Nokia Säätiön tunnustuspalkinto Suomen tekoälypioneerille, Aallon professori Erkki Ojalle

Koneoppimisen, hahmontunnistuksen ja neuroverkkojen uranuurtaja, Aalto-yliopiston emeritusprofessori Erkki Oja on saanut Nokia Säätiön vuoden 2017 tunnustuspalkinnon.
Erkki Oja (vas.), Nokian toimitusjohtaja Rajeev Suri (kesk.). Kuva (c): Nokia Säätiö / Mats Vuorenjuuri, Unikuva

Suomalainen tiedeyhteisö on ollut vuosikymmenien ajan vahvasti mukana koneoppimisen, neuraalilaskennan ja algoritmien kehittämisessä.

”Professori Oja on alan pioneereja ja hänen tieteelliset ansionsa ovat huomattavat. Hän on ohjannut hyvin suuren joukon alan tutkijoita ja insinöörejä opinnoissaan ja tieteellisessä työssä. Oja on oivallinen esikuva tulevaisuuden jämerän tekniikan jämerille tekijöille”, kuvailee Nokia Säätiön puheenjohtaja Timo Ali-Vehmas.

Kun Oja aloitti tutkijanuransa 1970- ja 1980-luvuilla, tekoäly oli suomalaisissa yrityksissä varsin tuntematonta. Toimivia menetelmiä kehitettiin lähinnä vain tutkimuslaitoksissa, kunnes Tekes alkoi ajaa tekoälyä järjestelmällisesti yritysmaailmaan.

Oja oli 1990-luvulla mukana muun muassa ”Oppivat ja älykkäät järjestelmät” -teknologiaohjelmassa, jossa sovellettiin neuroverkkoja, sumeaa logiikkaa ja bayesilaista tilastollista päättelyä suurten teknologiayritysten ongelmiin. Oja ryhmineen on tehnyt esimerkiksi juuri Nokian kanssa yhteistyötä yli 20 vuotta.

Suomen vahvuus tekoälyn tutkimuksessa: yliopistojen ja yritysten yhteistyö

Tekoälyn tutkimus ja sen hyödyntäminen ovat Erkki Ojan mukaan nyt murrosvaiheessa. Suuret teknologiayhtiöt investoivat erilaisiin tekoälymenetelmiin, ja kysyntä koneoppimisen, syvien neuroverkkojen ja datatieteen asiantuntijoille on valtava.

”Vasta viime aikoina Suomeen on syntynyt yrityksiä ja start-upeja, jotka eivät tukeudu yliopistotutkimukseen, vaan rekrytoivat osaavia ihmisiä ja kehittävät itse omia, tekoälyyn perustuvia sovelluksiaan”, Oja huomauttaa.

”Maailma muuttuu: saamme uusia ’älykkäitä’ tuotteita ja palveluja, esimerkiksi automaattisen
puheentunnistuksen tai kielenkääntämiseen työkaluja, joita on jo markkinoilla. Yritykset tehostavat toimintaansa esimerkiksi mainonnan kohdistamisessa big datan ja koneoppimisen avulla käyttämällä keräämiään valtavia tietomassoja.”

Suomessa 1970-luvulle asti ulottuva tekoälyn tutkimuksen perinne ja yritysyhteistyö vahvistuvat entisestään, kun Aalto-yliopiston ja Helsingin yliopiston yhteinen Tekoälyn tutkimuskeskus aloittaa toimintansa ensi vuoden alussa.

”Tekoälytutkimuksen tila Aallossa ja Suomessa on erinomainen – uudessa Tekoälyn tutkimuskeskuksessa useiden tutkimusindikaattorien perusteella maailmanluokkaa. Suomessa tehdään Pohjoismaihin ja myös muuhun maailmaan verrattuna huomattavasti enemmän tekoälytutkimusta suhteessa muuhun tietojenkäsittelytieteeseen”, Erkki Oja sanoo.

URL kopioitu

kuva pikku finlandian puupilarista ja teksti time out

Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Mustavalkokuvassa hattupäinen mieshahmo katsoo eteenpäin kädet rinnan edessä
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Jussi-palkintoja elokuvataiteen laitoksen alumneille

Kotimaisen elokuvan viime vuoden parhaimmistoa palkittiin.
Nanoselluloosaa
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu: