Opiskelijaprojektissa työstettiin asiakaspalvelun palautejärjestelmää Fazer Food Servicesille

Fazerin tutkimuspäällikön mukaan tästä projektista on hyvä jatkaa kohti isompia yhteisiä projekteja.
Kuvituskuva Fazer Food Servicesille tehtyyn yritysprojektiin
Kuva: Fazerin kuvapankki: Fazer Cafén täytetyt Grand Blanc -leivät, kuvaaja: Laura Riihelä

Fazer Food Servicesillä on pohdittu uuden palautejärjestelmän muodostamista sen 1 200 ravintolalle Pohjoismaissa. Suunnittelutyön tueksi Kauppakorkeakoulun opiskelijat haastettiin selvittämään, millainen palautejärjestelmä toimisi catering- ja palveluorganisaatiossa parhaiten. Haastetta ratkaisemaan ryhtyivät strategian opiskelija Susanna Purhonen ja johtamisen ja kansainvälisen liiketoiminnan opiskelija Miila Leisiö.

”Aloitimme vertailemalla keskitettyjä palautejärjestelmiä muissa laajalle levinneissä catering-palveluissa ja palveluorganisaatioissa. Siltä pohjalta teimme suositukset menestyksekkäälle laadun hallinnalle ja asiakaspalautteen keräämiselle ja analysoimiselle”, Susanna kertoo.

”Vertailevan tutkimuksen jälkeen keskityimme kirjallisuuskatsaukseen ja teimme huomioita siinä valossa. Lopuksi teimme haastatteluita kahdessa eri Fazer Food Servicesin lounasravintolassa. Tällä pyrimme lisäämään ymmärrystämme siitä, mitä ravintoloiden vieraat ajattelevat tämänhetkisistä palautteenantokanavista. Halusimme selvittää, miten vieraat kokevat kommunikoinnin Fazer Food Servicesin ja sen ravintoloiden sekä ravintoloiden henkilökunnan kanssa ja kokevatko vieraat, että he hyötyisivät nykyistä enemmästä kahdensuuntaisesta viestinnästä”, Miila jatkaa.

Erittäin hyödyllistä tutustumista tekstianalytiikkaan

”Tällaiset opiskelijoiden työstämät tosielämän yritysprojektit ovat erityisen antoisia jo siksi, että ne valmistavat opiskelijoita työelämään. Lisäksi ne tarjoavat opiskelijoille erilaisia analyyttisiä taitoja. Tässä nimenomaisessa projektissa opiskelijat pääsivät tutustumaan tekstianalytiikkaan, jonka rooli päätöksenteossa tulee jatkossa varmasti kasvamaan”, sanoo projektin akateeminen ohjaaja, tutkijatohtori Jani Merikivi tietojärjestelmätieteen aineesta.

Räätälöity yritysprojekti toteutettiin joulukuun 2017 ja maaliskuun 2018 välisenä aikana. Fazer Food Servicesin tutkimuspäällikön Johanna Koskenkorva-Tapialan mukaan Aallon opiskelijoiden ja henkilökunnan kanssa työskenteleminen oli virkistävää. ”Tämä projekti oli hyvä alku tuleville projekteille”, hän sanoo. Opiskelijat puolestaan pitivät yritysprojektin työstämistä mielenkiintoisena ja opettavaisena. ”Oli mukava kokemus päästä hyödyntämään oppimiamme asioita ja työskentelemään tosielämän projektin parissa”, he kommentoivat.

Opiskelijoiden yritysprojekti Fazer Food Servicesille, työryhmä
Opiskelijat Susanna Purhonen ja Miila Leisiö, tutkimuspäällikkö Johanna Koskenkorva-Tapiala ja Susanne Moland, VP Commercial Development, Fazer Food Services, sekä akateeminen ohjaaja Jani Merikivi

Räätälöidyt opiskelijoiden yritysprojektit -konsepti tarjoaa opiskelijoille mahdollisuuden päästä ratkomaan yritysten ajankohtaisia liiketoiminnan haasteita, ja toimeksiantajayritykselle mahdollisuuden kehittää ja sparrata uusia ideoita yhdessä opiskelijoiden kanssa.

Lisää tästä aiheesta

Aalto Thesis is a multidisciplinary program for making the master's thesis.
Yhteistyö, Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Aalto Thesis: Monitieteistä yhteistyötä ja työelämärelevanssia vahvistamassa

Aalto Thesis on ainutlaatuinen mahdollisuus toteuttaa maisterin opinnäytetyö todelliselle työelämän organisaatiolle osana monitieteistä projektia elämiseen tarkoitetun apurahan turvin.
Accountorille räätälöidyn opiskelijaprojektin tiimi
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Opiskelijat tutkivat taloushallinnon ohjelmistojen automaatiomahdollisuuksia

Accountorille tehdystä toimeksiannosta syntyi ohjelmistojen automaatiokyvykkyyksiä arvioiva mittaristo.
Yliopistonlehtori Panu Erästö. Kuva: Terhi Ollikainen / Aalto-yliopisto
Opinnot Julkaistu:

Yliopistonlehtori Panu Erästö on digitalisoinut tilastotieteen peruskurssien opiskelua

Opetusvideot näyttävät, miten esimerkiksi Excel toimii, jolloin siihen ei tarvitse käyttää aikaa luokassa.
Kuva: Sanna Lehto
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Miten katkaista haavoittuvaisuusketju

Claudia Garduño ja AaltoLAB Mexico selvittivät, kuinka empatian, tiiviin kuuntelemisen ja muotoiluajattelun avulla voidaan löytää alkuperäisyhteisön keskeisimmät ongelmat.
  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu