Nakuna-näyttely kutsuu yleisön pohtimaan suomalaisuutta

Aalto-yliopiston muotoilun laitoksen opiskelijoiden Nakuna-näyttely juhlistaa satavuotiasta itsenäistä Suomea Milanon muotoiluviikolla.

Nakuna kutsuu kansainvälisen yleisön pohtimaan suomalaisuutta ja sitä mikä tekee Suomesta niin erityisen. Opiskelijoiden näyttely koostuu kolmesta installaatiosta: LAAVU, IKKUNA ja MANIFESTI, jotka vievät yleisön moniaistiselle matkalle suomalaisuuden ytimeen ja arvoihin. Teokset kuvastavat suomalaisuuden syvintä olemusta olla aito, suorapuheinen, rehellinen - alaston.

Laavu on saanut inspiraationsa suomalaisista jokamiehenoikeuksista tarjoten palan suomalaista luontoa juurevien suupalojen kera. Ikkuna heijastelee suomalaisten tapaa olla aitoja ja avoimia, kutsuen näyttelyvieraita pohdintoihin itsestä ja suhteesta muihin. Manifesti on kunnianosoitus tasa-arvoisuudelle, tarjoten vieraille mahdollisuuden tulla osaksi näyttelyä sanojen ja lauseiden muodossa.

Installaatioiden lisäksi NAKUNA tarjoaa kattauksen eri osastojen projekteja Aalto-yliopiston muotoilun laitokselta: Hanna-Kaisa Korolaisen sekä Aamu Salon tekstiilitaidetta, puustudion kokeellisia tuotteita, Bang & Olufsenin kanssa yhteistyössä toteutettuja äänentoistolaitteiden konsepteja sekä selluloosan käyttöä uusissa biomateriaaleissa tutkivan CHEMARTS-projektin.

Näyttely on avoinna 4.­–9.4.2017 ja se on suunnattu kaikille, jotka ovat kiinnostuneita suomalaisuuden ydinteemoista kuten läpinäkyvyydestä, avoimuudesta, luonnollisuudesta ja tasa-arvoisuudesta ja siitä miten nämä arvot ovat muuntuneet näyttäviksi installaatioiksi ja esineiksi. Näyttely tuo vahvasti esiin suomalaisuuden perusarvot ja rohkaisee ihmisiä olemaan avoimia, rehellisiä ja aitoja niin itselleen kuin toisillekin.

Lisätietoja ja lehdistömateriaalit:

Aalto-yliopisto, professori Timo Salli, p. 040 523 4099 [email protected]

Aalto-yliopisto, professori Ville Kokkonen p. +41 7925 14776 [email protected]

Nakuna Exhibition

URL kopioitu

People registration to SSD
Mediatiedotteet Julkaistu:

Vuoden suurimman kestävyystapahtuman ohjelma julkaistu - mukana muun muassa taloustieteilijä Kate Raworth ja presidentti Tarja Halonen

Aalto-yliopiston ja Helsingin yliopiston Sustainability Science Days -tapahtuma yhdistyy tänä vuonna maailman suurimman kestävyys- ja innovaatiokonferenssin kanssa. Tapahtumassa 2000 asiantuntijaa kokoontuu ratkaisemaan kestävyyshaasteita.
Kampus, Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Avoimen tieteen ja tutkimuksen kesäpäivät 2024 järjestetään Aalto-yliopistossa

Aalto-yliopisto järjestää Avoimen tieteen ja tutkimuksen kesäpäivät 2024 yhdessä Avoimen tieteen ja tutkimuksen kansallisen koordinaation ja Teknologian tutkimuskeskus VTT:n kanssa.
Kaksi tummiin pukeutunutta miestä istuu suunnittelemiensa huonekalujen keskellä
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Aaltolaisten muotoilua esillä Milanon huonekalumessuilla

Ilmakuvassa kosken kuivunut uoma, jonka ylittää silta.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Kuivuus on uhka runsaiden vesivarojen Suomessakin

Viime vuosikymmenien kuivista kausista on Suomessa aiheutunut vakavia vaikutuksia etenkin maataloudelle ja vesihuollolle.