Opiskelijaprojektissa selvitettiin luonnollisen kielen prosessoinnin (NLP) mahdollisuuksia vero- ja lakitekstiympäristössä

PwC harkitsee yhteistyötä projektin kautta löytyneiden kasvuyritysten kanssa.
Opiskelijoiden yritysprojektin tiimi, PwC
Matti Spoof (vas.), Antti Niku ja Jari Kärkkäinen (PwC), Sanna Hyvönen, Tommi Nykänen ja Tom Bäckström (Aalto) sekä Antti Hyttinen (PwC)

Luonnollisen kielen prosessointi (Natural Language Processing, NLP) ja koneoppiminen antavat mahdollisuuden analysoida koneellisesti suuria määriä tietoa erittäin nopeasti ja kustannustehokkaasti. Suurilla kielillä onkin jo olemassa tähän tarkoitukseen luotuja NLP-ohjelmistoja, mutta niiden kyky ymmärtää suomen kieltä on erittäin rajallinen.

PwC:llä asiantuntijat lukevat ja analysoivat valtavia määriä asiatekstejä, kuten vuosikertomuksia, sopimuksia ja verotukseen liittyviä raportteja. Näiden tekstien lukeminen ja analysoiminen on aikaa vievää ja inhimillisten virheiden tekemisen mahdollisuus lisääntyy tekstimäärän kasvaessa.

PwC:lle räätälöidyssä opiskelijoiden yritysprojektissa big datan ja koneoppimisen maisteriopiskelija Sanna Hyvönen Aallon Sähkötekniikan korkeakoulustaja viidennen vuosikurssin rahoituksen opiskelija Tommi Nykänen Kauppakorkeakoulusta lähtivätkin kartoittamaan nykyisiä toimijoita ja tulevaisuuden ratkaisuja NLP-kentällä. He myös laativat PwC:lle alustavan ”business casen”, jossa he jäsensivät, miten asiassa kannattaa edetä. Apulaisprofessori Tom Bäckström Sähkötekniikan korkeakoulusta toimi projektin akateemisena ohjaajana ja toi projektiin vahvan osaamisensa puheteknologian alalta.

”Teknologiat luonnollisen kielen hallintaan (NLP) ovat kehittyneet valtavasti viimeisen vuosikymmenen aikana ja aika on kypsä niiden hyödyntämiseen. NLP voi tehostaa PwC:n sisäisiä prosesseja valtavasti, kun dokumenttien lukemiseen ei tarvitse enää käyttää niin paljon konsulttien arvokasta työaikaa. Opiskelijat tarttuivat työhön tarmokkaasti, ja opimme kaikki paljon uutta. Yllätyin, miten paljon uusia, minulle ennestään tuntemattomia tämän alan pienyrityksiä Suomesta löytyykään. Projekti antoi PwC:lle tietopaketin, jonka perusteella he voivat tehdä päätöksiä NLP:n hyödyntämisestä. On jännittävä nähdä, mihin suuntaan he tästä sitten etenevät”, Tom Bäckström kertoo.

Teknistä osaamista yhdistettynä kaupalliseen soveltamiseen

Opiskelijat kertoivat kokeneensa todella mielenkiintoiseksi sen, että projektissa työskenneltiin erittäin ajankohtaisten teemojen äärellä ja että he pääsivät arvioimaan näköalapaikalta lakialan teknologista kehitystä ja tekoälyn hyödyntämistä osana päivittäistä työtä.

”Kahden hengen tiiviissä projektitiimissä oli myös hauska huomata, miten saumattomasti tehtävässä yhdistyivät tekninen tekoälyyn liittyvä osaaminen ja konseptien arviointi kaupallisesta näkökulmasta”, opiskelijat kertovat.

PwC:ltä mukana olleen Senior Tax Manager Jari Kärkkäisen mukaan opiskelijat löysivät ja aloittivat keskustelut useamman heille entuudestaan tuntemattoman start-up-yrityksen kanssa potentiaalisesta yhteistyöstä ja selvittivät tulevaisuuden trendejä haastatellen Suomen johtavia tutkijoita. Opiskelijat myös kartoittivat huomioon otettavia riskitekijöitä sekä käytännön toteutukseen vaadittavaa osaamista ja resursseja. Lisäksi projektissa saatiin hyvä käsitys suomenkielisen NLP-tutkimuksen viimeaikaisista saavutuksista ja haasteista.

Opiskelijat haastoivat yrityskumppanin ajattelua

PwC:n Jari Kärkkäinen kertoo, että PwC Suomessa pyritään aktiivisesti löytämään uusia innovaatioita oman palveluntarjonnan kehittämiseksi.

”Yhteistyö Aalto-yliopiston kanssa tarjosi meille mahdollisuuden haastaa omaa ajatteluamme ja löytää uusia ratkaisuja yhteistyössä tulevaisuuden huippuosaajien kanssa. Projektissa tarkasteltu suomen kielen ja kotimaisen oikeuskielen prosessointi ja näihin liittyvät innovaatiot ovat merkittävässä asemassa vero- ja lakipalveluidemme toiminnan kehittämisessä”, hän kertoo.

”Projektiryhmä saavutti hankkeelle asetetut tavoitteet erinomaisesti. Projektin avulla saimme uutta tietoa luonnollisen kielen prosessoinnin uusista kehityssuuntauksista ja toimialalle syntyneistä kotimaisista start-up-yrityksistä. Tunnistimme projektin avulla uusia kotimaisia start-up-yrityksiä, joiden kanssa olemme jatkaneet keskusteluja eri yhteistyömahdollisuuksista”, Jari Kärkkäinen toteaa.

Räätälöidyt opiskelijoiden yritysprojektit -konsepti tarjoaa opiskelijoille mahdollisuuden päästä ratkomaan yritysten ajankohtaisia liiketoiminnan haasteita, ja toimeksiantajayritykselle mahdollisuuden kehittää ja sparrata uusia ideoita yhdessä opiskelijoiden kanssa.

Students sitting together on stairs.
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Teamwork First-Aid Kit tukee projektikurssien opiskelijoita

Verkkosivusto tarjoaa työkaluja opiskelijatiimien tukemiseen koko projektikurssin ajan.
Mikkelin IB-ohjelma 35 vuotta
Yliopisto Julkaistu:

Mikkelin kampuksen alumnit juhlistivat International Business -ohjelman 35-vuotista olemassaoloa

Yli 200 BBA-/BScBA-ohjelman alumnia saapui juhliin Kauppakorkeakoululle Otaniemeen.
Kuvassa Tuli ja Savu -runouslehden ilmettä
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Vuoden Huiput-palkintoja visuaalisen viestinnän muotoilijoille

Visuaalisen viestinnän muotoilun opiskelijat ja professori palkittiin Vuoden Huiput -gaalassa, jossa juhlittiin parasta suomalaista luovaa suunnittelua.
Image from the conferment ceremony
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu: