”Opin ohjelmasta todella paljon” – Aalto International Talent -ohjelma tutustuttaa kansainvälisiä opiskelijoita suomalaiseen työelämään

Tänä vuonna ryhmämentorointiohjelmaan osallistui 150 opiskelijaa ja 17 yritystä.
A group of students sitting on a sofa
Stora Enson ryhmä tapasi yrityksen pääkonttorilla Salmisaaressa. Kuva: Kalle Kataila.

Kemiantekniikan korkeakoulussa maisterin tutkintoa opiskeleva Anusha Bhat haki Aalto International Talent -ohjelmaan oppiakseen lisää suomalaisesta työelämästä ja tutustuakseen Stora Ensoon, yhteen metsäalan johtavista yrityksistä.

Bhat ja muut opiskelijat tapasivat Stora Enson väkeä kevään aikana yrityksen pääkonttorilla Helsingissä. Sessioissa he käsittelivät erilaisia työelämään, uraan ja metsäalaan liittyviä teemoja.

”Pääsimme keskustelemaan Stora Enson tutkimus- ja kehitysjohtajien ja kansainvälisten työntekijöiden sekä kestävän kehityksen asiantuntijoiden kanssa”, Bhat kertoo.

Opiskelijaryhmä kiitti palautteessaan Stora Ensoa erityisen hyvin järjestetyistä sessioista.

“Stora Enson puolelta vastaanotto oli lämmin. He olivat aidosti kiinnostuneita järjestämään tapaamisia ja keskustelemaan kanssamme”.

Students sitting around a table and smiling
Anusha Bhatin mielestä parasta ohjelmassa oli päästä verkostoitumaan oman alan johtavan yrityksen kanssa. Kuva: Kalle Kataila.

Parasta oli uusien ihmisten tapaaminen

Monelle opiskelijalle vierailut yritysten tiloihin ja tuotantolaitoksiin olivat ohjelman kohokohta. Myös Bhat vieraili ryhmänsä kanssa ohjelman päätteeksi Stora Enson Sunilan tehtaalla Kotkassa.

”Meillä oli upea päivä. Pääsimme keskustelemaan tehtaan johtajan kanssa ja tutustumaan monipuolisesti tehtaan toimintaan”.

Kestävistä pakkausmateriaaleista kiinnostuneen Bhatin mielestä ohjelman parasta antia oli päästä verkostoitumaan yhden metsäalan suurimman yrityksen kanssa ja tavata uusia ihmisiä.

”Tutustuin hienoihin ihmisiin Stora Ensolla, mutta oli myös mukavaa tutustua oman alan opiskelijatovereihin. Opin ohjelmasta todella paljon”, Bhat summaa.

Keskustelut opiskelijoiden kanssa inspiroivat

Stora Enso osallistui vuonna 2020 käynnistyneeseen ohjelmaan jo toisen kerran. Yhteistyö Aalto-yliopiston kanssa on sujunut erittäin hyvin.

”Saimme viime vuonna ohjelmasta loistavia kokemuksia. Siksi päätimme lähteä mukaan myös uudestaan”, Stora Enson Employer Branding -asiantuntija Mari Saarinen kertoo.

Kilpailu hyvistä osaajista on kovaa. Myös Stora Ensolle oli tärkeää ohjelman kautta tavoittaa kansainvälisiä opiskelijoita ja lisätä heidän tietoisuuttaan ja mielenkiintoaan yritystä kohtaan.

Opiskelijoiden kanssa keskustelleen tutkimuksen ja kehityksen erityisasiantuntijan Marcelo Hamaguchin mielestä oli hienoa päästä jakamaan osaamistaan ja omia kokemuksiaan Suomessa työskentelevänä kansainvälisenä osaajana.

”Keskustelut opiskelijoiden kanssa olivat todella positiivisia ja inspiroivia. Opin myös itse paljon heiltä”, Hamaguchi toteaa.

Aalto-yliopiston kansainvälisten opiskelijoiden verkostoitumista ja työelämään tutustumista tukeva Aalto International Talent -ohjelma järjestettiin neljännen kerran. Vuoden 2023 yrityskumppanit olivat: CGIElisaF-SecureFiskars GroupHuldIfKemiraKonecranesMetsoMurataNokiaOkmeticStora EnsoUmicoreWithSecure, Wärtsilä ja Ylva.

Aalto International Talent -ohjelma jatkuu keväällä 2024. Lisätietoja: Program Manager Kaisa Paasivirta, [email protected]

A group of students standing outside on the rooftop of a paper mill.
Stora Enson opiskelijaryhmä vieraili ohjelman päätteeksi Stora Enson Sunilan tehtaalla Kotkassa. Kuva: Stora Enso

Kampus, Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Avoimen tieteen ja tutkimuksen kesäpäivät 2024 järjestetään Aalto-yliopistossa

Kaksi perhosen muotoon taivutettua neuletekstiilinäytettä rinnakkain: toinen on harmaanruskea, toinen sähköisen vihreä.

FinnCERES ja yhteispohjoismainen älytekstiilien tutkimushanke ovat esillä maailman kiertotalousfoorumissa Brysselissä

Messutapahtumassa nähdään uudenlaisia biotaloustuotteita sekä prototyyppejä lämpötilaan ja valoon reagoivista tekstiileistä.
Saastamoisen säätiön edustajat
Yhteistyö Julkaistu:

Saastamoisen säätiö toimii aktiivisesti edistääkseen tiedettä ja taidetta kansainvälisesti

Yhteiskunnallinen vaikuttaminen ja tuen kohdistaminen nuorten hyväksi on säätiölle tärkeää.
Ursula von der Leyen pitämässä avajaispuhetta
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

New European Bauhaus -festivaali toi yhteen Euroopan päättäjiä ja monialaisen kestävän kehityksen asiantuntijoita

Aalto-yliopisto oli mukana New European Bauhaus -festivaalilla kestävää rakentamista käsittelevällä näyttelyllään Time out! Rethinking construction.