tuomaristolle ja saa niistä palautetta.

Nyt toista kertaa järjestettyyn Aalto Crossroads case -kilpailuun osallistui yhteensä 41 opiskelijaa niin Kauppakorkeakoulusta, Insinööritieteiden korkeakoulusta, Perustieteiden korkeakoulusta, Sähkötekniikan korkeakoulusta kuin Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulusta. Poikkitieteellisen kilpailun tavoitteena oli sekä edistää eri korkeakoulujen opiskelijoiden välistä yhteistyötä että oppia uusia tapoja lähestyä ongelmanratkaisua. Kilpailua varten opiskelijoiden oli mahdollista muodostaa itse oma kolmen tai neljän hengen tiimi tai ilmoittautua itsekseen, jolloin Christa Uusi-Rauva muodosti tiimin.

Opiskelijat toivovat digitalisaation hyödyntämistä ravintolakokemuksessa

Kilpailupäivän aamuna paljastettiin tämänvuotinen case-yritys, joka oli Fazer. Case-tehtävänä oli työstää Aalto-yliopiston Kandidaattikeskuksessa Otaniemessä sijaitsevien Fazerin Alvari-ravintolan ja Aino-kahvilan uudistamista.

Voittajajoukkueeseen kuuluivat Ville Lehto ja Vili Väänänen Kauppakorkeakoulusta ja Harti Hänninen ja Miska Kankkonen Perustieteiden korkeakoulusta. Tiimi ideoi ravintolalle uutta ilmettä, take-away-konseptia, kerran kuussa järjestettävää trendiruokapäivää, sosiaalisen median nykyistä parempaa hyödyntämistä ja asiakaspalautteiden keräämistä ja saadun tiedon hyödyntämistä.

“Ravintolassa voitaisiin asioida myötäpäivään, kassoja voisi olla nykyistä kahta enemmän, ruoan jakaminen pitäisi siirtää pois kassojen läheisyydestä ja ravintolasta saisi löytyä erillinen kahvipiste”, tiimi kertoi ideoista, joilla asiakasvirta saataisiin nykyistä sujuvammaksi.

Fazer Food Services'iltä tuomaristoon kuuluivat myyntijohtaja Mariela Nortama, Senior Manager, Digital Solutions Development Eija Andström-Saarinen, Director, Gastronomy & Food Development Marianne Nordblom ja Senior manager, Concession key accounts Sari Räsänen. Tuomaristo ilahtui erityisesti tiimin ideoimasta RESQ-sovelluksesta, jonka voisi ladata kännykkään, ja joka ilmoittaisi ylijäämäruoan ostomahdollisuudesta. Samaten kahvi-”HUBia”, josta voisi ostaa helposti pelkän kahvin, tuomaristo piti erinomaisena ajatuksena. Tuomaristo kehui myös ideaa brändätä ravintola ja kahvila selkeästi samaan Alvari-perheeseen kuuluviksi.

Palkinnoksi erinomaisen kokonaisvaltaisesta ravintolan ja kahvilan uudistamistyön ideoinnista fazerlaiset esittivät voittajille kutsun tulla vierailulle Fazerin Vierailukeskukseen, jossa he pääsevät tutustumaan yrityksen toimintaan, laajaan tuotevalikoimaan ja innovaatioihin.

Kolme finalistijoukkuetta yhteensä 11 tiimin joukosta valitsi niin Fazerin kuin Kauppakorkeakoulun edustajista koostunut tuomaristo. Kauppakorkeakoulusta tuomaristoon kuuluivat johtamisen apulaisprofessori Olli-Pekka Kauppila, Creative Sustainability -maisteriohjelman johtaja, professori Armi Temmes, organisaatioviestinnän vanhempi yliopistonlehtori Marja-Liisa Kuronen sekä Hankenilta yliopisto-opettaja Taija Townsend. Tuomarit kehuivat yleisesti opiskelijoiden konkreettisia ehdotuksia ja esiintymistaitoja. Näin ollen kolmen finalistijoukkueen valitseminen ei myöskään ollut helppoa, koska taso kauttaaltaan oli erittäin hyvä.

Lisätietoja:
Christa Uusi-Rauva
yliopistonlehtori

Ihminen, joka katsoo kohti tulevaisuutta
Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Viisi vinkkiä, joilla voit kehittää luovuuttasi tänä keväänä ja kesänä

Kaksi tummiin pukeutunutta miestä istuu suunnittelemiensa huonekalujen keskellä
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Aaltolaisten muotoilua esillä Milanon huonekalumessuilla

Opiskelijoita tutkimassa kirjaston hyllyjen sisältöä
Opinnot Julkaistu:
Two African women working on a project
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Yrittäjyyden sisällyttäminen metsä- ja maatalouskoulutukseen on ratkaisevan tärkeää Afrikalle

Apulaisprofessori Patrick Shulist kehittää yrittäjyyskoulutusta yhdessä afrikkalaisten kumppaneiden kanssa.