Uutiset

Opiskelijaprojektissa löydettiin Stora Ensolle huomattavia optimointimahdollisuuksia

Consumer Board -divisioonalle luotiin optimointityökalu verkoston materiaalivirtojen optimointiin.
Kuvassa Stora Ensolle tehdyn opiskelijaprojektin työryhmä.

Opiskelijaprojekti sai alkunsa, kun Stora Ensossa oli huomattu, että puunjalostusverkoston strategisen ja operatiivisen päätöksentekoprosessin tueksi tarvittiin uutta työkalua. Uuden työkalun tarkoituksena oli erityisesti optimoida verkoston virtoja sekä kokeilla erilaisia skenaarioita, esimerkiksi muutoksia määrissä tai verkostorakenteessa. Niinpä Stora Enso päätti tarjota hankkeen toteutettavaksi Kauppakorkeakoulun koordinoimana räätälöitynä opiskelijaprojektina, jossa opiskelijat saavat ohjausta tekemiseensä sekä asiakkaan edustajilta että nimetyiltä professoreilta.

Aalto-yliopiston opiskelijoiden monitieteellinen ryhmä otti haasteen vastaan ja kehitti käyttäjäystävällisen ja tehokkaan työkalun. Maisteriopiskelijat Heidi Valtari ja Ngau-Thu Nguyen Kauppakorkeakoulusta ja Katja Metsäkoivu Perustieteiden korkeakoulusta yhdistivät matemaattisen mallintamisen, analytiikan ja datan visualisoinnin osaamisensa työelämäprofessori Katariina Kemppaisen ja professori Juuso Liesiön johdolla.

Opiskelijoiden luomalla työkalulla voidaan optimoida alihankkijaverkoston kustannuksia

Ensin opiskelijat laativat ja ohjelmoivat optimointimallin jalostusverkoston perusteella. Kun mallin ratkaisuprosessi oli sujuva ja nopea, keskityttiin käyttöliittymän käyttäjäystävällisyyteen. Lopuksi visualisoitiin yksi kätevä työkalu, joka on selkeä uusille käyttäjille. Tuloksena saatiin vakiomuotoinen raportti aidoissa tapauksissa käytettäväksi.

Saatuja tuloksia voi tarkastella pikaisesti yleisnäkymässä tai niihin voi perehtyä tarkemmin ja saada monitahoisen analyysin loppukäyttäjän tarpeiden mukaan. Hankkeen viimeisessä osassa opiskelijat tekivät skenaarioanalyysin mahdollisten tulevien skenaarioiden ja nykyisen perustason välillä. Skenaariot osoittivat, että kustannuksissa ja toimintaohjeissa voidaan saada aikaan huomattavia parannuksia.

”Vaikka opiskelijoilla oli vastassaan uusi ala ja melko monimutkaisen verkoston optimointi, he pystyivät omaksumaan vaaditut taustatiedot hämmästyttävän nopeasti. Luodulla työkalulla voidaan optimoida alihankkijaverkostomme kustannuksia ja ottaa huomioon erilaiset rajoitukset, joita alihankkijoiden valinnassa on. Tuloksia käytetään myös eri alihankkija- ja kapasiteettivaihtoehtojen vertailemiseen tulevassa verkostossamme”, kertoo Erja Karjalainen Stora Ensolta.

Hyvä yhteistyö oli parasta

Opiskelija Katja Metsäkoivun mukaan hankkeessa oli parasta tiivis yhteistyö Stora Enson ryhmän jäsenten kanssa. Viikoittain pidettiin kokouksia Skypellä. ”Saimme sekä oppia todellisesta liike-elämästä että välitöntä palautetta ajatuksistamme.”

Opiskelijoiden ja Stora Enson jatkuvasta yhteydenpidosta oli kolme merkittävää etua: sen avulla ymmärrettiin mallinnettavat toimet, mallia yksinkertaistettiin tai siihen lisättiin oikeita näkökohtia, jotta tulokset pysyivät realistisina, ja optimoiduista tuloksista raportoitiin tarkoituksenmukaisesti. Saavutuksista, ongelmista, muutoksista ja toiveista keskusteltiin kokouksissa avoimesti, ja aiheita vietiin tarvittaessa eteenpäin ohjaajille.

Työelämäprofessori Katariina Kemppainen kertoo, että tämä projekti onnistui yli odotusten. ”Olemme Juuson kanssa todella ylpeitä tiimin ammattimaisesta ja positiivisesta otteesta. Esimerkiksi projektinhallinta ja toteutus ohjelmointeineen sujui niin jouhevasti, että saatoimme ohjauksessamme keskittyä kaikkein haastavimpiin pohdintoihin. Näitä olivat esimerkiksi mallintaminen ja lopputulosten esittäminen siten, että ne luovat asiakkaalle lisäarvoa osana heidän operatiivisia ja strategisia prosessejaan. Kaiken lisäksi Heidillä, Katjalla ja Thulla oli loistava asenne, jonka myötä projekti oli erityisen antoisa ja palkitseva kokemus meille ohjaajille.”

”Kannustan ehdottomasti kaikkia opiskelijoita hakemaan räätälöityyn opiskelijaprojektiin. Siinä voi oppia odottamattomia asioita ja saada ratkoa haasteita, joita ei luokassa tule koskaan vastaan. Koko meidän tiimille projekti oli mahtava oppimiskokemus”, Ngau-Thu Nguyen sanoo.

Kauppakorkeakoulun koordinoima Räätälöidyt opiskelijaprojektit -konsepti tarjoaa opiskelijoille mahdollisuuden päästä ratkomaan yritysten ajankohtaisia liiketoiminnan haasteita, ja toimeksiantajayritykselle mahdollisuuden kehittää ja sparrata uusia ideoita yhdessä opiskelijoiden kanssa.

Kuva: työelämäprof. Katariina Kemppainen (vas.) ja prof. Juuso Liesiö Kauppakorkeakoululta, Paula Vuorela, Tommi Laine-Ylijoki ja Erja Karjalainen Stora Ensolta ja opiskelijat Heidi Valtari, Thu Nguyen ja Katja Metsäkoivu. 

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu

Lue lisää uutisia

Nainen, kannettava, tabletti ja vihko. Kuva: Aalto-yliopisto / Kalle Kataila
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Mitä opimme koronakriisistä sopimusoikeudellisesti?

Professori Kari Hopun mukaan koronakriisi on saattanut sopimussuhteissa aiheuttaa ylivoimaisen esteen tai liikavaikeuden kriteerit täyttävän tilanteen.
alto_University_Learning_Centre Tuomas_Uush
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Etsimme ehdokkaita Julkaisufoorumiin!

Julkaisufoorumille nimitetään loppuvuodesta 2021 uudet arviointipaneelit ajalle 2022–2025. Julkaisufoorumi (JUFO) on tieteellisen julkaisutoiminnan laadunarviointia tukeva luokitusjärjestelmä. Opetus- ja kulttuuriministeriö käyttää luokitusta yhtenä yliopistojen perusrahoituksen kriteerinä, joten on tärkeää, että Aallon tutkijoiden käyttämät julkaisukanavat on luokiteltu oikein. Etsimme nyt Aallon ehdokkaita Julkaisufoorumiin.
Sami Marttinen kuvattuna Swappien tehdastiloissa.
Aalto Magazine Julkaistu:

Unelmana uusiopuhelinten maailmanvalloitus

Sami Marttinen osti nettikirpputorilta kännykän, joka ei koskaan saapunut. Kokemuksesta sai alkunsa käytettyjä älypuhelimia huoltava ja myyvä Swappie, joka kasvaa vauhdilla Euroopassa.
Lasse Mitronen ja Mikko Hänninen istumassa viistosti toisiaan vastapäätä.
Aalto Magazine Julkaistu:

Kauppa tietää ennen sinua, mitä haluat ostaa

Tiedolla johtaminen kaupankäynnissä tuo etua kuluttajalle – ainakin niin kauan kuin dataa keräävät algoritmit ovat hyvän puolella.