Neste ja Aalto-yliopisto strategiseen yhteistyöhön ‒ uusi tutkimusportfolio vahvistaa suomalaista kilpailukykyä.
Aalto-yliopiston ja Nesteen välisen aiesopimuksen allekirjoitus 10.10.2018

Neste ja Aalto-yliopisto ovat tänään allekirjoittaneet aiesopimuksen strategisesta yhteistyöstä ja uuden tutkimusportfolion perustamisesta. Yhteistyön tavoitteena on vahvistaa suomalaista kemianteollisuuden osaamista kemiantekniikan, bio- ja kiertotalouden sekä digitalisaation alalla. Lisäksi sen on tarkoitus tukea Nesteelle tärkeitä kasvu-alueita kuten uusiutuvia tuotteita ja vähähiilisiä ratkaisuja.

“Olemme erittäin iloisia Aalto-yliopiston kanssa tehtävästä uudenlaisesta strategisesta yhteistyöstä. Sen puitteissa luotavien projektien tarkoitus on parantaa suomalaisen kemianteollisuuden ja myös koko yhteiskunnan kilpailukykyä. Suomen ehdottomia vahvuuksia ovat koulutetut osaajat ja intohimo tutkimukseen ja innovaatioiden kehittämiseen. Tämä osaaminen ja halu uudistua ovat myös Nesteen menestyksen takana”, kertoo Nesteen toimitusjohtaja Matti Lievonen.

“Yhdessä Nesteen kanssa kykenemme tunnistamaan ja ratkaisemaan monimuotoisia haasteita sekä kouluttamaan kaukonäköisiä tulevaisuuden asiantuntijoita. Olemme olleet jo pitkään kumppaneita, mutta tämä strateginen yhteistyömalli ja uusi tutkimusportfolio avaavat oven aivan uudenlaiseen tekemiseen. Odotammekin yhteistyömme kasvavan ja laajenevan merkittävästi säännöllisen ja pitkäjänteisen panostuksen myötä”, sanoo Aalto-yliopiston rehtori Ilkka Niemelä.

Tutkimusportfolion projektien on määrä käynnistyä vuoden 2019 alkupuoliskolla.

Lisätietoja:

Janne Laine, dekaani, Aalto-yliopiston kemian tekniikan korkeakoulu, [email protected], puh. 050 465 6835
Lars Peter Lindfors, teknologiajohtaja, Neste, [email protected], puh. 050 458 3605

Kuva: Aalto-yliopiston rehtori Ilkka Niemelä ja Nesteen toimitusjohtaja Matti Lievonen allekirjoittivat aiesopimuksen Espoossa.

Event information on a yellow to coral gradient background with yellow bubbles and a photo of a colorful event space.
Palkinnot ja tunnustukset, Kampus, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tule mukaan ensimmäiseen Aallon avoimen tieteen palkintotapahtumaan

Kaikki aaltolaiset ovat tervetulleita, osallistuminen ei vaadi ilmoittautumista!
Silmälasipäinen mies katsoo kameraan, taustalla kesäinen luonto
Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:

Lahjoittajatarina - Yrjö Sotamaa: ”Yliopiston tukeminen on meidän oman tulevaisuutemme rakentamista”

Professori emeritus on yhä aktiivinen muotoilun vaikuttaja niin kotimaassa kuin kansainvälisellä kentällä. Hän on nykyään myös Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun kuukausilahjoittaja.
Image from the conferment ceremony
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:
Otakaari 1 kyltti Y-siipi
Kampus, Opinnot Julkaistu:

Maarintalon toiminnot siirtyvät Kandidaattikeskukseen

Maarintalo suljetaan toukokuun lopussa.