Muotoilun opiskelijat ja henkilökunta esillä Ceramic Values -konferenssissa

Aaltolaiset esittelivät töitään ja ajatuksiaan keramiikasta keramiikkateollisuuden historiallisessa keskuksessa Stoke-on-Trentissä.
Kuva: Minerva Juolahti

Ceramic Values -konferenssin tavoitteena oli avata keskustelua arvoista ja rooleista, joita keramiikalla on yhteiskunnassa. Konferenssissa oli kolme keskeistä teemaa: taidot, arvot ja paikka. Puhujina olivat muun muassa Muotoilun laitoksen professori Maarit Mäkelä, luennoitsijat Nathalie Lautenbacher ja Anna van der Lei sekä opiskelijat Tuuli Saarelainen ja Saija Halko. Tohtorikoulutettava Priska Falin piti konferenssissa työpajan. Konferenssin yli 350 osallistujaa tulivat Taiwanista, Kiinasta, Etelä-Koreasta, Japanista ja eri puolilta Eurooppaa.

Konferenssi pidettiin 5.-6. lokakuuta, ja se oli osa British Ceramics Biennial (BCB) -festivaalia. BCB on nykykeramiikkaan keskittynyt festivaali, joka koostuu näyttelyistä, työpajoista ja kilpailuista. Tänä vuonna se järjestetään Stoke-on-Trentissä 23.9.-5.11. Festivaalilla nähdään myös kiertävä näyttely Ceramics and its Dimensions: Shaping the Future, jonka suunnittelusta ja toteutuksesta vastaa Muotoilun laitos. Sekä näyttely että konferenssi ovat osa European Ceramics and its Dimensions -projektia, jonka on osittain rahoittanut EU: n Creative Europe -ohjelma. Muotoilun laitos on yksi hankkeen kumppaneista ja johtaa yhtä sen osaprojekteista.

Keskustelua savesta materiaalina, käsityöstä ja paikan merkityksestä

Empirica-tutkimusryhmän vetäjän professori Maarit Mäkelän esityksessä teemoina olivat luovuus, materiaali ja paikka. Hänen mukaansa taiteellisessa prosessissa materiaalilla on tärkeä rooli. Hän puhui vuorovaikutussuhteesta, jossa hän heittäytyi materiaalin maailmaan viettäessään vuoden työskennellen ja keräten materiaaleja Uuden-Seelannin tuliperäisessä luonnossa. Osa vuoden tuloksista on nähtävissä Ceramics and its Dimensions: Shaping the Future -näyttelyssä. Myös opiskelijat Tuuli Saarelainen ja Saija Halko puhuivat paikan merkityksestä käsitellessään esityksessään yhteistyössä Hanna-Kaarina Heikkilän kanssa tehtyä työtään "Spirit of the Place", joka on myös osa näyttelyä. Yhteisteoksessaan he halusivat muuttaa kokemuksiaan vanhasta posliinitehtaasta ainutlaatuisiksi taideteoksiksi.

Maarit Mäkelä. Kuva: Minerva Juolahti.

Aalto-yliopiston luennoitsijat Nathalie Lautenbacher ja Anna van der Lei pitivät omat esityksensä Ceramics and its Dimensions: Shaping the Future-näyttelyn näyttelytilassa. Luennoitsija Lautenbacher puhui ruokaan liittyvästä suunnittelusta ja pienen mittakaavan käsityötuotannon arvoista. Hän totesi, että käsityötaito ei merkitse vain perinnettä, vaan se on myös osa tulevaisuutta. Anna van der Lei puhui esityksessään hieman erilaisesta tavasta lähestyä keramiikan tuotantoa kertoessaan työstään "CHIL-DISH". Teos koostuu lasten piirustuksiin perustuvista astioista, jotka on tehty mallintaen ensin lasten piirustuksista 3D-versiot, jotka on sitten 3D-tulostettu posliinilla. Hänen mielestään lapsille suunniteltaessa heidät pitäisi myös osallistaa itse prosessiin jo varhaisessa vaiheessa. Teos "CHIL-DISH" on myös osa näyttelyä. Aalto-yliopiston tohtorikoulutettava, Empirica-tutkimusryhmän jäsen Priska Falin veti konferenssissa interaktiivisen savityöpajan. Clay Pit -työpaja kehottaa osallistujia tutkimaan saven mahdollisuuksia suurten savialtaiden, useiden keramiikkamateriaalien, ylisuurten savityökalujen ja muun luovan rekvisiitan avulla. Työpaja on avoinna koko BCB-tapahtuman ajan.

Näyttelytilana vanha keramiikkatehdas

Keramiikan läsnäolon voi aistia kaikkialla Stoke-on-Trentissä: joka puolella on vanhoja keramiikkatehtaita, pullouuneja ja arkkitehtonisia keraamisia koristeita. Vaikka Stoke-on-Trent voidaankin nähdä englantilaisen keramiikkateollisuuden kehtona, sielläkin tehtaita on viime vuosikymmeninä suljettu. Myös Spode-China-Halls, jossa Ceramics and its Dimensions: Shaping the Future -näyttely nyt on esillä, oli toiminnassa oleva keramiikkatehdas vielä vajaat kymmenen vuotta sitten. Nyt se on saanut uuden elämän näyttelypaikkana. Vanhan tehtaan sisätilat tarjoavat näyttelylle samankaltaiset puitteet kuin vanha Kahla-posliinitehdas, missä useat näyttelyn teokset saivat syntynsä kokeellisessa työpajassa keväällä 2016. BCB: n ja Stoke-on -Trentin jälkeen näyttely matkaa Berliiniin ja avautuu siellä tammikuussa 2018.

Clay Pit - työpaja. Kuva: Minerva Juolahti.

Vidha Saumyan teos, jossa groteskeja ihmishahmoja

Aalto ARTSin alumni Vidha Samyan teos esillä Venetsian biennaalissa 2024

Suomen paviljongissa Venetsian 60. kansainvälisessä taidebiennaalissa nähdään näyttely The pleasures we choose. Näyttely on esillä 24.11.2024 asti.
Kuvassa Tuli ja Savu -runouslehden ilmettä
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Vuoden Huiput-palkintoja visuaalisen viestinnän muotoilijoille

Visuaalisen viestinnän muotoilun opiskelijat ja professori palkittiin Vuoden Huiput -gaalassa, jossa juhlittiin parasta suomalaista luovaa suunnittelua.
Metallikuutio, jota kädet koskettaa

IoT Paja Säätiö lahjoittaa miljoona euroa Insinööritieteiden korkeakoululle

Lahjoitus on kohdennettu teollisen internetin ja digitaalisten kaksosten tutkimukseen ja opetukseen.
Event information on a yellow to coral gradient background with yellow bubbles and a photo of a colorful event space.
Palkinnot ja tunnustukset, Kampus, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tule mukaan ensimmäiseen Aallon avoimen tieteen palkintotapahtumaan

Kaikki aaltolaiset ovat tervetulleita, osallistuminen ei vaadi ilmoittautumista!