Musiikkimuseo FAMEssa avautuu heinäkuussa Metal Export -näyttely

Näyttely pohjautuu akatemiatutkija Toni-Matti Karjalaisen käsikirjoitukseen.
Moder Heavy Metal Conference attendee passes (2018)
Myös Modern Heavy Metal -konferenssi järjestetään tänäkin kesänä, mutta verkossa. Kuvassa osallistujapasseja kesältä 2018. Kuva: Mikko Raskinen / Aalto-yliopisto
Toni-Matti Karjalainen. Kuva: Kalle Kataila / Aalto-yliopisto

Kauppakorkeakoulun dosentti Toni-Matti Karjalainen on tutkinut musiikkiteollisuuden ja -median kulttuurisia narratiiveja. Hänen mielenkiinnon kohteinaan ovat erityisesti suomalaisen metallimusiikin vienti, siihen liittyvät tarinat ja musiikin rooli Suomen maabrändin rakentumisessa.

Musiikkimuseo FAMEssa Kauppakeskus Triplassa avautuu 10. heinäkuuta näyttely nimeltään ”METAL EXPORT: TUOKIOKUVIA SUOMALAISEN HEVIMETALLIN MAAILMANMATKOILTA”. FAMEn Advisory Boardin jäsenenäkin vaikuttava Toni-Matti Karjalainen on tehnyt näyttelyn käsikirjoituksen, artistihaastattelut ja esinevalinnat, sekä osallistunut näyttelyn visuaaliseen suunnitteluun ja tekniseen toteutukseen osana suurempaa ammattilaistiimiä.

”Suomalaisella metallimusiikilla on vientiä! Musiikkimuseon näyttelyssä tuomme esille valikoituja tuokiokuvia suomalaisen hevimetallin maailmanmatkoilta 1980-luvulta tähän päivään. Se taustoittaa pienen pohjoisen maamme kehitystä metallimusiikin suurvallaksi; alkujaan marginaalisen musiikkigenren nousua Suomen musiikkiviennin ykköstuotteeksi ja maabrändin johtotähdeksi”, Toni-Matti Karjalainen kertoo.

”Näyttely pohjautuu sisällöltään pitkälti viime vuoden lopulla päättyneeseen akatemiatutkijan projektiini ”Trade of Cultural Narratives in Rock Music Industry”. Nyt on hienoa päästä kertomaan tutkimuksen sisällöstä suurelle yleisölle tiivistetyssä ja yllättävässä muodossa. Mukana on lyhyt historiakatsaus ja anekdootteja, mielenkiintoista esineistöä, livevideoita ja artistien uusia haastatteluita kiertue-estetiikkaa huokuvaan ”bäkkärimäiseen” (artistien takahuone) miljööseen ripoteltuina. Käykää ihmeessä tutustumaan näyttelyyn ja museoon, se on hieno paikka”, sanoo Toni-Matti Karjalainen.

Modern Heavy Metal -konferenssi pidetään pienimuotoisena ja verkossa

Toni-Matti Karjalainen järjesti osana tutkimusprojektiaan myös kansainvälisen Modern Heavy Metal (MHM)-konferenssin viisi kertaa vuosina 2015-2019. Tapahtuma pidetään tänäkin vuonna kesäkuun lopussa, mutta online-versiona. Konferenssin oli tarkoitus olla osa suurempaa kokonaisuutta yhdessä Metal Export -näyttelyn, Tuska-festivaalin ja erilaisten oheistapahtumien kanssa, mutta koronakriisi vesitti nämä suunnitelmat.

”Tällä kertaa, poikkeusoloista johtuen, järjestämme konferenssin pienimuotoisena ja verkossa. Esityksiä on tulossa yli 20 useasta eri maasta, ja toivomme, että saamme jälleen aikaan myös hyviä keskusteluita, etämoodista huolimatta. Zoom-pohjainen tapahtuma on avoin ja ilmainen kaikille metallimusiikin ja -kulttuurin tutkimuksesta kiinnostuneille yleisölle. Ohjelma valmistuu ja rekisteröinti aukeaa myöhemmin tässä kuussa”, Karjalainen kertoo.

Konferenssin jälkeen Toni-Matti Karjalainen siirtyy taidejohtamisen ja yrittäjyyden professoriksi Taideyliopiston Sibelius-Akatemiaan. Hänen viisivuotiskautensa tässä tehtävässä alkaa 1. elokuuta 2020.

Lisätietoja:
www.modernheavymetal.net
tonimattikarjalainen.info

Event information on a yellow to coral gradient background with yellow bubbles and a photo of a colorful event space.
Palkinnot ja tunnustukset, Kampus, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tule mukaan ensimmäiseen Aallon avoimen tieteen palkintotapahtumaan

Kaikki aaltolaiset ovat tervetulleita, osallistuminen ei vaadi ilmoittautumista!
Silmälasipäinen mies katsoo kameraan, taustalla kesäinen luonto
Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:

Lahjoittajatarina - Yrjö Sotamaa: ”Yliopiston tukeminen on meidän oman tulevaisuutemme rakentamista”

Professori emeritus on yhä aktiivinen muotoilun vaikuttaja niin kotimaassa kuin kansainvälisellä kentällä. Hän on nykyään myös Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun kuukausilahjoittaja.
Image from the conferment ceremony
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:
Ihminen, joka katsoo kohti tulevaisuutta
Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Viisi vinkkiä, joilla voit kehittää luovuuttasi tänä keväänä ja kesänä

YK viettää Maailman luovuuden ja innovaatioiden päivää 21. huhtikuuta. Kokosimme vinkkejä luovuuden oppimiseen.