Uutiset

”Opettaminen toimii mittarina sille, kuinka hyvin itse tutkijana hallitsen opettamani aiheet”

Aalto-yliopiston sähkötekniikan korkeakoulun yhteisö valitsi tohtorikoulutettava Glenn Rossin vuoden 2018 Sytyttäjäksi.
Aalto University / Glenn Ross / photo: Linda Koskinen

”Palkinnon saaminen on varmasti yksi urani kohokohdista ja hieno palaute opiskelijoilta”, Glenn Ross sanoo hymyillen. Palkinto myönnettiin erinomaisesta ja omistautuneesta opiskelijoiden ohjauksesta projektitöiden parissa.

Tällä hetkellä Ross osallistuu kahden eri kurssin opetukseen: hän ohjaa Materials and Microsystems Integration -kurssin laboratoriotöitä sekä Automation and Electrical Engineering -maisteriohjelman projektityökurssia.

”Projektityö liittyy läheisesti Electronics Integration and Reliability -yksikön tekemään tutkimukseen, jossa olen mukana”, Ross kertoo. Hän etsii uusia tapoja mikroelektroniikan integroimiseen uusien materiaalien ja rakenteiden avulla tavoitteenaan tehdä mikroelektroniikasta nopeampaa ja pienempää, laitteen luotettavuudesta tinkimättä.

Australiasta kotoisin oleva Ross kiinnostui tutkijan urasta Aalto-yliopistossa opiskellessaan.

”Osallistuin mielenkiintoisille ja haastaville maisterikursseille, jotka saivat minut ymmärtämään tutkimuksen tarjoamat mahdollisuudet. Minua viehättää – erityisesti Suomessa – akateeminen vapaus omien ideoiden toteuttamiseen. Mahdollisuus tarttua toimeen Aalto-yliopiston mahtavassa infrastruktuurissa vahvisti päätöstäni ryhtyä tutkijaksi.”

Opiskelijat vastaavat opetukseen hyvin kokiessaan olevansa osa jotain tieteellisesti tai teknisesti haastavaa ja tärkeää.

Glenn Ross

Rossin tutkimusryhmän tarjoamalla maisterikurssilla opiskelijat pääsevät kehittämään mikroelektroniikan integraatiostrategioita. Koska kurssin sisältö liittyy Rossin tekemään tutkimustyöhön, hän päätyi kurssin opettajaksi.

”Opettaminen on hieno tilaisuus ja toimii mittarina sille, miten hyvin itse ymmärrän opettamani aiheet. Jos pystyt opettamaan jotain hyvin, tiedät aihesta paljon”, hän sanoo.

Mikä sitten tekee opettajasta hyvän? Vuoden Sytyttäjältä pitäisi saada luotettava vastaus.

”Mielestäni siihen liittyy monia asioita. Hyvä opettaja pyrkii jatkuvasti kehittämään kurssiaan sekä omia taitojaan. Tämä onnistuu keskustelemalla henkilökohtaisesti opiskelijoiden kanssa ja ottamalla edellisvuosien palautteen huomioon sekä toimimalla sen mukaisesti. Opiskelijat myös reagoivat yleensä positiivisesti, jos opettaja on itse innostunut.”

”Lopuksi, opiskelijat vastaavat opetukseen hyvin kokiessaan olevansa osa jotain tieteellisesti tai teknisesti haastavaa ja tärkeää. Hyvä esimerkki tästä ovat projektityöryhmät, joissa opiskelijat työstävät aktiivisesti ongelmia, joilla on todellista teknologista merkitystä.”

Siinä se.

Toinen Vuoden 2018 Sytyttäjä -palkinto myönnettiin Mika Nupposelle.

Teksti ja kuva: Linda Koskinen

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu

Lue lisää uutisia

Opinnot Julkaistu:

Uusi kurssi Kemiantekniikan asiantuntijaksi kehittyminen on alkamassa tammikuussa

Haluatko kehittyä hyvinvoivaksi, omat vahvuudet tuntevaksi, tuotteliaaksi oman alan ammattilaiseksi? Tule uudelle CHEM-C2005 Kemiantekniikan asiantuntijaksi kehittyminen-kurssille! 
Moderni onnellisuuden kehokartta on pitkälti samanlainen muinaisen Mesopotamian onnellisuuden kehokartan kanssa – poikkeuksena tästä on maksa, joka hohtaa muinaisilla mesopotamialaisilla silmiin pistävästi. Kuva: Moderni/PNAS: Lauri Nummenmaa et al. 2014, mesopotamialainen: Juha Lahnakoski 2024.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Miltä tunteiden kehokartat näyttivät muinoin ja nyt? Mesopotamiassa onnellisuus hohti paljon vahvemmin maksan alueella

Monitieteinen tutkijatiimi on pyrkinyt laajan tekstiaineiston avulla selvittämään, miten muinaisen Mesopotamian alueen ihmiset kokivat tunteita kehossaan tuhansia vuosia sitten. Analyysi perustuu noin miljoonaan muinaisen akkadin kielen sanaan, jotka ovat peräisin Uus-Assyrian valtakunnasta (934–612 eaa) säilyneiden savitaulujen nuolenpääkirjoituksesta.
Opinnot Julkaistu:

Hyvä akateeminen käytäntö opinnoissa Aalto-yliopistossa, ohje päivitetty

Hyvä akateeminen käytäntö opinnoissa Aalto-yliopistossa -ohje tulee voimaan 1.1.2025. Ohje hyväksyttiin Akateemisten asiain komiteassa syyskuussa 2024. Tämä ohje korvaa aiemman, vuonna 2011 hyväksytyn ohjeen ” Aalto-yliopiston opiskelua koskevat eettiset säännöt ja niiden rikkomusten käsittely”.
Aalto University students walking at campus on summer
Opinnot Julkaistu:

CoDaS Master's Programme in Communications and Data Science (Erasmus Mundus) - hakuaikaa 10.1. asti

CoDaS on viiden eurooppalaisen yliopiston yhteinen kansainvälinen maisteriohjelma.