Opiskelijahyvinvointia edistävä BeWell-projekti laajenee

Aalto-yliopiston kauppatieteiden ylioppilaat ry (KY) ja Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu panostavat yhdessä opiskelijoiden hyvinvointiin. Mielenterveyden ja yksilön laajan hyvinvoinnin edistämiseen tähtäävä BeWell-projekti laajenee, ja sitä johtamaan rekrytoidaan uuteen tehtävänkuvaan projektikoordinaattori.
Groups of students sitting in work lounge inside the School of Business / Photo by Aalto University, Mikko Raskinen
Kuva: Mikko Raskinen/Aalto-yliopisto.

Opiskelijoiden mielenterveyden haasteet ovat korostuneet korona-ajan tuomien muutosten äärellä. Koska korkeakouluyhteisön merkitys hyvinvoinnin tukijana on keskeinen, Aalto-yliopiston kauppatieteiden ylioppilaat ry (KY) ja Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu laajentavat opiskelijahyvinvointia kehittävää BeWell-projektia palkkaamalla hankkeeseen osa-aikaisen projektikoordinaattorin.

"BeWell perustettiin aitoon tarpeeseen. Projektin alkuvaiheessa olemme saaneet kerättyä paljon tärkeää tietoa ja käytännön vinkkejä Aalto-yhteisön tarjoamista tukipalveluista. Nyt lähdemme nostamaan kunnianhimoa ja tavoitteellisuutta", sanoo KY:n puheenjohtaja Niko Ylä-Poikelus.

Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu nosti uudessa strategiassaan yhteisön hyvinvoinnin yhdeksi avainhankkeeksi. Kauppakorkeakoulun dekaani Timo Korkeamäki iloitsee Kauppiksen ja opiskelijayhteisön yhteistyön syvenemisestä.

"Ihmisten jaksaminen on tärkeä osa minkä tahansa yhteisön toimintaa, mutta erityisesti se korostuu akateemisen maailman paineessa. BeWell-projektin avulla voimme löytää uusia keinoja muun muassa opiskelijoiden mielenterveystaitojen edistämiseen, Korkeamäki sanoo.

Yhteisprojekti tähtää tuloksellisempaan resurssien käyttöön

KY:n hallituksen jäsen Helmi Nuortimo on toiminut BeWellin parissa hankkeen alusta lähtien. Tähän mennessä hankkeen tiimoilta on esimerkiksi rekrytoitu kylterien keskuudesta hyvinvointitutoreita. Mielenterveyden ensiapuun koulutetut opiskelijat ovat tarjonneet vertaistukea tukea niin opintoihin, ystävien löytämiseen kuin liialliseen itsekriittisyyteen.

"BeWell-hankkeen tavoitteena on ennaltaehkäistä ja purkaa puhumattomuuden kulttuuria ja tarjota opiskelijoille tukiverkko, jonka kautta saada apua opiskelijaelämän haasteisiin, Nuortimo tiivistää.

Opiskelijoiden hyvinvointi on ollut Aalto-yliopistossa tapetilla jo pitkään. Tietoa on kerätty järjestelmällisesti opiskelukykyä mittaavan AllWell?-kyselyn avulla. Kysely pohjaa malliin, jossa opiskelukyky hahmottuu niin opiskelijan omien voimavarojen, opiskelutaitojen ja motivaation, opetuksen kuin oppimisympäristön kautta (Kunttu, 2005). BeWell keskittyy voimavaroihin.

"BeWell-projekti pyrkii yhdistämään kauppakorkeakoulun ja KY:n resurssit ja osaamisalueet, jotta hyvinvointi kehittyy. Haluamme huomioida opiskelijan elämän kokonaisuutena, jossa hyvinvointiin vaikuttaa moni elämän osa-alue. Projektikoordinaattorin rooli tässä yhteistyössä on keskeinen", opintoasiainpäällikö Pia Lahti Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulusta perustelee.

BeWellin laajeneminen on käynnistynyt KY:n toimistolle palkattavan hankekoordinaattorin rekrytoinnilla. Kaksivuotisen hankkeen on tarkoitus edistyä marraskuussa.

Uutinen on ensimmäiseksi julkaistu KY:n sivuilla:

Lisätiedot:

Puheenjohtaja Niko Ylä-Poikelus
KY – Aalto-yliopiston kauppatieteiden ylioppilaat ry.

Opintoasiainpäällikkö Pia Lahti
Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu

Students sitting together on stairs.
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Teamwork First-Aid Kit tukee projektikurssien opiskelijoita

Verkkosivusto tarjoaa työkaluja opiskelijatiimien tukemiseen koko projektikurssin ajan.
Mikkelin IB-ohjelma 35 vuotta
Yliopisto Julkaistu:

Mikkelin kampuksen alumnit juhlistivat International Business -ohjelman 35-vuotista olemassaoloa

Yli 200 BBA-/BScBA-ohjelman alumnia saapui juhliin Kauppakorkeakoululle Otaniemeen.
Kuvassa Tuli ja Savu -runouslehden ilmettä
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Vuoden Huiput-palkintoja visuaalisen viestinnän muotoilijoille

Visuaalisen viestinnän muotoilun opiskelijat ja professori palkittiin Vuoden Huiput -gaalassa, jossa juhlittiin parasta suomalaista luovaa suunnittelua.
Otakaari 1 kyltti Y-siipi
Kampus, Opinnot Julkaistu:

Maarintalon toiminnot siirtyvät Kandidaattikeskukseen

Maarintalo suljetaan toukokuun lopussa.