Netradarin työkalulla saadaan parempi käyttäjäkokemus oikeanlaisen datan avulla
Netradar on vuonna 2017 perustettu yritys, jonka kotipaikka on Aalto Startup Centerissä Otaniemessä, Espoossa. Yrityksen toimitusjohtaja on IT- ja tietoliikennealan konkari Tomi Paatsila, joka on tullut tunnetuksi Nokialla eri tehtävissä sekä myöhemmin Omnitelen toimitusjohtajana.
Ennen Netradaria Paatsila työskenteli kansainvälisesti toimivassa konsulttiyritys Omnitelessä toimitusjohtajana ja tätä ennen hän oli pitkän pätkän töissä Nokialla, jossa viimeisessä roolissaan toimiessaan Yhdistyneissä Arabiemiraattikunnissa hän vastasi viiden vuoden ajan liiketoiminnan yksiköstä Lähi-Idässä ja Afrikassa.
Lista ei kuitenkaan lopu tähän, sillä Paatsila työskenteli aikaisemmin noin kymmenen vuoden ajan Singaporessa, jonka jälkeen hän ennätti vetää muutaman vuoden ajan liiketoimintayksikköä Suomessa.
”Aika pitkään olen toiminut kansainvälisten asiakkaiden kanssa”, Paatsila kertoo.
Palataan nykyhetkeen ja Netradarin perusajatukseen.
”Me autamme teleoperaattoreita, telealan regulaattoreita, teknologiatoimijoita ja yksityisiä yrityksiä keräämään käyttäjäkokemusta puhelimista. Millä tavalla verkkoyhteydet ja sovellukset toimivat kokonaisuutena."
Paatsila painottaa, että kaikki Netradarin keräämä data on anonyymiä ja aggregoitua, eli yhden käyttäjän tietoja on mahdotonta yksilöidä. Kerättyä dataa jatkojalostetaan siten, että asiakkaat voivat konkreettisesti kohdentaa heidän investointinsa oikeisiin paikkoihin, jotta käyttäjäkokemus paranee.
Käyttökokemuksen ymmärtäminen ja investointien kohdentaminen
Netradarin fokus on B2B-puolella ja ajatuksena on se, että asiakkaat keräävät itse dataa omasta asiakaskunnastaan. Paatsilan mukaan tämä tapahtuu aktivoimalla asiakkaan sovelluksessa pieni ohjelmistotyökalu, jonka käyttöönotto on “helpompaa kuin Google Analyticsin.” Tavallisille kuluttajille Netradar tarjoaa käyttäjäsovelluksen, jonka avulla verkon toimivuutta voi kuka tahansa testata.
Netradarin avulla asiakkaat voivat siis keskittyä asioihin, jotka parantavat käyttökokemusta: mitkä ovat trendit eri sovelluksien käyttökokemuksessa? Mitä eri sovellukset vaativat verkolta? Juuri se, että Netradarin asiakkaat keräävät itse tarvitsemansa datan, erottaa yhtiön sen kilpailijoista. Tämä data on vain asiakaan itse käytettävissä, joten se mahdollistaa heille todellisen kilpailuedun.
Netradar palvelun avulla asiakkaat eivät ainoastaan näe verkon peittoa, vaan sen lisäksi he pystyvät avaamaan ikkunan todelliseen käyttökokemukseen, mahdollisiin verkon pullonkauloihin ja kapasiteettirajoitteisiin. Tämä puolestaan auttaa asiakkaita kohdentamaan inventointeja juuri oikeisiin kohteisiin.
Netradarin kilpailijoiden tarjoamat palvelut tekevät aktiivitestausta ja puskevat ulos valtavan määrän dataa, kun taas Netradarin hybriditeknologian ansiosta taustalla tapahtuva verkon ja käyttökokemuksen mittaus ei juuri kuluta virtaa tai puhelimen mahdollista datapakettia. Erityisesti datan käyttö voi olla asiakkaille kynnyskysymys maissa, joissa datan hinnoittelu tapahtuu käytön mukaan.
”Datan tai akun käyttöä käyttäjä huomaa lainkaan, koska se on niin minimaalista. Me emme tee aktiivitestausta, joten emme lähetä tai vastaanota isoja datapaketteja”, Paatsila tiivistää. Puolestaan tämä taustalla kerätyn datan määrä on jo tässä vaiheessa valtava. Käyrä on nouseva ja asiakkaille tuotettu lisäarvo on merkittävä.
Vahva linkki Aaltoon
”Netradarin teknologiaa on kehitetty Aalto-yliopistossa useamman vuoden aikana kollegani professori Jukka Mantereen tiimin toimesta”, Paatsila kertoo.
Asiakasrajapinnassa liiketoiminnan konsulttina toiminut Paatsila tapasi Mantereen ja he yhdessä huomasivat merkittävän mahdollisuuden tämän teknologian soveltamisessa asiakasrajapinnassa.
Paatsila paljastaa myös sen, että Netradarin teknologiasta on tehty useampi väitöskirja ja diplomityö matkan varrella.
Loppuvuonna 2019 Netradar siirtyi osaksi European Space Agency Business Incubation Center -kiihdyttämöä (ESA BIC). Muutos ei ole järin suuri, sillä ESA BIC toimii samoissa tiloissa Aalto Startup Centerin kanssa. Syy oli looginen, sillä Netradar pyrkii tulevaisuudessa keräämään myös tietoa häirinnästä, joka kohdistuu satelliittien paikannussignaaleihin. Ajatus on ajankohtainen, sillä satelliittipaikannus on erittäin herkkä mahdolliselle häirinnälle.
“Kehitämme ESA BIC:ssä lisätoiminnallisuutta jo olemassa olevaan tuotteeseemme. Tällä uudella ratkaisulla voidaan mitata häiriöiden määriä ja paikkoja”, Paatsila summaa.
Toimiminen Aallon läheisyydessä on Paatsilalle luontainen ympäristö, sillä hän on itse aikoinaan valmistunut Aalto-yliopistosta diplomi-insinööriksi. Koska myös Netradarin taustalla on Aallon tutkimusta, niin linkki yliopiston ja yrityksen välillä on selkeä.
Mutta mikä on Netradarin seuraava askel? Paatsilan mukaan keskeisessä roolissa on liiketoiminnan laajentaminen kansainvälisesti. Tässä merkittävässä roolissa on uusien referenssiasiakkuuksien hankinta. Paatsila toteaa, että tuleva vuosi on erityisen tärkeä.
Lopuksi Paatsila vinkkaa, että heillä on vireillä varsin merkittäviä asiakkuuksia.
“Keep tuned”, toimitusjohtaja toteaa hymyillen.
Teksti: Samuli Leppälä
- Julkaistu:
- Päivitetty: