Uutiset

Opiskelijahankkeessa tutkittiin Helenin uusia aurinkoliiketoimintamalleja

Poikkitieteellinen opiskelijatiimi teki suuren vaikutuksen ammattimaisuudellaan.
Helen Oy:n aurinkovoimala. Kuva: Helen Oy:n kuvapankki
Helenin aurinkovoimala. Kuva: Helen Oy:n kuvapankki

Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun ja Aalto-yliopiston sähkötekniikan korkeakoulun poikkitieteellinen opiskelijaryhmä tutki aurinkoenergiamarkkinoita Helen Oy:lle toteutetussa opiskelijahankkeessa. Tutkimuksen perusteella opiskelijat Axel Juslin, Taavi Leikola ja John Black pystyivät esittelemään Helenille uusia innovatiivisia liiketoimintamalleja, joiden avulla Helen voi löytää uusia mahdollisuuksia kasvattaa aurinkoliiketoimintaansa Suomessa.

Opiskelijat keskittyivät analysoimaan Suomen aurinkomarkkinoita, arvioimaan Helenin asemaa ja tekemään analyysin kilpailijoista. Tämän jälkeen he hioivat vertailuaan suhteessa muihin liiketoimintamalleihin tarjotakseen Helenille uusia innovatiivisia lähestymistapoja aurinkopalveluiden kasvattamiseen. Tutkimusmenetelmiin kuuluivat alan asiantuntijoiden haastattelut ja kunkin opiskelijan tekemä aineistotutkimus, joiden pohjalta Helenille voitiin tarjota hyödyllisiä suosituksia.

”Maailmassa on käynnissä perustavanlaatuinen energiamurros, jota vauhdittavat nopeat muutokset kuluttajien mieltymyksissä, teknologian kehityksessä, sääntelyvaltuuksissa ja liiketoimintamalleissa. Myös Suomi pyrkii hiilineutraaliuteen vuoteen 2035 mennessä. Tämän vuoksi on ymmärrettävä monia nopeasti muuttuvia tekijöitä, jotta saadaan nykyistä parempi käsitys siitä, millaisia mahdollisuuksia aurinkoenergialla on energiantuotannossa”, opiskelijat kertovat. 

Helenin markkinointijohtaja ja hankkeen johtaja Tanja Kaasinen on erittäin tyytyväinen hankkeen tuloksiin.

”Markkinoinnin osalta opiskelijat tekivät minuun suuren vaikutuksen ammattimaisuudellaan. Tulokset olivat parempia kuin osasin odottaa. Toivoin, että aurinkotiimi saisi työstään palautetta, vahvistuksen etenemissuunnitelmalleen ja alustan, joka auttaisi myynti-, markkinointi- ja aurinkotiimiämme. Aurinkotiimimme on eräänlainen Helenin sisäinen tutkimus- ja kehitystiimi, joka voi nyt opiskelijaprojektin pohjalta tunnistaa erilaisia mahdollisuuksia ja aihealueita, joihin kannattaa keskittyä, sekä selvittää, miten Helen voi toimia menestyksekkäästi markkinoilla. Saattaa kestää jonkin aikaa, että voimme todella omaksua kaikki opiskelijatiimiltä saamamme tiedot. Kiitos paljon”, Tanja Kaasinen sanoi.

Myös opiskelijatiimi oli COVID-19-karanteenin keskellä tyytyväinen tuloksiin ja siihen, että he pystyivät tuomaan lisäarvoa Helenille. He olivat innoissaan voidessaan olla mukana oikeassa liiketoimintahankkeessa.

”Saimme hyvin vapaat kädet toteuttaa tämän hankkeen parhaaksi katsomallamme tavalla. Helen antoi meille ensimmäisestä päivästä lähtien mahdollisuuden johtaa tätä hanketta ja antoi meille myös tarvitsemamme resurssit. Vapauden tunteen ansiosta pystyimme todella tutkimaan uusia näkökulmia ja esittelemään tuoreita oivalluksia”, opiskelijat kertovat.

Hankkeen ohjasi työelämäprofessori Jouni Juntunen. Hän kertoo, että tämä oli ensimmäinen kerta, kun hän ohjasi tämänkokoisen virtuaalisen opiskelijahankkeen ilman fyysisiä tapaamisia. Ryhmä oli erittäin motivoitunut ja hyvin organisoitu, ja sen tulokset ylittivät sekä omat että asiakkaan odotukset.

Räätälöidyt opiskelijoiden yritysprojektit / Customized Student Business Projects

Kauppakorkeakoulun Räätälöidyt opiskelijoiden yritysprojektit -konsepti on suunniteltu yrityksille tehtäviä tutkimus- ja selvitysprojekteja varten ja sen lähtökohtana ovat yrityksen tarpeet.

Read more
Opiskelijoita Kauppakorkeakoululla. Kuva: Aalto-yliopisto / Unto Rautio
  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu

Lue lisää uutisia

Erika Ahlberg
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Alumni Erika Ahlberg: Jos ei tee ikinä virheitä, ei ole ollut tarpeeksi rohkea

Alumnimme Erika Ahlberg halusi yhdistää maisteritutkinnossaan aiemmat kaupan ja design-alan opintonsa, ja International Design Business Management -ohjelma sopi tähän loistavasti. Urallaan muodin, myynnin, markkinoinnin ja brändien parissa hän on pyrkinyt rohkeasti kohti haasteita – esimerkiksi hyppäämällä 100 henkilön organisaation johtoon ilman aikaisempaa esihenkilökokemusta.
Class 1972 of the School of Business.
Yhteistyö, Yliopisto Julkaistu:

Kuppilan cumlaude ja muita mukavia muistoja 50 vuoden varrelta

Vuosikurssi -72 kokoontui Kauppakorkeakoululla lukuvuoden avajaispäivänä 6.9.2022.
Elias Rantapuska, photo by Evelin Kask
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

OP Ryhmän Tutkimussäätiöltä 1,2 miljoonaa euroa kolmen suomalaisyliopiston tutkimushankkeelle

Laadukasta tutkimusta ei synny ilman kallista tutkimusdataa ja ihmisiä, toteaa rahoitusalan ja rahoitusinstituutioiden tutkimushanketta Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulussa johtava professori Elias Rantapuska.
Finavia-projektin työryhmä, Aalto BIZ
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Opiskelijat auttoivat Finaviaa analysoimaan Helsinki-Vantaan terminaalilogistiikkaa

Lentomatkustuksen yllättävän nopea elpyminen on aiheuttanut kapasiteettiongelmia.