Uutiset

Opetus- ja kulttuuriministeriöltä miljoonarahoitus Aalto-vetoisille yrittäjyyden ja oppimisen hankkeille

Rahoitukset myönnettiin opiskelijayrittäjyyden edistämiseen sekä avoimien oppimateriaalien luomiseen matematiikassa, fysiikassa ja tietotekniikassa.
Kuva: Unto Rautio

Opetus- ja kulttuuriministeriö on myöntänyt 2,5 miljoonaa euroa Aalto-yliopiston johdolla toteutettavaan hankkeeseen, jossa kehitetään uusia opiskelijayrittäjyyden ja startup-harjoittelun toimintatapoja korkeakouluihin yhdessä opiskelijavetoisten yrittäjyyshautomoiden kanssa. Tavoitteena on kasvattaa opiskelijoiden yrittäjämäistä toimintaa, parantaa opiskelijavetoisen kasvuyrittäjyystoiminnan laatua sekä edistää opiskelijoiden yrittäjyystoimintaa valtakunnallisesti. Hankkeessa on mukana yhdeksän yliopistoa ja kahdeksan ammattikorkeakoulua.

”Aalto-yliopiston opiskelijayhteisöstä käynnistynyt yrittäjyyden vallankumous on muuttanut niin asenteita kuin yhteiskuntaammekin merkittävästi viimeisen kymmenen vuoden aikana”, sanoo Aalto-yliopiston opetuksesta vastaava vararehtori Eero Eloranta. ”Olemme erittäin iloisia voidessamme jatkaa työtä yrittäjyyden edistämiseksi yhdessä opiskelijoiden kanssa valtakunnallisesti.”

”Harva asia saa niin hyvälle mielelle kuin se, että nuorten asenteet yrittäjyyttä kohtaan ovat ennätysmyönteiset. Se lupaa hyvää Suomelle. Hallitus haluaa vauhdittaa kehitystä, joka on syntynyt Slushin ja startup-kulttuurin myötä. Se elää korkeakoulumaailmassa vahvana”, opetusministeri Sanni Grahn-Laasonen sanoo. ”Kun tulevaisuuden työ on yhä yrittäjämäisempää, yrittäjyystaitojen vahvistamisesta on hyötyä kaikille, aikoi yrittäjäksi tai ei.”

Yhteisiä, avoimia oppimateriaaleja matematiikkaan, fysiikkaan ja tietotekniikkaan kehittävä hanke sai opetus- ja kulttuuriministeriöltä 1,7 miljoonan euron rahoituksen. Aalto-yliopiston koordinoimassa yhteishankkeessa on mukana kymmenen yliopistoa ja kolme ammattikorkeakoulua. Tavoitteena on tuoda älykkäät oppimisympäristöt ja niihin perustuva vuorovaikutteinen digitaalinen kandidaattitason oppimateriaali koko korkeakoulukentän saataville.

”Keskeisenä tavoitteenamme on yhteistyön tukeminen matematiikan, luonnontieteiden ja tietotekniikan peruskursseilla yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen kesken. Älykkäiden oppimisympäristöjen käyttöönotto laajasti koko korkeakoulukentällä parantaa oppimistuloksia ja nopeuttaa opiskelua. Kurssien opiskelu eri yksiköiden välillä helpottuu ja opettajien päällekkäistä työtä voidaan vähentää, ja siten suunnata resursseja opetuksen laadun parantamiseen muilla tavoilla”, vararehtori Eloranta kertoo.

Lisätietoja:

Eero Eloranta
Vararehtori, Aalto-yliopisto
[email protected]
+358 50 432 3411

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu

Lisää tästä aiheesta

Aalto University_photo Tuomas Uusheimo
Opinnot Julkaistu:

Rakennustekniikan laitoksen diplomitöiden esittelytilaisuudet 2020

Rakennustekniikan laitoksen maisteriohjelmien Building Technology ja Geoengineering diplomitöiden esittelytilaisuudet vuonna 2020
Digital Challenge -kurssin 6-henkinen voittajatiimi ja oikealla pitchaus-kilpailun juontaja
Palkitut, Opinnot Julkaistu:

Digitalism Challenge -kurssilla innovoituja ratkaisuja viedään käytännön toteutukseen

Luomuliitto, Tapola-Camphillin luomutila ja Fat Lizard Brewing Co. olivat erittäin tyytyväisiä kurssin aikana syntyneisiin sovelluksiin.
Kuvassa näkyy Jesús Manuel Castro Félix.
Opinnot Julkaistu:

Kauppakorkeakoulun alumnitarina: Jesús Manuel Castro Félix

Hyvä viestintä ja jatkuva oppiminen olivat tärkeimmät asiat, jotka alumni sai mukaansa MIB-maisteriohjelmasta.
Jesse Rajala sitting in a big armchair in the Business School lobby, looking up.
Opinnot Julkaistu:

Alumni Jesse Rajala: “Tieto- ja palvelujohtaminen maisteriopintojen pääaineena oli urani kannalta erittäin hyvä valinta”

Vastavalmistunut tieto- ja palvelujohtamisen alumni Jesse Rajala kertoo opinnoistaan ja antaa vinkkejä opiskelijoille jotka tulevat Aalto-yliopistoon ammattikorkeakouluista.