Opetus- ja kulttuuriministeriöltä miljoonarahoitus Aalto-vetoisille yrittäjyyden ja oppimisen hankkeille

Rahoitukset myönnettiin opiskelijayrittäjyyden edistämiseen sekä avoimien oppimateriaalien luomiseen matematiikassa, fysiikassa ja tietotekniikassa.
Kuva: Unto Rautio

Opetus- ja kulttuuriministeriö on myöntänyt 2,5 miljoonaa euroa Aalto-yliopiston johdolla toteutettavaan hankkeeseen, jossa kehitetään uusia opiskelijayrittäjyyden ja startup-harjoittelun toimintatapoja korkeakouluihin yhdessä opiskelijavetoisten yrittäjyyshautomoiden kanssa. Tavoitteena on kasvattaa opiskelijoiden yrittäjämäistä toimintaa, parantaa opiskelijavetoisen kasvuyrittäjyystoiminnan laatua sekä edistää opiskelijoiden yrittäjyystoimintaa valtakunnallisesti. Hankkeessa on mukana yhdeksän yliopistoa ja kahdeksan ammattikorkeakoulua.

”Aalto-yliopiston opiskelijayhteisöstä käynnistynyt yrittäjyyden vallankumous on muuttanut niin asenteita kuin yhteiskuntaammekin merkittävästi viimeisen kymmenen vuoden aikana”, sanoo Aalto-yliopiston opetuksesta vastaava vararehtori Eero Eloranta. ”Olemme erittäin iloisia voidessamme jatkaa työtä yrittäjyyden edistämiseksi yhdessä opiskelijoiden kanssa valtakunnallisesti.”

”Harva asia saa niin hyvälle mielelle kuin se, että nuorten asenteet yrittäjyyttä kohtaan ovat ennätysmyönteiset. Se lupaa hyvää Suomelle. Hallitus haluaa vauhdittaa kehitystä, joka on syntynyt Slushin ja startup-kulttuurin myötä. Se elää korkeakoulumaailmassa vahvana”, opetusministeri Sanni Grahn-Laasonen sanoo. ”Kun tulevaisuuden työ on yhä yrittäjämäisempää, yrittäjyystaitojen vahvistamisesta on hyötyä kaikille, aikoi yrittäjäksi tai ei.”

Yhteisiä, avoimia oppimateriaaleja matematiikkaan, fysiikkaan ja tietotekniikkaan kehittävä hanke sai opetus- ja kulttuuriministeriöltä 1,7 miljoonan euron rahoituksen. Aalto-yliopiston koordinoimassa yhteishankkeessa on mukana kymmenen yliopistoa ja kolme ammattikorkeakoulua. Tavoitteena on tuoda älykkäät oppimisympäristöt ja niihin perustuva vuorovaikutteinen digitaalinen kandidaattitason oppimateriaali koko korkeakoulukentän saataville.

”Keskeisenä tavoitteenamme on yhteistyön tukeminen matematiikan, luonnontieteiden ja tietotekniikan peruskursseilla yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen kesken. Älykkäiden oppimisympäristöjen käyttöönotto laajasti koko korkeakoulukentällä parantaa oppimistuloksia ja nopeuttaa opiskelua. Kurssien opiskelu eri yksiköiden välillä helpottuu ja opettajien päällekkäistä työtä voidaan vähentää, ja siten suunnata resursseja opetuksen laadun parantamiseen muilla tavoilla”, vararehtori Eloranta kertoo.

Lisätietoja:

Eero Eloranta
Vararehtori, Aalto-yliopisto
[email protected]
+358 50 432 3411

Lisää tästä aiheesta

Yliopistonlehtori Panu Erästö. Kuva: Terhi Ollikainen / Aalto-yliopisto
Opinnot Julkaistu:

Yliopistonlehtori Panu Erästö on digitalisoinut tilastotieteen peruskurssien opiskelua

Opetusvideot näyttävät, miten esimerkiksi Excel toimii, jolloin siihen ei tarvitse käyttää aikaa luokassa.
Kuva: Sanna Lehto
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Miten katkaista haavoittuvaisuusketju

Claudia Garduño ja AaltoLAB Mexico selvittivät, kuinka empatian, tiiviin kuuntelemisen ja muotoiluajattelun avulla voidaan löytää alkuperäisyhteisön keskeisimmät ongelmat.
Leonardo Hidalgo Uribe: Stories from cold and warm lands
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Laaja tekstiiliosaaminen on osa Aallon muodin vahvuutta

Taiteellisen ja teknisen suunnitteluosaamisen yhdistelmä opetuksessa on maailmanlaajuisesti ainutlaatuinen.
Sounds of aurora borealis
Tutkimus ja taide, Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Revontulten räiskeet ja rätinät liittyvät maapallon sähkömagneettisiin resonansseihin

Uusi tutkimus osoittaa, että 70–80 metrin korkeudessa syntyvät äänet ovat seurausta Schumann-resonanssien vahvistumisesta.
  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu