Nokia lahjoittaa Aalto-yliopistolle kvanttiteknologian tohtorikoulutusohjelman käynnistämiseen

Nokian ja Aallon yhteinen tohtorikoulutusohjelma käynnistyy tänä vuonna. Kaksi ensimmäistä tohtoriopiskelijaa rekrytoidaan ohjelmaan mahdollisimman pian.
Aalto_University_Quantum_Exhibition_Dipoli_16-10-2019
Kuva: Mikko Raskinen

Nokian ja Aallon yhteinen kvanttiteknologian tohtorikoulutus käynnistyy tänä vuonna. Nokian 150 000 euron lahjoituksen avulla kaksi ensimmäistä tohtoriopiskelijaa rekrytoidaan ohjelmaan mahdollisimman pian. Voit hakea ohjelmaan tästä.

Aalto investoi ohjelmaan rekrytoimalla myös omia tohtoriopiskelijoita sekä vastaamalla ohjelman hallinnosta ja väitöstutkimusten ohjauksesta. Jotta ohjelma saataisiin täyteen vauhtiin, sille etsitään parhaillaan lisää ulkopuolista rahoitusta.

Lisää kvanttiteknologian asiantuntijoita tarvitaan kiireesti

”Kvanttimekaanisten tilojen hallinnasta odotetaan uutta teknologista vallankumousta, ei vain nopeampia ja tarkempia antureita ja tietokoneita, vaan myös täysin uusia, toistaiseksi tuntemattomia käyttökohteita. Pula osaajista on jo nyt iso haaste, ja se vain pahenee, jos emme toimi ripeästi”, sanoo kvanttiteknologian professori ja Aalto-yliopiston ohjelmajohtaja Mikko Möttönen.

Ohjelman tutkimuksen ja koulutuksen painopistealueita ovat tällä hetkellä suprajohtavat sähköpiirit, kuten kvanttitietokoneiden rakentamiseen käytetyt piirit, kvanttitietokoneiden tekemien virheiden korjaustekniikat, kubittien ympäristöstä syntyvien virheiden lähteiden ymmärtäminen, algoritmit, joita voidaan käyttää tehokkaasti kvanttitietokoneilla, sekä anturit jotka hyödyntävät kvanttiominaisuuksia.

”Kvanttiteknologian avulla voimme löytää uusia tapoja vastata maailman suurimpiin haasteisiin, kuten ilmastonmuutokseen ja kyberturvallisuuteen. On hienoa, että voimme laajentaa pitkäaikaista ja menestyksekästä kumppanuuttamme Aallon kanssa tälle tärkeälle tutkimusalueelle,” sanoo Hannu Kauppinen, teknologiajohtaja, Nokia Technologies.

Nokian lahjoitus avaa tietä kansalliselle kvanttiteknologian tohtorikoulutusohjelmalle, jota InstituteQ – Suomen kvantti-instituutti parhaillaan valmistelee. InstituteQ:n tehtävä on koordinoida kansallista kvanttitieteen ja -teknologian yhteistyötä. Instituutin perustivat Aalto-yliopisto, Helsingin yliopisto ja VTT vuonna 2021.

“Olemme erittäin kiitollisia Nokialle lahjoituksesta, joka mahdollistaa tämän ohjelman käynnistämisen. Odotamme innolla yhteistyömme syventämistä kvanttiteknologian alalla”, sanoo Aallon perustieteiden korkeakoulun dekaani Jouko Lampinen.

Nokialla ohjelmaa johtaa William Kennedy, Nokia Bell Labsin New Jerseyn kvanttilaboratorion johtaja. Ohjelman ohjausryhmään kuuluvat Kennedyn ja Möttösen lisäksi professori Jukka Pekola, joka toimii InstituteQ:n johtajana, Mikko Uusitalo, Nokia Bell Labsin Wireless Advanced Technologies -tutkimusosaston johtaja sekä professori Alexandru Paler.

Lisätietoja:

Susanna Jaarmo

Corporate Relations Manager, School of Science

Aiheeseen liittyviä jatko-opintomahdollisuuksia Nokia Bell Labsissa New Jerseyssä Yhdysvalloissa

Nokia Bell Labs hakee tutkijatohtoreita, joilla on kokemusta laimennusjäähdyttimen käytöstä, kiinnostusta tai kokemusta matalaulotteisesta elektronifysiikasta, heterorakenteen kasvatuksesta ja prosessoinnista sekä pienten signaalien mittauksesta. Sekä perustutkimukset ei-Abelisista järjestelmistä että niiden mahdollisesta käytöstä kubiteissa ovat työn mahdollisia tuloksia. Jos haluat saada lisätietoja, ota yhteyttä Robert Willettiin, [email protected]

Image from the conferment ceremony
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:
EU parlamentti
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Milja Mieskolainen: Euroopan Parlamentin Schuman-harjoittelu ylitti odotukseni

Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun laskentatoimen maisteriopiskelija Milja Mieskolainen oli jo aiemmin pohtinut hakemista harjoitteluun Euroopan Unioniin, mutta oli ajatellut harjoittelupaikan saamisen olevan liian haastavaa. Keväällä 2023 hän kuitenkin huomasi ilmoituksen harjoittelupaikoista ja päätti kokeilla hakemista, sillä avoinna oli kiinnostava paikka talouden hallinnan ja EMUn valvontayksikössä. Hakeminenkaan ei osoittautunut vaikeaksi. Milja haki paikkaa, sai sen ja harjoittelu Euroopan Parlamentissa alkoi lokakuussa.
Shankar Deka on sähkötekniikan ja automaation laitoksen apulaisprofessori.

Robotiikka tarvitsee turvallisia käyttäytymismalleja

Robotiikka ja autonomiset järjestelmät kehittyvät nopeasti. Algoritmit, jotka kestävät häiriöitä ja epävarmuustekijöitä järjestelmässä ja ympäristössä, ovat kehityksen kannalta kriittisiä.
kuva puhelimesta ihmisen kädessä
Mediatiedotteet Julkaistu:

Kuinka helpottaa tekstin näpyttelyä puhelimella? Tutkijat loivat ensi kertaa ihmisen tekstinsyöttöä simuloivan tekoälymallin

Malli auttaa ymmärtämään, mitkä tekijät sujuvoittavat ja mitkä puolestaan vaikeuttavat puhelimen näpyttelyä erilaisilla käyttäjäryhmillä.