Opiskelijaprojektissa löydettiin Stora Ensolle huomattavia optimointimahdollisuuksia

Consumer Board -divisioonalle luotiin optimointityökalu verkoston materiaalivirtojen optimointiin.
Kuvassa Stora Ensolle tehdyn opiskelijaprojektin työryhmä.

Opiskelijaprojekti sai alkunsa, kun Stora Ensossa oli huomattu, että puunjalostusverkoston strategisen ja operatiivisen päätöksentekoprosessin tueksi tarvittiin uutta työkalua. Uuden työkalun tarkoituksena oli erityisesti optimoida verkoston virtoja sekä kokeilla erilaisia skenaarioita, esimerkiksi muutoksia määrissä tai verkostorakenteessa. Niinpä Stora Enso päätti tarjota hankkeen toteutettavaksi Kauppakorkeakoulun koordinoimana räätälöitynä opiskelijaprojektina, jossa opiskelijat saavat ohjausta tekemiseensä sekä asiakkaan edustajilta että nimetyiltä professoreilta.

Aalto-yliopiston opiskelijoiden monitieteellinen ryhmä otti haasteen vastaan ja kehitti käyttäjäystävällisen ja tehokkaan työkalun. Maisteriopiskelijat Heidi Valtari ja Ngau-Thu Nguyen Kauppakorkeakoulusta ja Katja Metsäkoivu Perustieteiden korkeakoulusta yhdistivät matemaattisen mallintamisen, analytiikan ja datan visualisoinnin osaamisensa työelämäprofessori Katariina Kemppaisen ja professori Juuso Liesiön johdolla.

Opiskelijoiden luomalla työkalulla voidaan optimoida alihankkijaverkoston kustannuksia

Ensin opiskelijat laativat ja ohjelmoivat optimointimallin jalostusverkoston perusteella. Kun mallin ratkaisuprosessi oli sujuva ja nopea, keskityttiin käyttöliittymän käyttäjäystävällisyyteen. Lopuksi visualisoitiin yksi kätevä työkalu, joka on selkeä uusille käyttäjille. Tuloksena saatiin vakiomuotoinen raportti aidoissa tapauksissa käytettäväksi.

Saatuja tuloksia voi tarkastella pikaisesti yleisnäkymässä tai niihin voi perehtyä tarkemmin ja saada monitahoisen analyysin loppukäyttäjän tarpeiden mukaan. Hankkeen viimeisessä osassa opiskelijat tekivät skenaarioanalyysin mahdollisten tulevien skenaarioiden ja nykyisen perustason välillä. Skenaariot osoittivat, että kustannuksissa ja toimintaohjeissa voidaan saada aikaan huomattavia parannuksia.

”Vaikka opiskelijoilla oli vastassaan uusi ala ja melko monimutkaisen verkoston optimointi, he pystyivät omaksumaan vaaditut taustatiedot hämmästyttävän nopeasti. Luodulla työkalulla voidaan optimoida alihankkijaverkostomme kustannuksia ja ottaa huomioon erilaiset rajoitukset, joita alihankkijoiden valinnassa on. Tuloksia käytetään myös eri alihankkija- ja kapasiteettivaihtoehtojen vertailemiseen tulevassa verkostossamme”, kertoo Erja Karjalainen Stora Ensolta.

Hyvä yhteistyö oli parasta

Opiskelija Katja Metsäkoivun mukaan hankkeessa oli parasta tiivis yhteistyö Stora Enson ryhmän jäsenten kanssa. Viikoittain pidettiin kokouksia Skypellä. ”Saimme sekä oppia todellisesta liike-elämästä että välitöntä palautetta ajatuksistamme.”

Opiskelijoiden ja Stora Enson jatkuvasta yhteydenpidosta oli kolme merkittävää etua: sen avulla ymmärrettiin mallinnettavat toimet, mallia yksinkertaistettiin tai siihen lisättiin oikeita näkökohtia, jotta tulokset pysyivät realistisina, ja optimoiduista tuloksista raportoitiin tarkoituksenmukaisesti. Saavutuksista, ongelmista, muutoksista ja toiveista keskusteltiin kokouksissa avoimesti, ja aiheita vietiin tarvittaessa eteenpäin ohjaajille.

Työelämäprofessori Katariina Kemppainen kertoo, että tämä projekti onnistui yli odotusten. ”Olemme Juuson kanssa todella ylpeitä tiimin ammattimaisesta ja positiivisesta otteesta. Esimerkiksi projektinhallinta ja toteutus ohjelmointeineen sujui niin jouhevasti, että saatoimme ohjauksessamme keskittyä kaikkein haastavimpiin pohdintoihin. Näitä olivat esimerkiksi mallintaminen ja lopputulosten esittäminen siten, että ne luovat asiakkaalle lisäarvoa osana heidän operatiivisia ja strategisia prosessejaan. Kaiken lisäksi Heidillä, Katjalla ja Thulla oli loistava asenne, jonka myötä projekti oli erityisen antoisa ja palkitseva kokemus meille ohjaajille.”

”Kannustan ehdottomasti kaikkia opiskelijoita hakemaan räätälöityyn opiskelijaprojektiin. Siinä voi oppia odottamattomia asioita ja saada ratkoa haasteita, joita ei luokassa tule koskaan vastaan. Koko meidän tiimille projekti oli mahtava oppimiskokemus”, Ngau-Thu Nguyen sanoo.

Kauppakorkeakoulun koordinoima Räätälöidyt opiskelijaprojektit -konsepti tarjoaa opiskelijoille mahdollisuuden päästä ratkomaan yritysten ajankohtaisia liiketoiminnan haasteita, ja toimeksiantajayritykselle mahdollisuuden kehittää ja sparrata uusia ideoita yhdessä opiskelijoiden kanssa.

Kuva: työelämäprof. Katariina Kemppainen (vas.) ja prof. Juuso Liesiö Kauppakorkeakoululta, Paula Vuorela, Tommi Laine-Ylijoki ja Erja Karjalainen Stora Ensolta ja opiskelijat Heidi Valtari, Thu Nguyen ja Katja Metsäkoivu.

kuva pikku finlandian puupilarista ja teksti time out

Aalto Squad students on campus
Opinnot Julkaistu:

Hakijoiden määrä Aalto-yliopistoon kasvoi kevään toisessa yhteishaussa

Suomen- ja ruotsinkielisiin kandidaattikoulutuksiin oli 13 500 hakijaa
Nuoret arkkitehdit istuvat ulkoportaikossa ja hymyilevät
Yhteistyö Julkaistu:

Ella Kaira ja Matti Jänkälä kuratoivat Suomen paviljongin vuoden 2025 näyttelyn Venetsiassa

Arkkitehtikaksikon näyttelykonseptin tematiikka on modernin arkkitehtuurin säilyttäminen.
Nanoselluloosaa
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu: