Muotoiluopiskelijat vahvasti esillä Habitare-messuilla

Muun muassa Aallon tekstiilisuunnittelun opiskelijoiden töitä on esillä Protoshop-näyttelyssä.
Matilda Palmu: Night Flowers

Aallon tekstiilisuunnittelun maisteriohelman (Master's Programme in Fashion, Clothing and Textile Design FaCT) opiskelijoita on esillä kuratoidussa Protoshop-näyttelyssä. Imu Designin ja Suomen Messujen yhdessä tuottama kuratoitu näyttely toimii muotoilijoiden ja yritysten yhteistyöfoorumina, jossa suunnittelijat voivat testata tuoteideoidensa kiinnostavuutta ja tavata mahdollisia valmistajia ja käyttäjiä.

"Night Flowers -työni sisustustekstiilit valittiin monen hakijan joukosta mukaan näyttelyyn. Näyttely on yksi kiinnostavimmista nuorien muotoilijoiden töitä esittelevistä näyttelyistä messuilla", iloitsee tekstiilisuunnittelun maisteriopiskelija Matilda Palmu.

Protoshop järjestetään tänä vuonna 11. kertaa. Tapahtuma on vakiinnuttanut asemansa vuosittaisena katsauksena uuteen suomalaiseen muotoiluun. Tapahtuma on esitellyt yhteensä 128 tuoteideaa 120 suunnittelijalta. Tänä vuonna esillä on 10 uutta työtä.

Nuoret muotoilijat esiin

Aallosta hiljattain kalustemuotoilijoiksi ja sisustusarkkitehdeiksi valmistuneet Heidi Huovinen ja Elisa Luoto ovat perustaneet Young Finnish Designin, jonka tarkoituksena on nostaa esiin nuoria tulevaisuuden muotoilijoita. Huovinen ja Luoto haluavat nostaa esiin kysymyksen siitä, missä ovat seuraavat suomalaisen muotoilun lahjakkuudet kuten Alvar Aalto aikanaan.

"Suomessa on valtava design-potentiaali ja muotoilukoulutus on maailman huippua, mutta missä se näkyy? Mitä suomalaiselle muotoilulle kuuluu tänä päivänä ja minkälaista on olla nuori uransa alkuvaiheessa oleva muotoilija?", he pohtivat.

Suomessa on paljon lahjakkaita nuoria kalustemuotoilijoita, jotka kamppailevat saman ongelman parissa: on vaikea saada prototyyppejä valmistukseen ja myyntiin. Young Finnish Designin tavoitteena on auttaa nuoria uransa alkuvaiheessa olevia muotoilijoita tämän ongelman ratkaisemiseksi, jotta jokaisen ei tarvitsisi kamppailla saman ongelman kanssa yksin.

Tällä hetkellä toiminnassa on mukana perustajien lisäksi muotoilijat Lassi Alestalo, Minna Kemppainen, Henri Judin sekä Vuoden nuoreksi muotoilijaksi 2019 valittu Laura Väre.

Young Finnish Designin osastolla (6m8) esitellään myös maisteriopiskelija Lassi Alestalon suunnittelema saarninen Piano-tuoli.

Habitare-messut ja Protoshop-näyttely ovat osa Helsinki Design Weekiä, jonka tapahtumissa ja näyttelyissä Aalto-yliopiston muotoilun opiskelijat ovat näkyvästi esillä.

Ihminen, joka katsoo kohti tulevaisuutta
Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Viisi vinkkiä, joilla voit kehittää luovuuttasi tänä keväänä ja kesänä

YK viettää Maailman luovuuden ja innovaatioiden päivää 21. huhtikuuta. Kokosimme vinkkejä luovuuden oppimiseen.
Shankar Deka on sähkötekniikan ja automaation laitoksen apulaisprofessori.

Robotiikka tarvitsee turvallisia käyttäytymismalleja

Robotiikka ja autonomiset järjestelmät kehittyvät nopeasti. Algoritmit, jotka kestävät häiriöitä ja epävarmuustekijöitä järjestelmässä ja ympäristössä, ovat kehityksen kannalta kriittisiä.
Kesäinen Otaniemen rantanäkymä, jossa Aalto-yliopiston logo ja tapahtuman nimi sekä VTT:n ja Avoimen tieteen logot.
Kampus, Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Avoimen tieteen ja tutkimuksen kesäpäivät 2024 järjestetään Aalto-yliopistossa

Avoimen tieteen kesäpäivät pidetään Aalto-yliopiston Otaniemen kampuksella ja Zoomissa 3.–4.6. Ilmoittauduthan 3.5. mennessä!
Kaksi tummiin pukeutunutta miestä istuu suunnittelemiensa huonekalujen keskellä
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Aaltolaisten muotoilua esillä Milanon huonekalumessuilla

Italialaisen muotoilijan ja japanilaisen arkkitehdin suomalaisesta kulttuurista inspiroitunutta yhteistyötä nähdään Salone del Mobile -messuilla Milanossa huhtikuussa. INTERDEPENDENCE-näyttelyssä on esillä myös muita projekteja Aallosta.