Uutiset

”Opettaminen toimii mittarina sille, kuinka hyvin itse tutkijana hallitsen opettamani aiheet”

Aalto-yliopiston sähkötekniikan korkeakoulun yhteisö valitsi tohtorikoulutettava Glenn Rossin vuoden 2018 Sytyttäjäksi.
Aalto University / Glenn Ross / photo: Linda Koskinen

”Palkinnon saaminen on varmasti yksi urani kohokohdista ja hieno palaute opiskelijoilta”, Glenn Ross sanoo hymyillen. Palkinto myönnettiin erinomaisesta ja omistautuneesta opiskelijoiden ohjauksesta projektitöiden parissa.

Tällä hetkellä Ross osallistuu kahden eri kurssin opetukseen: hän ohjaa Materials and Microsystems Integration -kurssin laboratoriotöitä sekä Automation and Electrical Engineering -maisteriohjelman projektityökurssia.

”Projektityö liittyy läheisesti Electronics Integration and Reliability -yksikön tekemään tutkimukseen, jossa olen mukana”, Ross kertoo. Hän etsii uusia tapoja mikroelektroniikan integroimiseen uusien materiaalien ja rakenteiden avulla tavoitteenaan tehdä mikroelektroniikasta nopeampaa ja pienempää, laitteen luotettavuudesta tinkimättä.

Australiasta kotoisin oleva Ross kiinnostui tutkijan urasta Aalto-yliopistossa opiskellessaan.

”Osallistuin mielenkiintoisille ja haastaville maisterikursseille, jotka saivat minut ymmärtämään tutkimuksen tarjoamat mahdollisuudet. Minua viehättää – erityisesti Suomessa – akateeminen vapaus omien ideoiden toteuttamiseen. Mahdollisuus tarttua toimeen Aalto-yliopiston mahtavassa infrastruktuurissa vahvisti päätöstäni ryhtyä tutkijaksi.”

Opiskelijat vastaavat opetukseen hyvin kokiessaan olevansa osa jotain tieteellisesti tai teknisesti haastavaa ja tärkeää.

Glenn Ross

Rossin tutkimusryhmän tarjoamalla maisterikurssilla opiskelijat pääsevät kehittämään mikroelektroniikan integraatiostrategioita. Koska kurssin sisältö liittyy Rossin tekemään tutkimustyöhön, hän päätyi kurssin opettajaksi.

”Opettaminen on hieno tilaisuus ja toimii mittarina sille, miten hyvin itse ymmärrän opettamani aiheet. Jos pystyt opettamaan jotain hyvin, tiedät aihesta paljon”, hän sanoo.

Mikä sitten tekee opettajasta hyvän? Vuoden Sytyttäjältä pitäisi saada luotettava vastaus.

”Mielestäni siihen liittyy monia asioita. Hyvä opettaja pyrkii jatkuvasti kehittämään kurssiaan sekä omia taitojaan. Tämä onnistuu keskustelemalla henkilökohtaisesti opiskelijoiden kanssa ja ottamalla edellisvuosien palautteen huomioon sekä toimimalla sen mukaisesti. Opiskelijat myös reagoivat yleensä positiivisesti, jos opettaja on itse innostunut.”

”Lopuksi, opiskelijat vastaavat opetukseen hyvin kokiessaan olevansa osa jotain tieteellisesti tai teknisesti haastavaa ja tärkeää. Hyvä esimerkki tästä ovat projektityöryhmät, joissa opiskelijat työstävät aktiivisesti ongelmia, joilla on todellista teknologista merkitystä.”

Siinä se.

 

Toinen Vuoden 2018 Sytyttäjä -palkinto myönnettiin Mika Nupposelle.

 

Teksti ja kuva: Linda Koskinen

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu

Lisää tästä aiheesta

Gan.uvia
Palkitut Julkaistu:

Kuvia luovien GAN-mallien mullistus sai Forbesin tekoälypalkinnon

Suomen tekoälykeskus FCAI:n yhteistyökumppani Nvidia kehitti mallin, joka vähentää kuvien luomiseen tarvittavan datan määrää. Nvidian tutkija Jaakko Lehtinen työskentelee myös professorina Aalto-yliopistossa ja Suomen tekoälykeskuksessa.
Professori Matti Rossi. Kuva: Mortti Saarnia / Aalto-yliopisto
Palkitut Julkaistu:

Professori Matti Rossille arvostettu AIS Fellow 2020 -palkinto

AIS Fellow Award myönnetään henkilöille, jotka ovat erittäin merkittävästi vaikuttaneet tietojärjestelmätieteen alaan.
Jouko Lampinen
Palkitut, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Perustieteen korkeakoulun vuoden 2020 alumni ja palkinnot julkistettiin etäjuhlallisuuksissa

New Yorkin yliopiston tietotekniikan ja datatieteen professori Kyunghyun Cho valittiin vuoden alumniksi. Yhteisön jäsenistä palkittiin erityisesti poikkeustilanteen sankareita ja roolimalleja.
AALTOLAB
Palkitut, Yliopisto Julkaistu:

Virtuaalinen opetuslaboratorio AALTOLAB palkittiin vuoden opetustekona

Kemian tekniikan korkeakoulussa on perinteisesti dekaanin glögeillä joulukuussa huomioitu vuoden aikana erityisen ansioituneita henkilöitä ja työryhmiä. Huomionosoitukset valittiin useista hyvistä vaihtoehdoista neljästä kategoriasta: opetusteko, tutkimusteko, palveluteko ja yhteistyön edistäminen.