”Opettaminen toimii mittarina sille, kuinka hyvin itse tutkijana hallitsen opettamani aiheet”

Aalto-yliopiston sähkötekniikan korkeakoulun yhteisö valitsi tohtorikoulutettava Glenn Rossin vuoden 2018 Sytyttäjäksi.
Aalto University / Glenn Ross / photo: Linda Koskinen

”Palkinnon saaminen on varmasti yksi urani kohokohdista ja hieno palaute opiskelijoilta”, Glenn Ross sanoo hymyillen. Palkinto myönnettiin erinomaisesta ja omistautuneesta opiskelijoiden ohjauksesta projektitöiden parissa.

Tällä hetkellä Ross osallistuu kahden eri kurssin opetukseen: hän ohjaa Materials and Microsystems Integration -kurssin laboratoriotöitä sekä Automation and Electrical Engineering -maisteriohjelman projektityökurssia.

”Projektityö liittyy läheisesti Electronics Integration and Reliability -yksikön tekemään tutkimukseen, jossa olen mukana”, Ross kertoo. Hän etsii uusia tapoja mikroelektroniikan integroimiseen uusien materiaalien ja rakenteiden avulla tavoitteenaan tehdä mikroelektroniikasta nopeampaa ja pienempää, laitteen luotettavuudesta tinkimättä.

Australiasta kotoisin oleva Ross kiinnostui tutkijan urasta Aalto-yliopistossa opiskellessaan.

”Osallistuin mielenkiintoisille ja haastaville maisterikursseille, jotka saivat minut ymmärtämään tutkimuksen tarjoamat mahdollisuudet. Minua viehättää – erityisesti Suomessa – akateeminen vapaus omien ideoiden toteuttamiseen. Mahdollisuus tarttua toimeen Aalto-yliopiston mahtavassa infrastruktuurissa vahvisti päätöstäni ryhtyä tutkijaksi.”

Opiskelijat vastaavat opetukseen hyvin kokiessaan olevansa osa jotain tieteellisesti tai teknisesti haastavaa ja tärkeää.

Glenn Ross

Rossin tutkimusryhmän tarjoamalla maisterikurssilla opiskelijat pääsevät kehittämään mikroelektroniikan integraatiostrategioita. Koska kurssin sisältö liittyy Rossin tekemään tutkimustyöhön, hän päätyi kurssin opettajaksi.

”Opettaminen on hieno tilaisuus ja toimii mittarina sille, miten hyvin itse ymmärrän opettamani aiheet. Jos pystyt opettamaan jotain hyvin, tiedät aihesta paljon”, hän sanoo.

Mikä sitten tekee opettajasta hyvän? Vuoden Sytyttäjältä pitäisi saada luotettava vastaus.

”Mielestäni siihen liittyy monia asioita. Hyvä opettaja pyrkii jatkuvasti kehittämään kurssiaan sekä omia taitojaan. Tämä onnistuu keskustelemalla henkilökohtaisesti opiskelijoiden kanssa ja ottamalla edellisvuosien palautteen huomioon sekä toimimalla sen mukaisesti. Opiskelijat myös reagoivat yleensä positiivisesti, jos opettaja on itse innostunut.”

”Lopuksi, opiskelijat vastaavat opetukseen hyvin kokiessaan olevansa osa jotain tieteellisesti tai teknisesti haastavaa ja tärkeää. Hyvä esimerkki tästä ovat projektityöryhmät, joissa opiskelijat työstävät aktiivisesti ongelmia, joilla on todellista teknologista merkitystä.”

Siinä se.

Toinen Vuoden 2018 Sytyttäjä -palkinto myönnettiin Mika Nupposelle.

Teksti ja kuva: Linda Koskinen

kukka-asetelma
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Yli 60 kauppatieteiden kandidaattiopiskelijaa palkittiin stipendillä

Ilkka Kontulan säätiön henkilökohtaisen apurahan suuruus on 1 000 euroa.
Ihminen, joka katsoo kohti tulevaisuutta
Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Viisi vinkkiä, joilla voit kehittää luovuuttasi tänä keväänä ja kesänä

YK viettää Maailman luovuuden ja innovaatioiden päivää 21. huhtikuuta. Kokosimme vinkkejä luovuuden oppimiseen.
Aalto-yliopiston valaistu logo. Juhlavieraita logon takana tarkastelemassa radioantennia.
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Metsähovin radio-observatorion 50-vuotisjuhla - kurkkaa kuvia tapahtumasta

Aalto-yliopiston Metsähovin radio-observatorio täytti tänä vuonna 50 vuotta. Observatorion syntymäpäivänä, torstaina 11. huhtikuuta, juhlavieraat kokoontuivat observatoriolle juhlistamaan menneitä vuosikymmeniä radioastronomisen tutkimuksen parissa.
Kaksi tummiin pukeutunutta miestä istuu suunnittelemiensa huonekalujen keskellä
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Aaltolaisten muotoilua esillä Milanon huonekalumessuilla

Italialaisen muotoilijan ja japanilaisen arkkitehdin suomalaisesta kulttuurista inspiroitunutta yhteistyötä nähdään Salone del Mobile -messuilla Milanossa huhtikuussa. INTERDEPENDENCE-näyttelyssä on esillä myös muita projekteja Aallosta.