Uutiset

Opetus- ja kulttuuriministeriöltä miljoonarahoitus Aalto-vetoisille yrittäjyyden ja oppimisen hankkeille

Rahoitukset myönnettiin opiskelijayrittäjyyden edistämiseen sekä avoimien oppimateriaalien luomiseen matematiikassa, fysiikassa ja tietotekniikassa.
Kuva: Unto Rautio

Opetus- ja kulttuuriministeriö on myöntänyt 2,5 miljoonaa euroa Aalto-yliopiston johdolla toteutettavaan hankkeeseen, jossa kehitetään uusia opiskelijayrittäjyyden ja startup-harjoittelun toimintatapoja korkeakouluihin yhdessä opiskelijavetoisten yrittäjyyshautomoiden kanssa. Tavoitteena on kasvattaa opiskelijoiden yrittäjämäistä toimintaa, parantaa opiskelijavetoisen kasvuyrittäjyystoiminnan laatua sekä edistää opiskelijoiden yrittäjyystoimintaa valtakunnallisesti. Hankkeessa on mukana yhdeksän yliopistoa ja kahdeksan ammattikorkeakoulua.

”Aalto-yliopiston opiskelijayhteisöstä käynnistynyt yrittäjyyden vallankumous on muuttanut niin asenteita kuin yhteiskuntaammekin merkittävästi viimeisen kymmenen vuoden aikana”, sanoo Aalto-yliopiston opetuksesta vastaava vararehtori Eero Eloranta. ”Olemme erittäin iloisia voidessamme jatkaa työtä yrittäjyyden edistämiseksi yhdessä opiskelijoiden kanssa valtakunnallisesti.”

”Harva asia saa niin hyvälle mielelle kuin se, että nuorten asenteet yrittäjyyttä kohtaan ovat ennätysmyönteiset. Se lupaa hyvää Suomelle. Hallitus haluaa vauhdittaa kehitystä, joka on syntynyt Slushin ja startup-kulttuurin myötä. Se elää korkeakoulumaailmassa vahvana”, opetusministeri Sanni Grahn-Laasonen sanoo. ”Kun tulevaisuuden työ on yhä yrittäjämäisempää, yrittäjyystaitojen vahvistamisesta on hyötyä kaikille, aikoi yrittäjäksi tai ei.”

Yhteisiä, avoimia oppimateriaaleja matematiikkaan, fysiikkaan ja tietotekniikkaan kehittävä hanke sai opetus- ja kulttuuriministeriöltä 1,7 miljoonan euron rahoituksen. Aalto-yliopiston koordinoimassa yhteishankkeessa on mukana kymmenen yliopistoa ja kolme ammattikorkeakoulua. Tavoitteena on tuoda älykkäät oppimisympäristöt ja niihin perustuva vuorovaikutteinen digitaalinen kandidaattitason oppimateriaali koko korkeakoulukentän saataville.

”Keskeisenä tavoitteenamme on yhteistyön tukeminen matematiikan, luonnontieteiden ja tietotekniikan peruskursseilla yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen kesken. Älykkäiden oppimisympäristöjen käyttöönotto laajasti koko korkeakoulukentällä parantaa oppimistuloksia ja nopeuttaa opiskelua. Kurssien opiskelu eri yksiköiden välillä helpottuu ja opettajien päällekkäistä työtä voidaan vähentää, ja siten suunnata resursseja opetuksen laadun parantamiseen muilla tavoilla”, vararehtori Eloranta kertoo.

Lisätietoja:

Eero Eloranta
Vararehtori, Aalto-yliopisto
[email protected]
+358 50 432 3411

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu

Lue lisää uutisia

Pauli Liikala, Kauppakorkeakoulun alumni
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Kauppakorkeakoulun alumnitarina: Pauli Liikala

”Olen kiitollinen Kauppakorkeakoululle, sen opettajille ja opiskelukavereilleni siitä, että opiskelu siellä antoi minulle erinomaiset eväät työuralleni ja myös eläkevuosilleni.”, kertoo pitkän uran tietojärjestelmien, tietohallinnon ja niiden kehittämisen parissa tehnyt alumnimme Pauli Liikala, joka on vuosien aikana toiminut myös lukuisten opiskelijoiden mentorina.
Learning Centre graphics
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Aalto-Primo-käyttäjäkyselytutkimus

Haluamme kuulla mielipiteesi. Kyselyyn voi vastata 3.9. saakka.
Kuvassa näkyvät kaksi opiskelijaa opiskelemassa ja PIR-arvioinnin logo.
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Kauppakorkeakoulun opiskelijoilta hyvä arvosana koululleen: ”Kauppiksessa luodaan parempaa maailmaa”

Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu on kivunnut toiseksi ylimmälle tasolle kansainvälisessä Positive Impact Rating (PIR) -arvioinnissa, jossa opiskelijat arvioivat oman koulunsa toimintaa kestävän kehityksen ja vastuullisuuden osalta.
Professori Stephan Sigg, image: Evelin Kask
Opinnot Julkaistu:

Professori Stephan Sigg: Communications and Data Science -ohjelma on kattava sekoitus ajankohtaisia aloja

Maisteriohjelmassa opiskellaan kahdessa eurooppalaisessa yliopistossa. Professori Sigg muistuttaa, että eri ympäristöissä opiskelu avaa monia uusia ovia.