Nesslingin säätiön apuraha neljälle Aallon tutkijalle

Vuoden 2023 yleisessä rahoitushaussa Nesslingin säätiö myönsi yhteensä 2,6 miljoonaa euroa 28 hankkeelle. Rahoituksen saaneista hankkeista neljä on Aalto-yliopiston insinööritieteiden korkeakoulussa. Rahoitusta haki yhteensä 393 hanketta.
Aalto University

Rahoituksen saaneet tutkijat ja hankkeet Aalto-yliopistossa ovat:

Láng-Ritter Josias, postdoc, rakennetun ympäristön laitos: Avoimen tiedon ja työkalujen käyttö rajavesistöjen hallinnassa (OpenWaters).

Kateryna Tsytlishvili, postdoc, rakennustekniikan laitos: Uusi lähestymistapa antibioottien inaktivointiin jätevedessä käyttämällä biosorptiota ja edistyksellisiä hapetusprosesseja kylmillä alueilla.

Pekkinen Simo, tohtorikoulutettava, konetekniikan laitos: Vihreän vedyn varastointi vetytalouden mahdollistajana - käytännön haasteet ja skaalaus

Nicolette Slagle, tohtorikoulutettava, rakennetun ympäristön laitos: Kansalaisten osallistuminen saastuneen maan kunnostamiseen (väitöskirja)

Onnittelut!

Hankkeita arvioitaessa kiinnitettiin erityistä huomiota siihen, miten hakija oli osannut kytkeä oman tutkimuksensa osaksi laajempaa, luonnon järjestelmien ehdoilla tapahtuvaa kestävyysmurrosta. Esimerkkejä tässä onnistuneista hankkeista ovat Kateryna Tsytlishvilin postdoc-hanke, jossa kehitetään moderneja, ympäristöystävällisiä ja tehokkaita menetelmiä antibioottien käsittelyyn ja jäteveden desinfiointiin, sekä Simo Pekkisen väitöskirjatyö, jonka tavoitteena on ymmärtää ja ehdottaa ratkaisuja vetykaasun varastointiin liittyviin rajoitteisiin.

Nesslingin säätiön rahoituksella edistetään lasten ja nuorten mahdollisuuksia osallistua ekologisesti kestävän tulevaisuuden rakentamiseen, tieteen roolia kansalaistoiminnassa sekä kestävyysmurroksen etenemiseen pyrkiviä hankkeita eri tieteenaloilta.

Professori Maria Sammalkorpi

Tutustu meihin: Professori Maria Sammalkorpi

Sammalkorpi on väitellyt tohtoriksi Teknillisestä korkeakoulusta vuonna 2004. Väiteltyään Sammalkorpi on toiminut tutkijana mm. Princetonin ja Yalen yliopistoissa sekä Aalto-yliopistossa.
bakteereja ohjataan magneettikentän avulla
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Fyysikot saivat bakteerit uimaan lähes täydellisissä riveissä

Bakteerien ohjaaminen onnistui magneettikentän avulla. Löytö auttaa ymmärtämään bakteeripopulaatioiden käyttäytymistä ja voi jatkossa auttaa esimerkiksi kehittämään uuden sukupolven materiaaleja, joista kaavaillaan apua muun muassa lääkkeiden kohdennettuun kuljettamiseen kehon sisällä.
2020 rajanylitykset pohjoismaissa
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tutkijat loivat ainutlaatuisen ennustemallin kuvaamaan pandemian leviämistä maiden rajojen yli

Pohjoismainen yhteishanke pureutui koronaviruksen leviämiseen vuonna 2020. Tutkimuksen avulla voidaan jatkossa ennakoida paremmin, milloin ja mitkä matkustusrajoitukset ovat pandemiaolosuhteissa tarkoituksenmukaisia.
Event poster with a young researcher looking down with lighst and code reflected around her.
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Unite! Research Week 14.-18.lokakuussa, Grenoble-Autrans

Verkostoitumistapahtuma tohtoriopiskelijoille Unite!-verkoston yliopistoista.