Olli Seppänen nimitetty Professor of Practice -tehtävään Aalto-yliopistoon

Professuurin ala on rakentamisen tuotantotalous.

TkT Olli Seppänen (s. 1977) on nimitetty Professor of Practice -tehtävään Aalto-yliopiston insinööritieteiden korkeakoulun rakennustekniikan laitokselle 1.5.2015–30.4.2020 väliseksi ajaksi. Professuurin ala on rakentamisen tuotantotalous.

Seppänen on aiemmin työskennellyt useita vuosia rakennustuotannon ja rakennustalouden tutkimus-, koulutus- ja kehitystehtävissä sekä kotimaassa että ulkomailla. Viimeiset kuusi vuotta hän on työskennellyt Yhdysvalloissa.

Hänellä on runsaasti kokemusta yritystoiminnasta ja johtajuudesta muun muassa perustamiensa yritysten Dynamic System Solutions Oy, Vico Software Inc ja DynaRoad Oy kautta. Seppäsen yhteistyökumppaneihin kuuluvat monet kotimaiset rakennusalan yritykset, kuten Skanska, NCC, Hartela ja SRV sekä amerikkalaiset yritykset, kuten Webcor, Turner Construction ja DPR Construction.

Seppänen on vienyt aktiivisesti maailmalle Suomen korkeatasoista rakennusalan johtamisosaamista. Hän on toiminut vuosittain luennoitsijana muun muassa Stanfordin ja Berkeleyn yliopistoissa ja kehittänyt samalla uusia innovatiivisia opetusmenetelmiä. Hän on julkaissut tieteellisiä artikkeleita ja lukuisia konferenssijulkaisuja rakentamisen tuotannonohjauksesta. Hän vieraili Stanfordin yliopistossa stipendiaattina vuosina 2005–2006. Seppänen kirjoitti yhdessä australialaisen professorin Russell Kenleyn kanssa oppikirjan Location-Based Management System for Construction (LBMS)..

Seppänen on toiminut aktiivisesti kansainvälisessä International Group of Lean Constructionissa, jossa hän toimii vuoden 2015 konferenssin tieteellisen toimikunnan puheenjohtajana.

Olli Seppänen valmistui kauppatieteiden maisteriksi Helsingin Kauppakorkeakoulusta vuonna 2001 ja väitteli tekniikan tohtoriksi rakennustuotannon ja –talouden alalta vuonna 2009 Teknillisestä korkeakoulusta. Kunniamaininnan saaneen väitöskirjan aiheena oli Empirical research on the success of production control in building construction projects.

Yhteystiedot:

Professori Olli Seppänen

Vidha Saumyan teos, jossa groteskeja ihmishahmoja

Aalto ARTSin alumni Vidha Samyan teos esillä Venetsian biennaalissa 2024

Metallikuutio, jota kädet koskettaa

IoT Paja Säätiö lahjoittaa miljoona euroa Insinööritieteiden korkeakoululle

Palkinnot ja tunnustukset, Kampus, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tule mukaan ensimmäiseen Aallon avoimen tieteen palkintotapahtumaan

Silmälasipäinen mies katsoo kameraan, taustalla kesäinen luonto
Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu: