Muotoilututkimusta, tiedettä ja teknologiaa sekä innovaatioita yhdistävää punaista lankaa etsimässä

Teollinen muotoilija, akatemiatutkija Andrea Botero Cabrera on nimitetty Aalto-yliopiston muotoilun uusista mahdollisuuksista (New frontiers in design) vastaavaksi professoriksi (Associate professor) elokuusta 2022 alkaen.
Andrea Botero Cabrera
Kuva: Mikko Raskinen / Aalto-yliopisto

Andrea Botero Cabrera on nimitetty Aalto-yliopiston muotoilun uusista mahdollisuuksista (New frontiers in design) vastaavaksi professoriksi (Associate professor) elokuusta 2022 alkaen. Professuuri tukee Aalto-yliopiston tehtävää etsiä ja rakentaa siltoja alojen, yhteisöjen, oppiaineiden ja tutkimuksen sekä käytännön tekemisen välille. Andrea Botero Cabrera tulee työskentelemään Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun muotoilun laitoksen ohjelmien kanssa, esimerkiksi maisteriohjelmien Collaborative and Industrial Design ja Creative Sustainability sekä uuden kansainvälisen muotoilun kandiohjelman parissa.

”Haluan luoda rakenteellisia yhteyksiä ja mahdollistaa innovointia yli rajojen, yhteistyössä muotoillen. Toivon, että voin tuoda opetukseen konseptuaalista, teoreettista ja metodologista ajattelua, mikä edesauttaa monimutkaisten, sosiaalisten ja oikeudenmukaisten uudistusten tekemistä. Kriittinen ja luova näkökulma on tarpeen yhtä hyvin arkielämässä kuin kokeellisessa työssä”, Botero Cabrera sanoo.

Akateemisella urallaan Andrea Botero Cabrera on ollut akatemiatutkijana vuodesta 2019 ja  post-doc-tutkijana Oulun Tieto- ja sähkötekniikan tiedekunnassa(2016-2017). Hän on toiminut projektijohtajana Aalto ARTSin median laitoksella, minne hän teki väitöskirjansa ja opetti uuden median maisteriohjelmassa. Vuonna 2006 hän oli vierailevana tutkijana Etelä-Afrikan Pretorian Meraka Institute of Technologyssa, ja vuonna 2008 Stanfordin yliopistossa Yhdysvalloissa. Lisäksi vuonna 2014 hän toimi vierailevana professorina Kolumbian Universidad de los Andes -yliopistossa.

Teollisen muotoilijan roolissa Andrea Botero Cabrera on työskennellyt vuorovaikutus- ja palvelumuotoilun sekä tutkimuksen parissa, monissa eri rooleissa luovien käytäntöjen, muotoilun ja digitaalisten teknologioiden saralla. Ennen Suomeen asettumistaan hän työskenteli perustamassaan muotoilutoimistossa Bogotassa. Lisäksi hän on muotoilualan konsulttitoimiston Suo&Co osakas.

Andrea Botero Cabrera on työskennellyt muotoilun maailmassa sen eri tasoilla ja erilaisissa risteyskohdissa. Kaikkia töitä on kuitenkin yhdistänyt halu löytää oikeudenmukaisia muotoilu- ja innovaatioprosesseja. Hän on ennen kaikkea kiinnostunut siitä harmaasta alueesta, joka sijaitsee muotoilututkimuksen, tieteen ja teknologian sekä innovaatioiden risteyskohdassa.

"Uskon, että kaikki innovaatiotoiminta on yhteisöllistä", hän sanoo.

Kyseessä on Yrjö Sotamaan professuuri eli yksi kolmesta nimikkoprofessuurista, jotka Aalto-yliopisto perusti vuonna 2011 perustajakorkeakoulunsa rehtoreille. Muut nimikkoprofessuurit ovat Eero Kasasen professuuri (sijoittuu Kauppakorkeakouluun) sekä Matti Pursulan professuuri (sijoittuu johonkin neljästä tekniikan alan korkeakoulusta).

Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Hymyilevä Raili Pönni seisoo neuvotteluhuoneessa, taustalla näkyy ikkunasta Dipolin piha-aluetta.
Nimitykset Julkaistu:

Aalto-yliopiston kehitysjohtajaksi on nimitetty Raili Pönni

Raili Pönni on toiminut aiemmin yliopiston suunnittelupäällikkönä ja väliaikaisena kehitysjohtajana.
Sinipaitainen silmälasipäinen mies istuu ja katsoo kameraan hymyillen
Nimitykset Julkaistu:
Potrettikuva Suzanne Innes-Stubbista, hän hymyilee ja katsoo kohti kameraa
Nimitykset, Yliopisto Julkaistu:

Suzanne Innes-Stubb nimitetty johtavaksi työelämäasiantuntijaksi Aalto-yliopiston kauppakorkeakouluun

Yritysjuridiikan asiantuntija Innes-Stubb vahvistaa Kauppakorkeakoulun osaamista vastuullisessa yritystoiminnassa. Hän aloittaa tehtävässä syyskuun alussa.