Olli Ikkala nimitetty Aalto-professoriksi

Teknillisen fysiikan laitoksen professori Olli Ikkala on nimitetty Aalto-professoriksi. Arvonimi myönnetään professoreille, joiden tieteelliset ansiot ovat poikkeuksellisen merkittäviä.
Rehtori Ilkka Niemelä nimitti Olli Ikkalan (oik.) Aalto-professoriksi lukuvuoden avajaisseremoniassa 5.9.2018. Kuva: Mikko Raskinen/Aalto-yliopisto

Professori Ikkalan pitkäaikainen työ materiaalitutkimuksen parissa on keskittynyt toiminnallisiin materiaalehin, molekyylien itsejärjestymiseen, biomimetiikkaan ja luonnon materiaalien ominaisuuksien hyödyntämiseen. Ikkala on toiminut professorina Aalto-yliopistossa ja sitä ennen Teknillisessä korkeakoulussa vuodesta 1999. Hän johtaa poikkitieteellistä, fyysikoita, kemistejä ja materiaalitutkijoita yhdistävää Molecular Materials -tutkimusryhmää.

"Biomimetiikka etsii keinoja valmistaa luonnon materiaalien, kuten silkin, helmiäisen, lumpeenlehden ja selluloosan nanokuitujen, ominaisuuksia jäljitteleviä rakenteita, joita voisi käyttää korkeassa teknologiassa. Suurin, vielä ratkaisematon haaste on korvata perinteiset muovit ja polymeerit ekologisesti ja taloudellisesti kestävillä biomimeettisillä materiaaleilla", Ikkala kuvaili työtään puheessaan Aalto-yliopiston avajaisseremoniassa 5. syyskuuta 2018.

"Voisivatko tulevaisuuden materiaalit sopeutua, reagoida ja kehittyä biologisten materiaalien tavoin? Edistystä tapahtuu tutkimuksessa jatkuvasti, mutta se vaatii aktiivista ja tiivistä yhteistyötä kemistien, biologien, fysikaalisten mallintajien ja insinöörien kesken."

Professori Ikkala on saanut arvostetun, 2,5 miljoonan euron Euroopan tutkimusneuvoston Advanced Grant -rahoituksen kahdesti, vuosiksi 2012–2016 ja 2017–2021. Hän on niin ikään toiminut Suomen Akatemian nimittämänä akatemiaprofessorina kaksi kautta, 2005–2010 ja 2012–2016.

Ikkala on myös johtanut viisi vuotta tutkimuksen kansallista huippuyksikköä Centre of Excellence in Molecular Engineering of Biosynthetic Hybrid Materials HYBER. Yksikössä työskentelee 60 tutkijaa eri tieteenaloilta.

Ikkala on urallaan julkaissut 300 vertaisarvioitua tieteellistä artikkelia, joihin on viitattu yhteensä yli 15 000 kertaa. Hän on ohjannut myös 27 väitöskirjaa.

IIkkala on kutsuttu sekä Suomalaisen Tiedeakatemian että Tekniikan Akatemian jäseneksi.

Aalto-yliopiston rehtori Ilkka Niemelä kiitti professori Ikkalaa mittavista tieteellisistä saavutuksistaan lukuvuoden avajaisseremoniassa.

"Kansainvälinen tiedeyhteisö Aallossa ja sen ulkopuolella arvostaa professori Ikkalaa suuresti, hän on todella esimerkillinen tutkija."

kukka-asetelma
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Yli 60 kauppatieteiden kandidaattiopiskelijaa palkittiin stipendillä

Ilkka Kontulan säätiön henkilökohtaisen apurahan suuruus on 1 000 euroa.
Shankar Deka on sähkötekniikan ja automaation laitoksen apulaisprofessori.

Robotiikka tarvitsee turvallisia käyttäytymismalleja

Robotiikka ja autonomiset järjestelmät kehittyvät nopeasti. Algoritmit, jotka kestävät häiriöitä ja epävarmuustekijöitä järjestelmässä ja ympäristössä, ovat kehityksen kannalta kriittisiä.
Kesäinen Otaniemen rantanäkymä, jossa Aalto-yliopiston logo ja tapahtuman nimi sekä VTT:n ja Avoimen tieteen logot.
Kampus, Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Avoimen tieteen ja tutkimuksen kesäpäivät 2024 järjestetään Aalto-yliopistossa

Avoimen tieteen kesäpäivät pidetään Aalto-yliopiston Otaniemen kampuksella ja Zoomissa 3.–4.6. Ilmoittauduthan 3.5. mennessä!
Aalto-yliopiston valaistu logo. Juhlavieraita logon takana tarkastelemassa radioantennia.
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Metsähovin radio-observatorion 50-vuotisjuhla - kurkkaa kuvia tapahtumasta

Aalto-yliopiston Metsähovin radio-observatorio täytti tänä vuonna 50 vuotta. Observatorion syntymäpäivänä, torstaina 11. huhtikuuta, juhlavieraat kokoontuivat observatoriolle juhlistamaan menneitä vuosikymmeniä radioastronomisen tutkimuksen parissa.